Potężna maszyna drążąca (ang. tunnel boring machine), o średnicy niemal 11 m i wadze przekraczającej 2,5 tys. ton przypłynęła na statku z Szanghaju do portu w Gdańsku. Specjalistyczny sprzęt będzie wykorzystywany do budowy jednego z najdłuższych tuneli kolejowych w Polsce (o długości 3,75 km). Dokładnie chodzi o działania na trasie Chabówka-Nowy Sącz (odcinek linii nr 104 Limanowa-bocznica Klęczany) w ramach projektu Podłęże-Piekiełko. Maszyna rozpocznie pracę latem tego roku.
Technologiczny kolos w polskim porcie
Operacja logistyczna związana z rozładunkiem tej ogromnej maszyny była przedsięwzięciem na dużą skalę. Tarcza TBM typu EPB (ang. Earth Pressure Balance) dotarła do Polski na pokładzie statku TIAN YOU z Szanghaju. Rozładunek przy Nabrzeżu Oliwskim trwał 3 dni i wymagał precyzyjnej koordynacji wszystkich działań. Wszystkie elementy maszyny wyruszą w kierunku Małopolski na specjalnych zestawach transportowych.
Sam transport z Gdańska na plac budowy w Męcinie będzie wymagał zaangażowania aż 88 zestawów ciężarowych, które zostaną zorganizowane w czterech odrębnych cyklach. Ze względów bezpieczeństwa szczegóły transportu nie są podawane do publicznej wiadomości. Przewiduje się, iż cała operacja logistyczna zajmie ok. trzech tygodni.




Parametry techniczne maszyny TBM
Tarcza maszyny TBM ma średnicę 10,96 m i długość ok. 85 m. Jest wyposażona m.in. w komorę hiperbaryczną i ratunkową. Na uwagę zasługują również najważniejsze elementy konstrukcyjne – główna część napędowa (tzw. main drive) o wadze 100 ton oraz głowica tnąca podzielona na pięć segmentów o łącznej masie 245 ton.
Warto podkreślić, iż do Polski wcześniej trafiła już mniejsza maszyna TBM o średnicy 5 m i wadze 600 ton, której zadaniem będzie wydrążenie równoległego tunelu – ewakuacyjnego. Oba urządzenia stanowią część tego samego projektu realizowanego przez konsorcjum firm Budimex SA, Gülermak Air Sanayi Inşaat ve Taahhüt i Gülermak na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe SA (PKP PLK).
Podłęże-Piekiełko, czyli nowe oblicze komunikacji w Małopolsce
Budowa tunelu kolejowego pod Pisarzową jest częścią szerszego projektu nazwanego Podłęże-Piekiełko. Cały proces potrwa kilkanaście miesięcy i pochłonie około 1,9 mld zł netto. Cała inwestycja związana z modernizacją linii 104 Chabówka-Nowy Sącz ma zostać ukończona do 2027 r., a jej szacunkowa wartość wynosi około 12 mld zł. To jedna z najdroższych inwestycji kolejowych w historii Polski, finansowana między innymi ze środków KPO oraz Krajowego Programu Kolejowego (KPK)
Projekt ma ogromne znaczenie dla poprawy infrastruktury kolejowej w Małopolsce i przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu. Po jego zakończeniu pociągi będą pokonywać trasę Kraków-Nowy Sącz w ok. 60 min, a podróż ze stolicy województwa do Zakopanego zajmie blisko 90 min.
Autor: Damian Malesza
Fot. PKP PLK
Sprawdź również: