Eurocash, mimo słabości rynku detalicznego i braku pewności co do osiągnięcia przez Frisco 1 mld zł przychodów w 2025 r. jest zadowolony z wyników sprzedaży swojego supermarketu online w III kwartale br., poinformował prezes Paweł Surówka w wywiadzie dla ISBnews.
Spółka podała wcześniej, iż sprzedaż Frisco w III kw. 2024 wyniosła 122,2 mln zł, co oznacza wzrost o 27,1% r/r.
„Frisco wykazuje bardzo ładną progresję, ponieważ w III kw. było to 27%. Frisco rośnie mocno i pod tym względem – biorąc pod uwagę ogólną konsumpcję – radzi sobie bardzo dobrze. W momencie ogłaszania strategii szacowaliśmy większy wzrost rynku on-line i zamówień żywności on-line oraz iż konwersja z offline do online nastąpi i ten udział będzie rósł porównywalnie do poziomu, który można obserwować w Europie Zachodniej. Jednak to nie nastąpiło tak intensywnie, jak zakładaliśmy, prawdopodobnie dlatego, iż obserwujemy duże przepływy do kanałów dyskontowych. Konsumenci oszczędzają, a zamawianie online przez cały czas jest postrzegane jako droższa alternatywa i być może to jest jedna z przyczyn, dlaczego ten rynek rósł wolniej” – powiedział Surówka w rozmowie z ISBnews.
„Z naszego punktu widzenia Frisco na swoim rynku rośnie bardzo dobrze, zdobywa permanentnie udziały rynkowe i wykazuje prawie 30-procentowy wzrost sprzedaży, co jest bardzo znakomite biorąc pod uwagę słabą progresję sprzedaży na całym rynku. Nie mniej jednak rynek rośnie wolniej i dlatego widzimy, iż ten poziom 1 mld zł przychodów może być nieosiągalny” – dodał.
Eurocash podał wcześniej, iż osiągnięcie zakładanych na 2025 r. wyników finansowych, w szczególności 1 mld zł EBITDA Grupy oraz 1 mld zł przychodów Frisco, może nie być możliwe.
Najnowsze badania optymizmu konsumenckiego wskazują na niewielką poprawę nastrojów, która jednak nie przekłada się konsumpcję. Zdecydowana większość Polaków przez cały czas obawia się powrotu wysokiej inflacji i woli odbudować oszczędności niż wydawać. Według danych Nielsen IQ, dynamika sprzedaży żywności na całym rynku wyniosła w III kw. br. 4,1%. Najboleśniej odczuły to dyskonty, których dynamika wzrostu sprzedaży spadła o 13 pkt proc., oraz hipermarkety z dynamiką o 9 pkt proc. niższą. W tym czasie sprzedaż Grupy Eurocash spadła w segmencie hurtowym o 0,9% w porównaniu do III kw. 2023 r., detalicznym – o 3%, natomiast segment Projektów, czyli supermarket online Frisco i sieć specjalistycznych marketów Duży Ben – przyniósł ponad 13% wzrostu, podano wcześniej.
Grupa Eurocash w I-III kw. 2024 r. miała 91,52 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 16,66 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 24 287,3 mln zł w porównaniu z 24 531,57 mln zł rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 608,3 mln zł wobec 739,5 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowana marża brutto na sprzedaży w III kw. 2024 r. wyniosła 12,9% (spadek o -0,5 pkt proc. r/r), a w pierwszych 3 kwartałach 2024 r. marża brutto na sprzedaży spadła o -0,2 pkt proc. r/r do 13,1%.
Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich, takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Spółka jest notowana na GPW od 2005 r.; wchodzi w skład indeksu mWIG40.
Źródło: ISBnews