Grupa H&M optymalizuje sieć sklepów. Efekty widać w wynikach sprzedaży

1 miesiąc temu

Skandynawska grupa modowa H&M osiągnęła w trzecim kwartale wzrost sprzedaży w walutach lokalnych o 2 procent. Udało się to osiągnąć przy liczbie sklepów mniejszej o 4 procent w porównaniu z tym samym okresem w ubiegłym roku.

Po przeliczeniu na SEK (korony szwedzkie), sprzedaż netto wyniosła 57 017 mln SEK (59 011 – rok wcześniej). Na sprzedaż netto w SEK negatywnie wpłynął efekt przeliczenia walutowego z powodu umocnienia korony szwedzkiej.

Efekt mniejszej liczby sklepów

– Robimy dalsze kroki w dobrym kierunku. Dzięki silniejszej ofercie dla klientów, poprawionej marży brutto i dobrej kontroli kosztów, wzmocniliśmy zysk operacyjny o 40 procent w porównaniu z tym samym kwartałem ubiegłego roku, jednocześnie zmniejszając zapasy – mówi Daniel Ervér, CEO Grupy H&M.

W walutach lokalnych sprzedaż netto wzrosła o 2 procent w pierwszych dziewięciu miesiącach roku finansowego. Po przeliczeniu na SEK, sprzedaż netto grupy H&M wyniosła w tym okresie 169 064 mln SEK (172 285 rok wcześniej). Nieco ponad 30 procent sprzedaży odbywa się online. Na koniec kwartału było o 10 procent mniej sklepów w porównaniu z tym samym okresem w poprzednim roku. Po przeliczeniu na SEK, sprzedaż spadła o 4 procent. Sprzedaż netto w okresie dziewięciu miesięcy wzrosła o 1 procent w walutach lokalnych i spadła o 2 procent w SEK.

Kontynuowana optymalizacja portfolio sklepów ma krótkoterminowy negatywny wpływ na sprzedaż. Zamykane są sklepy, które nie są wystarczająco rentowne, ale sukcesywnie otwierane są nowe, co dodatkowo wzmacnia długoterminową pozycję grupy H&M. Na początku trzeciego kwartału było 153 sklepów mniej niż w tym samym okresie w ubiegłym roku. Na koniec kwartału było już 180 sklepów mniej niż przed rokiem.

Wnętrze sklepu H&M

Rozwój w modelu omnichannel

Ekspansja odbywa się z naciskiem na zwiększoną sprzedaż omnichannel. Klienci chcą być inspirowani i mieć produkty dostępne, aby mogli robić zakupy tam, gdzie, kiedy i jak wybiorą – w sklepach, na własnych stronach internetowych marek, na cyfrowych marketplace’ach i w mediach społecznościowych. Sklepy fizyczne i cyfrowe przez cały czas stanowią największy obszar inwestycji w biznes w 2025 roku, aby zapewnić jeszcze bardziej inspirujące doświadczenia zakupowe. Grupa H&M nieustannie pracuje nad dostosowaniem portfolio sklepów w oparciu o zachowania klientów na każdym rynku i jest w stanie renegocjować lub wycofać się z około jednej trzeciej umów najmu każdego roku.

Nieco ponad 200 sklepów jest zaplanowanych do zamknięcia w 2025 roku, głównie na rynkach rozwiniętych. Zamknięcia obejmują dużą liczbę sklepów marki Monki. Niektóre z nich zostaną przekształcone w sklepy Weekday. Na rok 2025 planowane jest otwarcie ponad 80 nowych sklepów. Większość otwarć będzie miała miejsce na rynkach wzrostowych.

Na dzień 31 sierpnia 2025 roku grupa H&M miała 4118 (4298) sklepów, co oznacza, iż całkowita liczba sklepów zmniejszyła się o 180 w porównaniu z tym samym okresem w poprzednim roku, co odpowiada redukcji o około 4 procent. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy bieżącego roku finansowego otwarto 36 (61) nowych sklepów i zamknięto 171 (132) sklepów. Łącznie 253 (259) sklepów grupy jest prowadzonych przez partnerów franczyzowych.

Idź do oryginalnego materiału