Pieniądze na polską kolej płyną szerokim strumieniem – i to dosłownie. Blisko 220 milionów złotych z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) zasili inwestycje, które całkowicie zmienią jakość podróży koleją między stolicą a Krakowem. Celem jest nie tylko poprawa komfortu, ale też większa dostępność, bezpieczeństwo i przyjazność transportu dla wszystkich użytkowników – od mieszkańców dużych miast, przez osoby z niepełnosprawnościami, po zagranicznych turystów.
Unijne pieniądze z KPO na polską kolej
W centrum zmian znajdują się dwa potężne projekty realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe, a koordynowane przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). Pieniądze na polską kolej pochodzą z części grantowej KPO i zostały przyznane w ramach priorytetu „Zielona, inteligentna mobilność”.
Oba projekty to elementy szerszego planu modernizacji polskiej kolei, który ma na celu zwiększenie dostępności transportu szynowego, poprawę komfortu podróży oraz dostosowanie infrastruktury do potrzeb wszystkich pasażerów. Dzięki wsparciu z KPO inwestycje te przyczynią się do rozwoju zrównoważonego transportu i wzmocnienia roli kolei w komunikacji regionalnej i międzyregionalnej – powiedział Marcin Mochocki, członek zarządu – dyrektor ds. realizacji inwestycji Polskich Linii Kolejowych.
Pierwszy dofinansowany projekt dotyczy aglomeracji warszawskiej i zakłada wdrożenie nowoczesnych systemów informacyjnych oraz poprawę infrastruktury przystankowej. Co się zmieni? Na 51 stacjach i przystankach pojawi się Centralny System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Ponadto wdrożony zostanie System Monitoringu Wizyjnego dla zwiększenia bezpieczeństwa, a informacje będą dostępne w różnych językach i dostosowane dla osób niedowidzących. Modernizacji doczeka się także przystanek Warszawa Ursus Północny – powstaną nowe perony, wiaty, ławki, a także nowe dojścia i wiadukty.

Szybciej w Małopolsce
Drugi projekt z zastrzykiem unijnej gotówki to kompleksowa modernizacja trasy z miejscowości Tunel do stacji Kraków Główny na linii kolejowej nr 8. Zakres inwestycji obejmuje nowe i zmodernizowane perony na stacjach Miechów, Smroków oraz Kraków Batowice. Dzięki inwestycji prędkość pociągów pasażerskich na trasie wzrośnie do 120 km/h, a towarowych do 80 km/h. Ponadto wykonane zostaną nowoczesne wiaty, tablice informacyjne, oświetlenie LED i elementy ułatwiające dostęp osobom z niepełnosprawnościami.
Dzięki funduszom europejskim i skutecznej współpracy z beneficjentami, jakim jest PKP PLK, możemy realnie wpływać na poprawę komfortu i bezpieczeństwa podróżnych. Zależy nam na kolei nowoczesnej, dostępnej i przyjaznej – nie tylko dla mieszkańców dużych miast, ale także dla osób o ograniczonej mobilności, seniorów czy turystów. Każda tego typu inwestycja to nie tylko infrastruktura – to także impuls do dalszego rozwoju zrównoważonego transportu w Polsce – powiedziała Joanna Lech, dyrektor CUPT.
Łączna wartość wsparcia to ponad 219,5 mln zł. PKP PLK jest w tej chwili największym beneficjentem funduszy kolejowych w ramach KPO – dotychczas zakontraktowano już ponad 90% z przyznanych 11,5 miliarda złotych. Minister Dariusz Klimczak podkreślił, iż inwestycje nie tylko zwiększają komfort i skracają czas podróży, ale też odpowiadają na potrzeby różnych grup społecznych – w tym seniorów, osób z ograniczoną mobilnością oraz obcokrajowców.
219,5 mln zł dofinansowania z #KPO na zrównoważony i nowoczesny transport kolejowy
Polskie Linie Kolejowe S.A. i Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisały umowy o dofinansowanie dwóch inwestycji kolejowych!
Co zostanie zrealizowane?:
Powstanie nowoczesny… pic.twitter.com/XN9K0Q9bGi
— Dariusz Klimczak (@DariuszKlimczak) July 31, 2025
To kolejny krok w kierunku zrównoważonego i nowoczesnego systemu transportu kolejowego Polski. Inwestycje zwiększą przepustowość sieci kolejowej, co poprawi komfort i skróci czas podróży. Modernizacja infrastruktury przyczyni się także do zwiększenia bezpieczeństwa i niezawodności przewozów, ograniczając ryzyko awarii, szczególnie na kluczowych odcinkach istotnych dla transportu pasażerskiego i towarowego. Nowe rozwiązania infrastrukturalne są projektowane z myślą o osobach z ograniczoną mobilnością, niedowidzących, a także turystach i obcokrajowcach, co czyni transport kolejowy bardziej przyjaznym dla wszystkich użytkowników – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Gigantyczne pieniądze z KPO na polską kolej to szansa na stworzenie systemu transportu przyszłości, który będzie nowoczesny, dostępny, ekologiczny i – przede wszystkim – przyjazny dla pasażera.
Kolejny rekord PKP Intercity! Ponad 40 milionów pasażerów w pół roku
Znajdziesz nas w Google News