Warszawa, 27.05.2025 (ISBnews) – Grupa WP liczy, iż wstrzymywane dotychczas budżety reklamowe wejdą w życie w II połowie br., a szczególnie w IV kwartale i dynamika rynku reklamy online sięgnie ok. 10%, poinformował prezes Jacek Świderski.
“Uważamy, iż II półrocze rynkowo będzie [dla reklamy online] lepsze niż pierwsze. Z uwagi na zawirowania geopolityczne, szczególnie klienci zagraniczni bardzo mocno wstrzymywali się ze swoimi wydatkami. Wiele budżetów zostało przesuniętych w czasie. Ja myślę, iż te budżety się nie zmarnują, tylko wejdą w II półroczu, szczególnie w IV kwartale. Myślę, iż ta dynamika będzie wyższa, gdzieś tam sięgająca 10%” – powiedział Świderski podczas wideokonferencji.
Wskazał, iż w spółce realizowane są zmiany w biurze reklamy.
“One realizowane są również na poziomie osobowym, a więc jesteśmy w transformacji na wielu poziomach, zarówno jeżeli chodzi o zarządzających działem, jak i narzędzi (Ads, czy WPartnera, które coraz mocniej coraz mocniej są propagowane), ale również Booster (produkt 4-krotnie bardziej efektywny dla reklamodawców). Mamy produkty performance, które nasz dział sprzedaży sprzedaje w większej skali niż te, które są dla klientów dużo bardziej efektywne. To wymaga edukacji u klientów. Brakowało otwartości na zmianę i w tej chwili to nadrabiamy. Myślę, iż niebawem będzie widać efekty” – powiedział prezes Grupy WP.
Ocenił, iż okres zwiększonej niepewności politycznej mamy za sobą. “Notujemy za to wciąż dużą ostrożność wśród reklamodawców, słyszymy od nich, iż jest wyczekiwanie. […] Mamy wiele wewnętrznych wyzwań, które musimy rozwiązać i pracujemy nad tym. Jak powiedziałem, myślę, iż niedługo będzie widać efekty” – dodał Świderski.
W największym segmencie grupy – Travel – plany na najbliższy czas to integracja na poziomie produktowym i technologicznym.
“Mamy w tej chwili cztery platformy technologiczne. Będziemy dążyli do posiadania dwóch – ‘Szallasowej’ do obsługi turystyki krajowej i ‘Wakacyjno-Invia’owej’ do obsługi pakietów turystycznych w Niemczech, Czechach, na Słowacji i w Polsce. Te migracje potrwają wiele miesięcy, wiele kwartałów i myślę, iż ich efekty zobaczymy w najbliższych latach. Pewnie około roku – dwóch potrzebujemy żeby te podstawowe, najniżej wiszące owoce, zebrać” – stwierdził prezes.
Odnosząc się do przejętej niedawno firmy Invia wskazał także, iż stosunkowo dobrze radzi sobie w obszarze DACH, za to od wielu lat nie radzi sobie w CEE.
“Problemy Invii w tym regionie zaczęły się w covid. Wtedy Wakacje zyskały bardzo duże udziały rynkowe, a Travelplanet stracił. Stąd m.in. decyzja o oddaniu aktywów CEE w ręce Darka Dłużnego. Pokazał, iż wie jak to się robi i teraz ma robić również w imieniu niedawnych konkurentów. Liczymy tutaj na rychłą poprawę. Sezon się już zaczyna, więc na ten choćby cudotwórca nie byłby w stanie wiele zrobić. Mówimy o wynikach raczej przyszłego sezonu turystycznego, czyli de facto za rok. W listopadzie-grudniu przychody tego typu spółek turystycznych są bardzo małe” – dodał Świderski.
Zaznaczył ponadto, iż Grupa WP nie planuje zamykania dostępu do treści portalowych.
“W najbliższym czasie, bo nie wiem co się wydarzy za 3-5 lat, nie planujemy zamykania dostępu do treści portalowych. Czujemy się mocno na rynku reklamowym, który jest z założenia rynkiem masowego użytkownika” – zaznaczył prezes.
Grupa WP to holding technologiczny, prowadzi działalność mediową, reklamową oraz e-commerce. Jest właścicielem portalu WP, posiada również specjalistyczne serwisy tematyczne, takie jak money.pl, WP SportoweFakty, benchmark.pl oraz rozwija usługi subskrypcyjne m.in. poprzez spółki Audioteka Group i Patronite. W branży e-commerce WP działa głównie w obszarach turystyki (m.in. wakacje.pl, Szallas Group, nocowanie.pl) i finansów konsumenckich (superauto.pl i totalmoney.pl). W październiku 2024 roku z serwisów i usług internetowych spółki korzystało prawie 20 mln Polaków. Od 2015 r. Wirtualna Polska Holding jest notowana na GPW; wchodzi w skład indeksu mWIG40.
(ISBnews)