Miniony rok to dla Pomorza czas ogromnych inwestycji w rozwój infrastruktury kolejowej. Nowe projekty i modernizacje nie tylko zwiększają dostępność kolei dla mieszkańców regionu, ale także usprawniają transport towarów do portów bałtyckich. Zmodernizowana kolej na Pomorzu otwiera nowe możliwości dla podróżnych i przedsiębiorców, jednocześnie podkreślając ekologiczny i nowoczesny charakter kolei jako środka transportu.
Duże inwestycje w kolej na Pomorzu
Ubiegły rok był najważniejszy dla modernizacji linii nr 201, łączącej województwo kujawsko-pomorskie z Trójmiastem przez malownicze Kaszuby. W ramach inwestycji podpisano kluczowe umowy na prace na odcinkach Somonino – Gdańsk Osowa oraz Kościerzyna – Somonino, obejmujące także elektryfikację linii nr 229 na odcinku Glincz – Kartuzy. Dzięki budowie drugiego toru i elektryfikacji mieszkańcy regionu zyskają szybsze i bardziej komfortowe połączenia kolejowe. Te inwestycje w kolej na Pomorzu mają również strategiczne znaczenie dla portu morskiego w Gdyni, zwiększając możliwości przewozu ładunków koleją. Łączna wartość tych inwestycji to imponujące 2,5 miliarda złotych netto.
Zmodernizowane 115 kilometrów torów, nowe wiadukty i rozjazdy zwiększyły przepustowość i możliwości przewozowe portu w Gdyni. Dzięki inwestycjom dłuższe i cięższe pociągi mogą teraz efektywniej transportować towary do nabrzeży, co jest najważniejsze dla rozwoju ekologicznego transportu w regionie. Wartość projektu wyniosła niemal 1,9 miliarda złotych netto.
Nowe możliwości podróży mieszkańcom regionu zapewniła także ubiegłoroczna modernizacja linii nr 229 na odcinku Glincz – Kartuzy. Przebudowa stacji w Kartuzach, odnowienie przystanków i budowa nowej łącznicy umożliwiły skrócenie czasu przejazdu do Gdańska. W ramach prac uruchomiono również tzw. bajpas kartuski, czyli alternatywną trasę kolejową łączącą Kartuzy z Gdańskiem przez stację Gdańsk Kokoszki. Na tej trasie powstał nowoczesny przystanek Otomino, którego realizację sfinansowano z „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025”. Wartość prac na bajpasie wyniosła 300 milionów złotych netto.
#Podsumowanie2024
Miniony rok był bardzo udany dla #Pomorskie. Podróżni wygodniej wsiadają do pociągów m. in. z przebudowanej stacji #Kartuzy. Oddaliśmy do użytku tzw. bajpas kartuski z nowym przystankiem #Otomino. Do portu morskiego w #Gdynia dojeżdżają dłuższe i cięższe… pic.twitter.com/rwqFhJmCTc
— PKP PLK SA (@PKP_PLK_SA) January 10, 2025
A co w przyszłości?
Jedną z największych inwestycji w kolej na Pomorzu stanowią jednak prace na linii kolejowej nr 202 między Lęborkiem a Słupskiem. Do 2026 roku linia zostanie rozbudowana o drugi tor, co pozwoli na zwiększenie liczby pociągów. Zmodernizowane zostaną stacje, przystanki oraz pojawią się nowe punkty przesiadkowe. Docelowo pociągi pasażerskie na tej trasie osiągną prędkość 160 km/h. Wartość inwestycji to około 1,8 miliarda złotych netto. Kolejne etapy modernizacji, w tym odcinek Gdynia Chylonia – Lębork, planowane są na lata do 2029 roku.
PKP PLK czyni także przygotowania do obsługi planowanej elektrowni jądrowej. Budowa elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino wiążą się z modernizacją linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo oraz budową nowych tras do elektrowni. Ta inwestycja przywróci kolej do regionów, które nie miały dostępu do tego środka transportu od ponad 30 lat.
Jednym z elementów projektu jest także modernizacja linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba, w tej chwili obsługiwanej głównie w okresie letnim. Nowa infrastruktura kolejowa zapewni nie tylko lepszy dostęp do elektrowni, ale także stworzy alternatywną trasę do Trójmiasta przez Kartuzy, istotną podczas modernizacji innych odcinków.
Dzięki zaplanowanym pracom mieszkańcy Sierakowic będą mogli ponownie korzystać z kolei po ponad dwóch dekadach przerwy. Modernizacja linii Kartuzy – Lębork, której ukończenie zaplanowano na 2029 rok, umożliwi wygodny dostęp do Trójmiasta dla zachodniej części województwa pomorskiego.
Inwestycje w pomorską kolej to krok w przyszłość, który przyniesie korzyści zarówno mieszkańcom, jak i gospodarce regionu. Dzięki nowoczesnej infrastrukturze, bardziej ekologicznemu transportowi oraz zwiększonej dostępności kolej staje się kluczowym elementem zrównoważonego rozwoju Pomorza.
PKP szykuje rekordowe inwestycje kolejowe! To te linie obejmie modernizacja