Griffin 200 – polski, ale nie tylko na polskie tory

1 miesiąc temu

Do służby w PKP Intercity wchodzą lokomotywy Griffin 200. Właśnie ukończony został odbiór 9 tych pojazdów. Mogą one osiągać prędkość 200 km/h, co umożliwia efektywne wykorzystanie modernizowanych tras kolejowych.

Griffin 200 to polski projekt, z polskiej fabryki – pojazdy zostały wyprodukowane przez nowosądecki NEWAG, w ramach zamówienia obejmującego łącznie 15 maszyn tego typu. Wartość całego kontraktu na dostawę i utrzymanie pojazdów wynosi blisko 388 mln zł brutto. Z końcem października do PKP Intercity powinny trafić kolejne dwie lokomotywy z tego kontraktu. Pozostałe będą dostarczone w listopadzie i grudniu. Pojazdy otrzymały oznaczenie serii EU200.

Nowoczesność polskiej konstrukcji

Nigdy wcześniej nie powstawały polskie konstrukcje o takim stopniu technologicznego zaawansowania, chodzi tu m.in. o prędkość maksymalną, jaką te pojazdy osiągają. A dzięki temu, iż lokomotywy są wielosystemowe mogą kursować na liniach kolejowych zasilanych różnymi napięciami, a więc również na międzynarodowych trasach – podkreśla Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury.

Wszystkie lokomotywy są wyposażone w europejski system sterowania pociągiem ETCS drugiego poziomu, który znacznie zwiększa standardy bezpieczeństwa na torach. Pojazdy posiadają także system zdalnej diagnostyki, umożliwiający monitorowanie pracy lokomotyw w czasie rzeczywistym, co przekłada się na ich efektywniejszą eksploatację.

Na polskich i zagranicznych torach

Pojazdy uzyskają także dopuszczenie do eksploatacji na zagranicznych szlakach. W pierwszej kolejności, producent zapewni możliwość poruszania się Griffinów po sieci kolejowej w Czechach i Słowacji. Trwa już homologacja na te kraje. Pojazdy będą homologowane też na Niemcy, Austrię oraz Węgry. Dokumentacja dopuszczająca Griffiny do ruchu we wszystkich wymienionych państwach ma zostać dostarczona w czwartym kwartale 2026 roku.

Na terenie Polski Griffiny będą kursowały na najbardziej popularnych trasach, tj. między Warszawą a Gdynią, Poznaniem, Wrocławiem, Katowicami czy Krakowem. Po otrzymaniu zezwoleń na poruszanie się po sieciach międzynarodowych, nowe lokomotywy pojadą również do Pragi, Budapesztu, Wiednia oraz Berlina. Cieszymy się, iż trafiają do nas sprawdzone konstrukcje. Platforma lokomotyw Griffin to efekt kilkunastu lat pracy polskich inżynierów, a dziś do eksploatacji wdrażamy pojazdy, które mają już za sobą wieloletni okres testów, badań i rozwoju. Robimy wszystko, aby być jak najbardziej konkurencyjni, dlatego nie możemy sobie pozwolić na zakup prototypów – informuje Janusz Malinowski, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Nowe kontrakty z nowosądeckim producentem

W 2024 roku PKP Intercity podpisało umowy na cztery ważne projekty taborowe, w tym dwa z firmą NEWAG. Na początku roku przewoźnik zawarł kontrakt z nowosądeckim producentem na zakup 63 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych z opcją zamówienia kolejnych 32 i świadczeniem 5-letniej usługi utrzymania. To pierwsze w historii, zarówno przewoźnika, jak i producenta tak duże zamówienie jednej serii pojazdów. Wartość umowy to blisko 2,3 mld zł brutto.

W lipcu przewoźnik podpisał umowę ze spółką NEWAG na zakup 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Pozyskanie nowych pojazdów pozwoli nie tylko na przywrócenie części połączeń, ale też rozbudowanie oferty przewozowej na liniach niezelektryfikowanych. Zgodnie z zamówieniem wykonawca zagwarantował utrzymanie pojazdów przez 10 lat użytkowania, które będzie świadczone przy udziale pracowników przewoźnika. Wartość umowy to 3,3 mld zł brutto.

Nowe kontrakty na wagony

Pozostałe z czterech kontraktów to zamówienia na wagony. Wiosną PKP Intercity podpisało zamówienie na wielofunkcyjne wagony COMBO. W ramach naprawy okresowej wraz z modernizacją 50 wagonów typu 112A zostanie przekształconych w te uniwersalne pojazdy. Wykonawcą kontraktu jest H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych, a jego wartość to 461 mln zł brutto.

W wakacje PKP Intercity i H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych podpisały kontrakt na dostawę 300 nowych wagonów. Zamówienie to może zostać powiększone w ramach prawa opcji łącznie o kolejne 150 pojazdów. Wartość kontraktu bez prawa opcji wynosi blisko 4,2 mld zł brutto. Wagony zostały zaprojektowane w zupełnie nowym standardzie i będą mogły kursować z prędkością 200 km/h. Na ich pokładzie pasażerowie będą podróżować już w 2026 roku.

PKP Intercity lokuje zamówienia u doświadczonych producentów

Obecnie PKP Intercity realizuje umowy taborowe o wartości blisko 15 miliardów złotych zakontraktowanych w polskim przemyśle. Zamówienia te są realizowane przez podmioty takie jak m.in. FPS, REMTRAK, PESA, posiadające doświadczenie w produkcji nowych i modernizacji istniejących wagonów czy NEWAG oferujący sprawdzone lokomotywy elektryczne.

Idź do oryginalnego materiału