Google – jak narodził się ten technologiczny gigant?

1 rok temu

Większość czytających ten materiał dotarła do niego dzięki przeglądarce Google. Spółka Alphabet, jak dziś nazywa się dawny Google, jest dziś technologicznym konglomeratem z kapitalizacją giełdową przekraczającą bilion dolarów. Firma odniosła niebywały sukces i z wielu inwestorów mogła uczynić milionerów.

Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe – dane z początku 2023 roku

https://www.oberlo.com/media/1679306526-search

Początek działalności Google

Historia Google zaczęła się w roku 1995 na Uniwersytecie Stanforda. Larry Page rozważał podjęcie studiów na tej uczelni, a Sergey Brin, który był tam studentem, dostał zadanie oprowadzenia nowego kolegi. Podobno podczas pierwszego spotkania nie zgadzali się ze sobą niemal w żadnej sprawie. W kolejnym roku jednak zaczęli współpracować. Wspólnie programowali w akademiku i ostatecznie stworzyli wyszukiwarkę, która określała znaczenie poszczególnych stron internetowych na podstawie linków. Nazwali ją Backrub.

Wkrótce nazwa Backrub została zmieniona na Google. Nowa nazwa wywodziła się od pojęcia matematycznego, które oznacza liczbę złożoną z jedynki i setki zer. Oddaje to przywiązanie Larry’ego i Sergeya do uporządkowanych zasobów informacji. W ciągu kilku następnych lat wyszukiwarka Google przyciągnęła uwagę nie tylko społeczności akademickiej, ale też inwestorów z Doliny Krzemowej.

W sierpniu 1998 roku Andy Bechtolsheim, współzałożyciel firmy Sun, wypisał Larry’emu i Sergeyowi czek na 100 000 dolarów. Firma Google Inc. oficjalnie rozpoczęła działalność. Ten zastrzyk gotówki sprawił, iż pierwszy niewielki zespół pracowników Google mógł przenieść się z akademika do swojego pierwszego biura. Było nim jak na Dolinę Krzemową przystało miejsce w garażu. Podobnie zaczynała zresztą firma Apple, o której historii można przeczytać w tekście „Jak Apple stało się największą firmą świata?”.

Garaż należący do Susan Wójcicki gdzie zaczynało Google

Dołącz do nas na Twitterze oraz YouTube i bądź na bieżąco!

Rewolucyjna wyszukiwarka

Pod koniec lat 90 internetowe startupy nie miały żadnego problemu z finansowaniem. niedługo w biznes zainwestowało trzech kolejnych aniołów biznesu po milion każdy. Rok później Google zebrało następne 25 milionów dolarów. Po tak wielkim zastrzyku finansowym firma przeniosła się z garażu do biura w Palo Alto. W 2000 roku pękła bańka technologiczna, która zmiotła z rynku zdecydowaną większość firm technologicznych i internetowych, ale nie Google. Wszystko dzięki niesamowitemu sukcesowi, jaki odnosiła internetowa wyszukiwarka..

Przeglądarka swój sukces w największym stopniu zawdzięcza innowacyjności. Algorytm do pozycjonowania stron internetowych wykorzystuje sieć neuronalną, tworzoną w tym wypadku przez niezależne witryny z odnośnikami do pozycjonowanej strony. Ogólna zasada mówi, iż im więcej odnośników, tym wyżej w wyszukiwarce umieszczany jest dany adres internetowy. Wcześniej wyszukiwarki polegały niemal wyłącznie na liczbie fraz kluczowych na stronie, przez co trafność wyszukiwania pozostawiała wiele do życzenia. Google wyznaczyło więc nowy standard jakości, który zapewnił firmie sukces a użytkownikowi lepsze wyszukiwanie treści internetowych.

Już w momencie premiery wyszukiwanie Google było lepsze niż te u konkurencji. Miesiąc po założeniu firmy, wyszukiwarka obsługiwała 10 tys. wyszukiwań dziennie. Sześć miesięcy po założeniu było to już 500 000, a trzy lata później ponad 150 milionów.

Wzrost liczby wyszukiwań w wyszukiwarce google

https://99firms.com/blog/google-search-statistics/#gref

Internetowe reklamy to Google Ads

Stworzyć produkt to jedno, ale zarabiać na nim to inna kwestia. Google stanęło przed dylematem. Istniała duża pokusa, aby po prostu zacząć oferować firmom lepsze pozycjonowanie ich treści internetowych w zamian za opłaty. W ten sposób choćby gorszej jakości treści, za odpowiednią kwotę miałyby przewagę nad tymi bezpłatnymi. Na szczęście Google nie skorzystało z takiego rozwiązania.

W 2000 roku uruchomiono jednak Google Ads – system reklamowy, który zarabia nie na lepszym pozycjonowaniu stron, ale na każdorazowym kliknięciu w reklamę lub na wyświetleniach. Dzięki nieinwazyjnemu wyświetlaniu reklam Google całkowicie pokonało konkurencję, a w 2003 ostatecznie prześcignęło swojego największego rywala, czyli wyszukiwarkę Yahoo. W roku 2007 Google zdominowało całkowicie rynek i uzyskało udział w rynku przekraczający 80%. Tę pozycję absolutnego monopolisty trzyma po dziś dzień.

Udział w rynku najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych

Polub nas na Facebook!

Znajdziesz tam więcej wartościowych treści o inwestowani, giełdzie i rynkach.

DNA Rynków – merytorycznie o giełdach i gospodarkach

Debiut na giełdzie, przejęcia i nowe usługi

W 2004 roku Google weszło na giełdę. Osoby, które zakupiły je w momencie debiutu i trzymają do dzisiaj, zarobiły aż 3870%! Świetny wynik i to w niecałe 20 lat. W latach 2005 – 2010 firma znacząco rozszerzyła profil świadczonych usług. W 2005 roku Google przejął Android za 50 milionów dolarów. Kolejną świetną inwestycją było przejęcie Youtube rok później za 1,65 miliarda dolarów. Wreszcie w 2008 roku wraz z kilkoma programistami Mozilla Firefox, Google stworzył przeglądarkę Chrome. w tej chwili to najbardziej dominująca przeglądarka na świecie z około 60% udziałem w ogólnoświatowym użyciu.

Notowania akcji firmy Alphabet

https://pl.tradingview.com/chart/

Google zmienia się w Alphabet

W 2015 roku Google zmieniło nazwę swojej firmy na Alphabet. Po części taka decyzja jest zrozumiała, gdyż do tego czasu firma zajmowała się znacznie większą ilością tematów niż samą wyszukiwarką. Dzisiaj Alphabet to grupa kapitałowa składająca się z setek spółek zależnych. Większość z nich jest na bardzo wczesnym etapie rozwoju. Po 2015 roku w strukturze grupy Alphabet wyodrębniono m.in. podmioty mające zajmować się inwestowaniem w długoterminowe trendy technologiczne, siecią wielkich prędkości czy szukaniem nowych przełomowych produktów i rozwiązań.

Podmioty wyodrębnione po przekształceniu Google w Alphabet

https://thebrandhopper.com/2022/04/25/alphabet

Rewolucyjna organizacja pracy w Google

Alphabet od zawsze wyróżniał się niesamowitą dbałością o rekrutowanie najlepszych ludzi do swoich struktur. Proces rekrutacyjny jest czasochłonny i niezwykle wymagający. Spółka stawia również na innowacyjność i zachęca swoich pracowników, aby 20% czasu przeznaczali na wymyślanie nowych usług i rozwiązań. Dzięki tej zasadzie udało się m.in. stworzyć pocztę Gmail i Google News. Firma zachęca pracowników, by nie bali się porażek ale czerpali z nich jak najwięcej i uczyli się na błędach.

Alphabet uważa, iż projekt nie powinien być nigdy realizowany w 100%, bo oznacza to, iż nie był wystarczająco ambitny. Firma przyjmuje, iż 60-poziom realizacji i tak jest już niesamowicie dobry.

Sukces firmy zawsze ostatecznie zdeterminowany jest przez jakość jej pracowników. Można mieć najwspanialszy produkt albo usługę. Jednak o ile brakuje nam uzdolnionych ludzi, to z czasem konkurencja wymyśli lepsze rozwiązanie, a my wypadniemy z gry. Na szczęście Google do perfekcji opanowało proces pozyskiwania nowych pracowników. Do tego ma bardzo dobrą kulturę organizacyjną i dba o rozwój nowoczesnych technologii. o ile chcecie sprawdzić, na czym dzisiaj dokładnie zarabia spółka Alphabet, oraz czy jest to dobra okazja inwestycyjna, to polecamy wam naszą analizę premium „Alphabet – gigant dla wszystkich portfela”.

Wzrost przychodów firmy Alphabet między 2011 a 2022 rokiem

https://www.statista.com/statistics/266206/googles-annual-global-revenue/

Do zarobienia,
Karol Badowski

Porcja informacji o rynku prosto na Twoją skrzynkę w każdą niedzielę o 19:00
55
3
Idź do oryginalnego materiału