Warszawa, 24.06.2025 (ISBnews) – Grupa Orlen – w ramach umowy zawartej z Horus Energia – wprowadziła do swojej oferty produkty wyposażone w technologię Multifuel, które mają zastosowanie w nowych i już istniejących instalacjach energetyki rozproszonej, podała spółka. Dzięki temu możliwa jest ich dekarbonizacja poprzez stopniowe przestawienie na zasilanie gazami alternatywnymi. Orlen zgłosił system Multifuel do Urzędu Patentowego Rzeczpospolitej Polskiej, a także do europejskiego odpowiednika – EPO.
Multifuel to innowacyjne rozwiązanie opracowane przez koncern we współpracy ze spółką Horus Energia, które przyspieszy wykorzystanie paliw alternatywnych w przemyśle, przyczyniając się do redukcji emisji CO2 w tym sektorze. Jego biznesowe zastosowanie sprzyja łagodnej transformacji energetycznej, pozostawiając użytkownikom elastyczność w doborze wykorzystywanych źródeł energii. System wielopaliwowy Multifuel może być stosowany w nowych oraz już pracujących jednostkach wytwórczych, zwiększając sprawność produkcji energii elektrycznej choćby o 5%, podano.
“Skutecznie przekuwamy pomysły w konkretne rozwiązania rynkowe. Opracowaliśmy, przetestowaliśmy, a teraz rozpoczynamy wdrażanie i komercjalizację unikalnego na skalę światową systemu wielopaliwowego Multifuel. Jego zastosowanie umożliwia produkcję energii z nisko- i zeroemisyjnych źródeł, takich jak gaz ziemny i wodór, w zależności od ich dostępności. Nasze rozwiązanie to istotny krok w transformacji energetycznej, przybliżający nas do osiągnięcia neutralności emisyjnej w 2050 roku. Multifuel od początku rozwijaliśmy z myślą o szerokim zastosowaniu w przemyśle, by wspierać w ten sposób dekarbonizację polskiej gospodarki” – powiedział dyrektor Biura Rozwoju i Wdrożeń Technologii Gazowych Orlen Tomasz Jarmicki, cytowany w komunikacie.
System Multifuel to nakładka na silnik gazowy dużej mocy, od 300 kWel do 2 MWel, która może być stosowana w wielu gałęziach przemysłu, m.in. w energetyce, w tym w hubach energetycznych, klastrach energii czy jako stabilizacja Krajowego Systemu Energetycznego. Innowacyjna technologia stworzona przez Orlen znajduje zastosowanie także w procesach ładowania samochodów elektrycznych na stacjach. Ponadto może być wykorzystywana w wielkoskalowym budownictwie wielorodzinnym, w galeriach handlowych czy obiektach użyteczności publicznej, wymagających zapewnienia stałych dostaw energii elektrycznej lub rezerwowego źródła prądu, wyjaśniono w materiale.
“W technologii Multifuel gaz ziemny, wodór i ich dowolne mieszanki są dostarczane do silnika gazowego poprzez dwa niezależne układy zintegrowane z systemem sterowania i kontroli. Dzięki nim można dowolnie, w czasie pracy jednostki, zmienić proporcje składu mieszanki, czego nie oferuje żadne inne rozwiązanie dostępne na rynku. Dawki paliwa są regulowane automatycznie, bez konieczności redukcji mocy, a zmiana parametrów może nastąpić w ciągu jednego cyklu pracy silnika” – czytamy dalej.
Grupa Orlen zarządza rafineriami w Polsce, Czechach i na Litwie, prowadzi działalność detaliczną w Europie Środkowej, wydobywczą w Polsce, Norwegii, Kanadzie i Pakistanie, a także zajmuje się produkcją energii, w tym z OZE i dystrybucją gazu ziemnego. W ramach budowy koncernu multienergetycznego spółka sfinalizowała przejęcia Energi, Grupy Lotos oraz PGNiG. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 296,95 mld zł w 2024 r. Spółka jest notowana na GPW od 1999 r.; wchodzi w skład indeksu WIG20.
(ISBnews)