Grupa Pepco nie widzi zagrożeń dla planu otwarcia 250 sklepów netto w roku obrotowym 2026 i nie wyklucza przyspieszenia rozwoju powyżej 250 otwarć średniorocznie do 2030 r., jednak na razie podtrzymuje ten cel, poinformował ISBnews prezes Stephan Borchert. Do 2030 r. nakłady inwestycyjne na rozwój wyniosą 160-180 mln euro rocznie, a Grupa skupi się bardziej na rozwoju w innych krajach niż na Polsce, gdzie celem będzie m.in. podniesienie standardu sklepów.
„Nasz biznes się stabilizuje, jesteśmy już w uproszczonej strukturze i niemal całkowicie skoncentrowani na marce Pepco, która teraz zacznie pokazywać swoje w pełni prawdziwe oblicze, w tym wynik EBITDA i przychody takie, jakie chcemy osiągać. Na horyzoncie nie widzimy jakichś większych ryzyk dla naszych planów otwarć, a jedynie, iż nie znajdziemy odpowiednich lokalizacji, oraz iż rozwój może być tak szybki, iż nie znajdziemy infrastruktury, aby go zapewnić. Czyli nie widzę zbyt wielu ryzyk dla rozwoju” – powiedział w wywiadzie dla ISBnews prezes Borchert.
„Widzimy, iż Europa Zachodnia rozwija się tak dobrze, iż możliwości tam są naprawdę ogromne. Również w regionie CEE widzimy sporo możliwości. Konsumenci bardzo dobrze przyjmują naszą strategię cenową. Zatem nie widać ryzyk dla planów otwarcia 250 sklepów w 2026. Nasz capex na ten rok to 160-180 mln euro [wobec 108 mln euro w r.obr. 2025 i 149 mln euro rok wcześniej]. […] Nie zmieniamy naszych średnioterminowych założeń, jeżeli chodzi o otwarcia sklepów, czyli średnio to 250 otwarć netto rocznie, co nie znaczy, iż to się nie może zmienić, bo możemy przyspieszyć rozwój. Ale na razie cel to 250 sklepów netto rocznie do 2030 r.” – dodał.
Wyniki grupy w Europie Zachodniej stały się wyraźnym motorem wzrostu, przekraczając początkowe oczekiwania i region ten jest w tej chwili gotów na dalsze przyspieszenie wzrostu. W Polsce Grupa przez cały czas będzie otwierała i przede wszystkim modernizowała sklepy, ale skoncentruje się bardziej na innych krajach europejskich, wskazał prezes.
„Nie publikujemy prognoz dla Polski, ale mamy już tyle sklepów w Polsce, iż naturalne jest, iż skoncentrujemy się teraz nieco bardziej na innych krajach w regionie CEE. To nie znaczy, iż nie będziemy otwierać sklepów w Polsce. W ub.r. otworzyliśmy tu dużo sklepów i będziemy to kontynuować w 2026 roku, ale będziemy skoncentrowani też na modernizacjach, relokacji i ulepszaniu naszych sklepów w Polsce, aby stały się bardziej atrakcyjne dla konsumenta” – dodał prezes, pytany o plany rozwoju w Polsce.
„U konsumenta widać gotowość do wydawania pieniędzy, jednak kupujący koncentrują się bardziej na jakości, lepiej planują wydatki, chcą być lepiej poinformowani. Dlatego inwestujemy w naszą stronę internetową i naszą aplikację mobilną. Klient chce być mocniej związany z firmą, z produktami i traktowany w bardziej spersonalizowany sposób i my w taki sposób zamierzamy wykorzystać cyfryzację w pierwszym kroku. Jesteśmy pozytywni co do nastrojów konsumentów w naszym segmencie, ale trzeba klienta bardziej zaangażować w naszą markę, szczególnie w jeżeli chodzi o narzędzia cyfrowe” – wskazał Borchert.
W roku obrotowym 2025 Grupa otworzyła 247 nowych sklepów netto (w roku obrotowym 2024: 379), co na koniec roku daje łącznie 4 359 sklepów.
Po zakończonej sprzedaży w czerwcu 2025 r. marki Poundland, co znacząco uprościło strukturę Grupy, zakończono wyjście Pepco z segmentu FMCG, a teraz Grupa szykuje się do rozpoczęcia procesu dezinwestycji marki Dealz, co planowane jest na 2026 r.
„Jeśli chodzi o markę Dealz, to jest to bardzo dobra spółka, ale nie pasuje ona do naszej strategii. Dlatego chcemy znaleźć dla niej dobrego właściciela. Dealz jest już wydzielony i działa niezależnie od Pepco, a na początku przyszłego roku chcemy zacząć aktywnie szukać nabywcy i zakończyć dezinwestycję w trakcie roku fiskalnego 2026” – powiedział prezes.
Spółka podała, iż w okresie do 2030 r. spodziewa się wzrostu przychodów w tempie co najmniej 7% CAGR (bez zmian) oraz marży brutto na poziomie co najmniej 48,5% (poprzednio 48%) i oczekuje, iż zyski będą rosły szybciej niż przychody, ponieważ koszty inwestycji związanych z transformacją będą z czasem maleć. Grupa spodziewa się wzrostu EBITDA o co najmniej 9% CAGR (bez zmian), zaś zysk netto ma rosnąć o co najmniej 15% CAGR w tym okresie – co jest nowym średnioterminowy celem finansowym Grupy.
Grupa Pepco powstała w 2015 roku i składa się z sieci detalicznych Pepco i Dealz. Spółka zadebiutowała na GPW w 2021 r.
Źródło: ISBnews

1 dzień temu





