Grupa InPost rozpoczęła 2025 rok z bardzo dobrymi wynikami. W pierwszym kwartale Grupa odnotowała wzrost w zakresie wolumenu przesyłek, zwiększyła sieć punktów OOH oraz poprawiła rentowność. Co więcej, to kolejny kwartał wzrostu powyżej rynku we wszystkich kluczowych krajach, w których jest obecna.
– Zgodnie z naszymi oczekiwaniami pierwszy kwartał 2025 roku był bardzo udany. Wolumen przesyłek wzrósł o 12 proc., czyli powyżej wzrostu rynków we wszystkich krajach, w których działami. Kluczowymi czynnikami wzrostu wolumenu w Polsce był sektor MŚP, a w przypadku państw Eurozone – segment B2C. Także w Wielkiej Brytanii przesyłki B2C są coraz bardziej widoczne w wynikach. Jesteśmy dumni z pozycji wiodącej paneuropejskiej sieci OOH i zamierzamy kontynuować naszą dynamiczną ekspansję. W I kwartale rozstawiliśmy prawie 3 000 nowych urządzeń i w tej chwili przekroczyliśmy już liczbę 50 000 maszyn Paczkomat. przez cały czas skupiamy się na ekspansji międzynarodowej – w kwietniu przejęliśmy Yodel, dużego gracza logistycznego w Wielkiej Brytanii. Ta transakcja umocniła InPost na pozycji trzeciego największego dostawcy usług logistycznych na tym rynku. Wzmacniamy również nasze relacje z merchantami. Niedawno ogłosiliśmy wieloletni kontrakt z Vinted, wiodącą w Europie platformą handlu używaną odzieżą, zaś w Polsce poprawiliśmy naszą ofertę dla Amazona. W tym tygodniu rozpoczęliśmy współpracę z czołowym brytyjskim sklepem e-commerce – ASOS, oferując unikalną na brytyjskim rynku dostawę następnego dnia do punktów PUDO i maszyn Paczkomat – powiedział Rafał Brzoska, założyciel i prezes zarządu InPost.
PODSUMOWANIE Q1 2025
- Wzrost wolumenu powyżej rynku: Grupa obsłużyła 272 mln przesyłek, co oznacza wzrost o 12 proc. r/r – czyli powyżej wzrostu rynku e-commerce w kluczowych krajach. Największy wzrost odnotowała Wielka Brytania (+39 proc. r/r), a następnie kraje segmentu Eurozone (w których działa InPost): 11 proc. wzrostu r/r (w tym B2C rosnące o 29 proc. r/r) oraz Polska z 10 proc. wzrostem r/r.
- Solidny wzrost przychodów Grupy: Grupa rozpoczęła 2025 rok z solidnym wzrostem przychodów, osiągając poziom 2,95 mld złotych – co oznacza poprawę o 21,7 proc. r/r. Wynik ten był głównie napędzany przez segment Wielkiej Brytanii i Irlandii, który odnotował wzrost o 145 proc. r/r, podczas gdy Polska i segment Eurozone odnotowały wzrosty odpowiednio o 11 proc. i 14 proc. r/r.
- Znaczący wzrost skorygowanej EBITDA: Skorygowana EBITDA Grupy wzrosła do 940,2 mln złotych, co oznacza wzrost o 23,7 proc. r/r. Marża skorygowanej EBITDA osiągnęła 31,9 proc. i w porównaniu do I kwartału 2024 roku jest to poprawa o 52 punkty bazowe. Wyższy nominalny zysk był osiągnięty głównie dzięki Polsce, natomiast znaczące poprawy marż odnotowano zarówno w krajach Eurozone, jak też w segmencie Wielka Brytania i Irlandia.
- Dyscyplina finansowa: InPost osiągnął dodatnie wolne przepływy gotówkowe w wysokości 63,4 mln złotych, choć nie jest bezpośrednio porównywalny r/r ze względu na roczne płatności podatku dochodowego dokonane w I kwartale 2025 roku (podczas gdy w 2024 roku w II kwartale). Dźwignia netto pozostała na poziomie 1,9x, pomimo wydatków związanych z inwestycją w Yodel.
- Ekspansja sieci: Nakłady inwestycyjne w I kwartale 2025 wyniosły 340,6 mln złotych, z czego niemal 70 proc. przeznaczono na rozwój sieci – zgodnie ze strategią wzmacniania pozycji wiodącej sieci OOH w Europie. Inwestycje te doprowadziły do przekroczenia w I kwartale liczby 50 000 maszyn Paczkomat.
- Grupa InPost w Polsce powyżej wzrostu rynku: Wolumen w Polsce wzrósł o 10 proc. r/r, przewyższając wzrost rynku e-commerce, a głównym motorem wzrostu był sektor MŚP (+18 proc. r/r). Marża skorygowanej EBITDA osiągnęła 47,9 proc., wspierana przez zmieniającą się strukturę wolumenu i skuteczną kontrolę kosztów.
- Ekspansja B2C w segmencie Eurozone i poprawa rentowności: Wolumen przesyłek osiągnął 73,5 mln sztuk (+ 11 proc. r/r), przychody wzrosły o 13,5 proc. r/r (17 proc. w lokalnej walucie EUR), a marża skorygowanej EBITDA wzrosła do 13,5 proc. w porównaniu do 10 proc. rok wcześniej. Wzrost ten był napędzany wyższym wolumenem, rosnącym wykorzystaniem maszyn Paczkomat i efektem dźwigni operacyjnej.
- Dynamiczny wzrost w Wielkiej Brytanii: W segmencie UK i Irlandia InPost dostarczył 24 mln przesyłek (+39 proc. r/r), podczas gdy przychody wzrosły o 144,8 proc.. Skorygowana EBITDA potroiła się, a marże wzrosły dzięki poprawie efektywności i konsolidacji Menzies. W kwietniu InPost przejął Yodel, który będzie konsolidowany od maja 2025 roku.
- Perspektywy na II kwartał: W Polsce InPost spodziewa się wzrostu wolumenu rok do roku o wysokie jednocyfrowe wartości procentowe. Na rynkach zagranicznych natomiast 50 proc. wzrostu wolumenu InPost rok do roku, co uwzględnia konsolidację Yodel.
PERSPEKTYWY na 2025
InPost oczekuje zwiększenia swojego udziału na wszystkich rynkach, a wolumen Grupy rok do roku wzrośnie na poziomie wysokich dwudziestu kilku procent.
Grupa InPost spodziewa się, iż jej przychody wzrosną rok do roku w przedziale 30-40 proc., a skorygowany zysk EBITDA w przedziale 20-25 proc., choć marża skorygowanego zysku EBITDA Grupy będzie nieco niższa rok do roku. Wynika to ze stabilizacji rentowności w Polsce na poziomie ok. 45 proc., poprawy rentowności w segmencie Eurozone oraz zwiększenia udziału rynku brytyjskiego po konsolidacji Yodel.
Firma planuje rozbudowę sieci urządzeń Paczkomat o ponad 14 000 APM na wszystkich rynkach, co obejmuje około 3 000 w Polsce, 4 000 w Benefralux, 4 500 w Wielkiej Brytanii, 2 000 na Półwyspie Iberyjskim oraz około 1 000 we Włoszech.
CAPEX ma wynieść około 1,8 mld złotych, z czego około 60 proc. zostanie przeznaczone na rozbudowę sieci.