Autor: FWG
W maju br. Fundacja Wolności Gospodarczej prowadziła kampanię profrekwencyjną #PolskaWUnii, zwracając uwagę na często pomijane gospodarcze fakty funkcjonowania we Wspólnocie oraz namawiając do udziału w tych cieszących się historycznie najniższą frekwencją wyborach. – Nie dajmy się z Unii wyprowadzić i głosujmy 9 czerwca – przypominał prezes fundacji, Marek Tatała.
Polska korzysta na Unii Europejskiej. Eurosceptycy poddają to w wątpliwość
Jak wynika z licznych badań, Polska jest największym beneficjentem członkostwa w Unii Europejskiej wśród wszystkich państw regionu, które przystąpiły do Wspólnoty w 2004 r. i w latach późniejszych. – Najsilniejszy awans zaliczyliśmy m.in. w unijnej klasyfikacji eksporterów. W ciągu 20 lat wartość eksportu z Polski do innych państw Unii Europejskiej wzrosła prawie sześciokrotnie – z 45 mld euro w 2004 roku do 262 mld euro w 2023 roku – zwracał uwagę Marek Tatała.
Pomimo tych oczywistych korzyści, w całej Unii Europejskiej coraz większe poparcie zyskują siły populistyczne nawołujące do większego sceptycyzmu wobec projektu zjednoczonej Europy, a w Polsce choćby nawołując do tzw. “polexitu”. Takie przekazy są często oparte na dezinformacji. Z tego powodu, w ramach kampanii #PolskaWUnii, FWG uruchomiła stronę internetową www.polskawunii.pl. – Na stronie pokazujemy główne obszary, w których zmiana wynikająca z dołączenia do UE 20 lat temu jest szczególnie zauważalna. Są to drogi, modernizacja kolei i komunikacji miejskiej, eksport do państw Unii, miejsca pracy, wzrost gospodarczy, czy wymiana naukowa w postaci chociażby programu Erasmus.
Niewidocznych gołym okiem korzyści z obecności Polski w UE jest dużo więcej. Przykładem jest jednolity rynek Unii Europejskiej. – Jednolity rynek jest najcenniejszym zasobem UE. Prawie 75% eksportu i 50% importu towarów w Polsce dotyczy wspólnego rynku. Polska gospodarka rośnie szybciej dzięki otwartości granic na przepływy towarów i usług. Jak pokazał raport FWG “Polska na jednolitym rynku UE – korzyści, bariery, reformy”, wpływ korzyści związanych z jednolitym rynkiem UE na wzrost gospodarczy Polski, był co najmniej pięć razy większy niż funduszy europejskich – komentował prezes FWG.
A co my mamy z tej Unii? Milionowe zasięgi kampanii #PolskaWUnii.
– Unia, unia! A co my niby mamy z tej Unii? – pytał podczas grilla główny bohater spotu profrekwencyjnego FWG, niczym w ikonicznej scenie z filmu “Żywot Briana” grupy Monthy Python. Pozostali uczestnicy grilla przypominają mu o długiej liście korzyści. – Sprawdź fakty o Polsce w Unii Europejskiej i nie daj się z Unii wyprowadzić. Głosuj 9 czerwca – namawiał lektor w zakończeniu spotu.
Spot był wyświetlany ponad 300 razy w telewizji, ale także szeroko promowany na portalach społecznościowych takich jak Facebook, X, YouTube, czy LinkedIn. Tylko w Internecie osiągnął ponad 17 milionów impresji.
Efekt po kampanii i plany na przyszłość
Frekwencja wyborcza w wyborach do Parlamentu Europejskiego w Polsce wyniosła 40,65%. Zagłosowało ponad 11,8 mln obywateli. Nie było to powtórzenie wyniku z wyborów europejskich w 2019 roku (45,68%), ale frekwencja okazała się znacząco wyższa od poprzedniej edycji w 2014 roku (23,83%). W obliczu serii wyborów odbywających się w ostatnim czasie i widocznym “zmęczeniu” wyborców polityką, niezbędne było przeprowadzenie skutecznej kampanii profrekwencyjnej – takiej jak kampania FWG #PolskaWUnii – skierowanej do potencjalnych pro-europejskich wyborców,. m.in. dzięki takim inicjatywom tegoroczna frekwencja okazała się wyższa od przewidywań wielu ekspertów.
Jednym z elementów kampanii była też realizacja kilku badań fokusowych i badania ilościowego zamówionego w Opinia24. Wyniki tych badań będą wykorzystywane przez fundację w dalszych aktywnościach edukacyjnych dotyczących polskiej gospodarki w Unii Europejskiej. Chcemy także przygotować podsumowanie wniosków na potrzeby rządzący i przedstawicielstw instytucji unijnych w Polsce.
Polska w Unii Europejskiej to jeden z podstawowych obszarów tematycznych działalności Fundacji Wolności Gospodarczej. “Polska korzysta na obecności w UE, przede wszystkim dzięki dostępowi do wspólnego rynku, ochronie podstawowych praw i wolności obywateli UE i uczestnictwie w platformie pokojowej współpracy w Europie. Dlatego dążymy do tego, by nasza pozycja w UE była silniejsza – czego przykładem była kampania #PolskaWUnii” – podsumowują organizatorzy.
Fundacja Wolności Gospodarczej zachowuje domenę polskawunii.pl, którą zamierza w przyszłości wykorzystać do tworzenia miejsca wiedzy o korzyściach gospodarczych z członkostwa w UE.
Obejrzyj playlistę z materiałami filmowymi kampanii #PolskaWUnii na YouTube.
W mediach:
- Wyborcza.pl – Okiem liberała. „Tak” dla konkurencyjnej, rynkowej Europy
- Ngo.pl – Co my adekwatnie mamy z tej Unii? Kampania profrekwencyjna FWG
- Biznesinfo.pl – Co my adekwatnie mamy z tej Unii? Kampania profrekwencyjna FWG
- Tvn24.pl – „A co my niby mamy z tej Unii?”. Lista korzyści w nowym spocie zachęcającym do głosowania
- Tvn24.pl – Wybory do Parlamentu Europejskiego. Do głosowania zachęcają aktorzy, dziennikarze i organizacje pozarządowe
- Wiadomości TVP (30 maja 2024 r.)
ZOBACZ INNE AKTUALNOŚCI
-
-
-
- „Narodowy populizm. Zamach na liberalną demokrację”; Roger Eatwell, Matthew Goodwin [Lektury FWG]>>
- Jak przywrócić praworządność w finansach publicznych?>>
- Jak Szwecja rzuciła palenie? – innowacje i alternatywne produkty ważniejsze niż zakazy>>
-
-