Gospodarka niskiego pułapu: nowy wymiar rozwoju technologicznego w Chinach

2 tygodni temu

“Gospodarka niskiego pułapu” (ang. low-altitude economy) odnosi się do działalności lotniczej prowadzonej na wysokościach do 1 000 metrów, obejmującej zarówno załogowe, jak i bezzałogowe operacje. Obejmuje to m.in. dostawy dronami, taksówki powietrzne czy zastosowanie maszyn latających w rolnictwie (opryskiwanie upraw, monitorowanie stanu zdrowia roślin, etc.).

W grudniu 2024 roku chińska Narodowa Komisja Rozwoju i Reform (NDRC) utworzyła Wydział Rozwoju Gospodarki Niskiego Pułapu, podkreślając znaczenie tego sektora w planach rozwojowych kraju na 2025 rok. Nowy wydział ma za zadanie opracowywanie i wdrażanie strategii oraz planów długoterminowych dla tego sektora, a także koordynację kluczowych kwestii związanych z jego rozwojem.

Przykładem firmy aktywnie uczestniczącej w rozwoju gospodarki niskiego pułapu jest XPeng Aeroht, spółka zależna chińskiego producenta samochodów elektrycznych XPeng. W maju 2024 roku ich latający samochód, model X2, wykonał pierwszy publiczny lot nad centralną dzielnicą biznesową w Shenzhen, demonstrując potencjał miejskiego transportu powietrznego.

Innym przykładem jest firma EHang, specjalizująca się w produkcji autonomicznych pojazdów powietrznych. EHang rozwija drony pasażerskie oraz towarowe, które mogą znaleźć zastosowanie w transporcie miejskim i logistyce.

W sierpniu 2024 roku w prowincji Syczuan odbył się pierwszy lot największego chińskiego drona towarowego, zdolnego do przewozu ładunku o masie 2 ton. Dron ten, opracowany przez Sichuan Tengden Sci-tech Innovation Co, ma na celu zwiększenie efektywności dostaw i obniżenie kosztów transportu.

Chiny planują do 2030 roku stworzyć rynek gospodarki niskiego pułapu o wartości przekraczającej 2 biliony juanów (około 1,2 biliona złotych).

Inwestycje w infrastrukturę, takie jak budowa miejsc startu i lądowania dla pojazdów powietrznych, oraz rozwój technologii, w tym sztucznej inteligencji i systemów bezzałogowych, mają najważniejsze znaczenie dla realizacji tych planów.

W miastach takich jak Kanton i Shenzhen już teraz realizowane są projekty związane z gospodarką niskiego pułapu, obejmujące budowę infrastruktury oraz wdrażanie polityk wspierających rozwój tego sektora. Dzięki temu Chiny dążą do umocnienia swojej pozycji lidera w dziedzinie nowoczesnych technologii lotniczych i transportowych.

Chiny stawiają na rozwój gospodarki niskiego pułapu

Le Monde.fr
« Les Chinois entendent bien faire de l”’économie de basse altitude” l’un des moteurs de leur croissance future »
Reuters
China trials cargo drones, air taxis as low-altitude economy gains speed
The US Sun
China plans to have 100,000 FLYING CARS buzzing around its cities as taxis, delivery vans and family motors in just 6yrs

Leszek B. Ślazyk

e-mail: [email protected]

© www.chiny24.com

Idź do oryginalnego materiału