Grupa start-upów uczestniczących w działaniu akceleracyjnym Narodowego Centrum Badań i Rozwoju ze stanem Nevada właśnie zakończyła proces akceleracji w Las Vegas, Reno oraz częściowo w Kalifornii, w San Francisco i Dolinie Krzemowej.
Polskie firmy zaprezentowały się przed mentorami oraz inwestorami z USA. Wyjazd miał na celu zdobycie unikalnych doświadczeń w zakresie skalowania biznesu w USA, doskonalenia dialogu z wymagającymi inwestorami oraz nawiązywania korzystnych relacji z partnerami. Wszystko to ma najważniejsze znaczenie dla powodzenia na rynku amerykańskim i globalnym.
Polskie firmy uczestniczące w tegorocznej edycji oferują nowatorskie produkty i usługi
Działanie akceleracyjne NCBR-NAP chce umożliwić rozpoczęcie długofalowej współpracy między firmami i instytucjami z Polski i z USA (stany Nevada i Kalifornia) w różnych obszarach innowacyjności poprzez komercjalizację oferowanych rozwiązań technologicznych, nawiązanie współpracy z inwestorami i wspieranie ekspansji na rynku amerykańskim.
Polskie firmy uczestniczące w tegorocznej edycji oferują nowatorskie produkty i usługi, takie jak np. zarządzanie transportem kolejowym czy innowacyjne produkty oparte na fusach z kawy. Wśród pomysłów znajduje się również platforma internetowa wspierająca budowę gospodarki o obiegu zamkniętym poprzez stworzenie sieci powiązań pomiędzy wszystkimi uczestnikami rynku. Umożliwia ona zarządzanie przepływem surowców wtórnych i odpadów w gospodarce, a także śledzenie cyklu życia produktu. Wynalazcy proponują ponadto zautomatyzowane wykrywanie i powiadamianie o zagrożeniach w zakresie cyberbezpieczeństwa, bazujące na technologii IT wykrywanie gryzoni czy innowacyjne produkty medyczne oparte na zastosowaniu aktywnego inhibitora enzymów z grupy metaloproteinaz, przeznaczone do stosowania głównie w przypadku ukąszeń jadowitych węży.
Solidna dawka wiedzy
Po Demo Day i wystąpieniach firm, które następnie podlegały ocenie ekspertów z Polski i Nevady, w kwietniu br. jury wyłoniło najlepszą dziesiątkę. Ta na początku czerwca udała się do Las Vegas, Reno, San Francisco i Doliny Krzemowej, aby spełniać swój amerykański sen.
– Polskie firmy rozwijają technologie i produkty o wysokim potencjale innowacyjności, które mogą konkurować na rynku globalnym. Wejście na rynek amerykański to wymagający proces, związany z jednej strony z poznaniem oferty konkurencji, z drugiej – ze zidentyfikowaniem zapotrzebowania na konkretny produkt lub technologię, po to aby jak najlepiej dostosować ofertę firmy, znaleźć partnerów biznesowych lub dotrzeć bezpośrednio do konsumentów – mówi Agnieszka Ratajczak, dyr. Działu Współpracy Międzynarodowej w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. – Nasz program to duża dawka wiedzy i praktycznych doświadczeń, które pomagają firmom w tym właśnie procesie. Poznanie lokalnych, stanowych systemów wspierania przedsiębiorczości i nawiązane relacje mogą z pewnością zaprocentować i pomóc polskim firmom, które zdecydują się na zarejestrowanie działalności w USA. To właśnie cel naszego programu – chcemy, aby polskie technologie i innowacyjne rozwiązania były na tyle silne, aby konkurować na rynku globalnym – dodaje.
Polska dynamika i siła USA
Za przygotowanie programu i proces akceleracji odpowiadają amerykańscy partnerzy z Nevady, w tym firma Granite Landings.
– Tegoroczna edycja NCBR-NAP ponownie pokazała trwałą wartość i możliwości współpracy biznesowej między USA a Polską, otwierając bramę do rynku amerykańskiego dla wybranej grupy 10 innowacyjnych polskich start-upów. Sukces tego działania akceleracyjnego opiera się na fundamencie współpracy środowiska akademickiego, biznesowego i rządowego. Zapewniając do nich dostęp, NCBR-NAP znacznie przyspiesza tym start-upom wejście na rynek amerykański – nie ma wątpliwości Alex Wolfe, mentor, przedsiębiorca i współzałożyciel Granite Landings. –Wprowadzenie polskich firm do amerykańskiego ekosystemu innowacji i ukazanie możliwości, jakie oferuje tamtejszy kapitał, wielkość rynku i szybkość, z jaką ten rynek działa, to strategiczny ruch mający na celu wyostrzenie ich globalnej konkurencyjności. To doświadczenie bezpośrednio wzmacnia cały polski ekosystem start-upów. Połączenie dynamiki technologicznej Polski z trwałą siłą gospodarki USA tworzy potężny napęd dla międzynarodowego wzrostu i innowacji – wskazuje ekspert.
Intensywna akceleracja
Amerykańscy partnerzy przygotowali bardzo intensywny program akceleracyjny. Każdy dzień był niemal po brzegi wypełniony różnorodnymi spotkaniami. Z uwagi na różnice w sposobie prowadzenia biznesu na południu i północy Nevady, cała grupa spędziła kilka dni zarówno w Las Vegas, jak i w Reno.
W Las Vegas innowatorzy z Polski odwiedzili Extension Office na Uniwersytecie Nevady w Las Vegas. Rozmawiali tam m.in. z reprezentantami AAPI Chamber of Commerce czy Clark County Economic Development, wysłuchali również wykładu na temat formalności związanych z zakładaniem działalności biznesowej w USA. Wygłosił go Chris Kurczaba, partner w kancelarii prawnej „Kurczaba & Brozek” w Chicago, która od blisko 30 lat zajmuje się sprawami imigracyjnymi. Start-upy spotkały się też z Kristopherem Sanchezem, dyrektorem Departamentu Biznesu i Przemysłu w Nevadzie. interesujący moment stanowiło wystąpienie Johna Petkusa, konsula honorowego RP w Nevadzie, który w porywający sposób opowiedział o historii Polaków oraz początkach ich działalności biznesowej w tym stanie. Każdy z uczestników akceleracji otrzymał również dyplom podpisany przez reprezentującego Nevadę kongresmena Stevena Horsforda.
Sesja pitchingowa przed miejscowymi inwestorami i przedsiębiorcami
Z kolei w Reno firmy znad Wisły spotkały się m.in. z przedstawicielami GOED, Business Assembly – Platinum Group, Nevada Industry Excellence, InNevation Center przy University of Reno i Ozmen Center for Entrepreneurship. Wzięły również udział w sesji pitchingowej przed miejscowymi inwestorami i przedsiębiorcami. Wykłady wygłosili: Mark Stiving, jeden z najlepszych amerykańskich specjalistów w dziedzinie wyceny towarów i usług, a także mec. Jeff Sheldon, wybitny ekspert od prawa własności intelektualnej.