“Gospodarka niskiego pułapu” (ang. low-altitude economy) odnosi się do działalności lotniczej prowadzonej na wysokościach do 1 000 metrów, obejmującej zarówno załogowe, jak i bezzałogowe operacje. Obejmuje to m.in. dostawy dronami, taksówki powietrzne czy zastosowanie maszyn latających w rolnictwie (opryskiwanie upraw, monitorowanie stanu zdrowia roślin, etc.).
W grudniu 2024 roku chińska Narodowa Komisja Rozwoju i Reform (NDRC) utworzyła Wydział Rozwoju Gospodarki Niskiego Pułapu, podkreślając znaczenie tego sektora w planach rozwojowych kraju na 2025 rok. Nowy wydział ma za zadanie opracowywanie i wdrażanie strategii oraz planów długoterminowych dla tego sektora, a także koordynację kluczowych kwestii związanych z jego rozwojem.
Przykładem firmy aktywnie uczestniczącej w rozwoju gospodarki niskiego pułapu jest XPeng Aeroht, spółka zależna chińskiego producenta samochodów elektrycznych XPeng. W maju 2024 roku ich latający samochód, model X2, wykonał pierwszy publiczny lot nad centralną dzielnicą biznesową w Shenzhen, demonstrując potencjał miejskiego transportu powietrznego.
Innym przykładem jest firma EHang, specjalizująca się w produkcji autonomicznych pojazdów powietrznych. EHang rozwija drony pasażerskie oraz towarowe, które mogą znaleźć zastosowanie w transporcie miejskim i logistyce.
W sierpniu 2024 roku w prowincji Syczuan odbył się pierwszy lot największego chińskiego drona towarowego, zdolnego do przewozu ładunku o masie 2 ton. Dron ten, opracowany przez Sichuan Tengden Sci-tech Innovation Co, ma na celu zwiększenie efektywności dostaw i obniżenie kosztów transportu.
Chiny planują do 2030 roku stworzyć rynek gospodarki niskiego pułapu o wartości przekraczającej 2 biliony juanów (około 1,2 biliona złotych).
Inwestycje w infrastrukturę, takie jak budowa miejsc startu i lądowania dla pojazdów powietrznych, oraz rozwój technologii, w tym sztucznej inteligencji i systemów bezzałogowych, mają najważniejsze znaczenie dla realizacji tych planów.
W miastach takich jak Kanton i Shenzhen już teraz realizowane są projekty związane z gospodarką niskiego pułapu, obejmujące budowę infrastruktury oraz wdrażanie polityk wspierających rozwój tego sektora. Dzięki temu Chiny dążą do umocnienia swojej pozycji lidera w dziedzinie nowoczesnych technologii lotniczych i transportowych.