Warszawa, 28.08.2025 (ISBnews) – Grupa Eurocash będzie walczyła, żeby rentowność była w 2025 roku wyższa niż w ub.r., kontynuując pracę nad kosztami i efektywnością kosztową, poinformował ISBnews prezes Paweł Surówka.
“Wzrost wyników w tym roku zależy od trudnego do przewidzenia rynku. Naszym celem jest poprawa wyników i zwiększenie rentowności w porównaniu z ubiegłym rokiem, kontynuując pracę, którą zrobiliśmy w I półr., której efekty w wynikach II kw. są bardzo mocno widoczne. Pomimo spadku sprzedaży nasza EBITDA i EBIT urosły dzięki pracy na kosztach i efektywności kosztowej” – powiedział Surówka w wywiadzie dla ISBnews.
“Wyniki za II kw. pokazują, iż cały rynek WRM [rynek docelowy dla działalności hurtowej Eurocash obejmuje głównie: segment Sklepów Niezależnych i Miękkich Franczyz oraz wybrane Zorganizowane Sieci Sklepów Osiedlowych] spadł o 3,5 %, natomiast nasz spadek był niższy – na poziomie 1,2%. Mimo wszystko, jest to wynik ujemny, który będzie trudno zniwelować, zwłaszcza iż dotyczy on głównie spadku kategorii, w których jesteśmy tradycyjnie silni tzn. piwa i alkoholi, gdzie Eurocash jest największym dystrybutorem w kraju” – dodał.
Podkreślił, iż z punktu widzenia przychodów Grupa jest mocno zależna od tych kategorii.
“Mocne spadki w kategorii piwa – na rynku WRM sięgały one choćby 13% – mają istotny wpływ na ogólne przychody firmy. Z perspektywy finansowej firma jest uzależniona od sytuacji rynkowej i obecnie, analizując trzeci kwartał, nie obserwujemy znaczącej poprawy tego negatywnego trendu, na który wpływa kilka czynników” – wskazał prezes.
Jednym z nich jest pogoda i być może wrzesień przyniesie jakąś poprawę, kolejnym jest zmiana zachowań konsumenckich, które przez cały czas są spowodowane wzrostem cen na wspomnianych kategoriach, przede wszystkim związanych z akcyzą” – dodał.
Podkreślił, iż po raz pierwszy w historii segment projektów wzrostowych (Frisco, Duży Ben) osiągnął dodatni wynik EBITDA w II kw. (2 mln zł wobec -5 mln zł r/r), co odzwierciedla skuteczne działania na rzecz poprawy rentowności obu spółek.
W I poł. 2025 r. spółka miała 14 760,26 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży w porównaniu z 15 418,8 mln zł rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 350,62 mln zł wobec 355,14 mln zł zysku rok wcześniej. W I poł. 2025 skonsolidowana strata netto ogółem wyniosła odpowiednio: 91,5 mln zł wobec 87,16 mln zł straty rok wcześniej.
Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich, takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Spółka jest notowana na GPW od 2005 r.; wchodzi w skład indeksu mWIG40.
Barbara Woźniak
(ISBnews)