Grupa Żabka – jaki był rok 2024?

1 tydzień temu
Zdjęcie: Grupa Żabka 2024


Agencja Informacyjna: Grupa Żabka, która stworzyła w Polsce nowoczesną sieć małych sklepów spożywczych i artykułów pierwszej potrzeby, ogłosiła rekordowe wyniki za 2024 rok, notując dynamiczny rozwój i robiący wrażenie imponujący wzrost sprzedaży oraz zysków. Żabka, będąca liderem sektora modern convenience, w Europie Wschodniej, kontynuuje konsekwentną ekspansję.

Spis treści

Jak rozwija się sieć sklepów convenience w Polsce?
Czy Żabka rozpoczęła ekspansję zagraniczną?
Jak rozwija się Grupa Żabka?
Czy Żabka rozwija się cyfrowo?
Co to jest Żabka Polska?
Co to jest Żabka Future?
Co to jest Żabka International?
Jakie inne podmioty są w Grupie Żabka?
Jakie są cele Grupy Żabka?

Jak rozwija się sieć sklepów convenience w Polsce?

W 2024 roku Żabka otworzyła aż 1.166 nowych placówek, a jej sprzedaż porównywalna (LFL) wzrosła o 8,3 proc.. Całkowite przychody osiągnęły poziom 27.300.000.000 złotych, co oznacza wzrost o prawie 20 proc. Decydującym elementem strategii spółki pozostaje rozwój oferty cyfrowej, która przyczynia się do dalszego wzrostu.

W 2024 roku Żabka kontynuowała dynamiczną ekspansję, otwierając 1.166 nowych sklepów w Polsce, co pozwoliło korporacji przekroczyć liczbę 11 000 placówek. Wzrost liczby sklepów to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na usługi convenience, a także rozwój oferty gastronomicznej, w tym streetfoodu, który zyskał popularność wśród klientów. Ponad 75 proc. sklepów w Polsce w końcu 2024 roku oferowało tego typu usługi, co stanowi istotny element strategii pozyskiwania nowych klientów.

Czy Żabka rozpoczęła ekspansję zagraniczną?

W 2024 roku Grupa Żabka zrealizowała pierwszą ekspansję międzynarodową. W Republice Rumunii, otworzyła 60 sklepów pod marką Froow Rumunii. Spółka oczekuje, iż rumuński rynek ma potencjał na rozwój sieci do 4.000 sklepów.

Jak rozwija się Grupa Żabka?

Z wyników finansowych za 2024 rok wynika, iż Grupa Żabka się rozwija. Skorygowany wynik EBITDA osiągnął poziom 3.500.000.000 złotych, co oznacza wzrost o 23,7 proc. w porównaniu z 2023 rokiem. Ten wynik to efekt zarówno rosnącej skali działalności, jak i poprawy efektywności operacyjnej, w tym lepszego zarządzania kosztami. Zmniejszenie kosztów energii oraz optymalizacja procesów wpłynęły na poprawę marży EBITDA, która wzrosła do 12,8 proc., co stanowi wzrost o 0,4 punktu procentowego rok do roku.

Zysk netto Grupy Żabka w 2024 roku również znacząco wzrósł o 66 proc., osiągając 714.000.000 złotych. Dzięki tym wynikom Żabka wygenerowała 1.500.000.000 złotych wolnych przepływów pieniężnych, co daje jej swobodę w zakresie dalszych inwestycji, spłaty długów lub wypłaty dywidend. W tym kontekście warto zwrócić uwagę na poprawę wskaźnika zadłużenia, który spadł z 2,3x do 1,5x w odniesieniu do skorygowanej EBITDA. To oznacza, iż korporacja zredukowała swoje zadłużenie w stosunku do zdolności generowania zysków, co zwiększa jej stabilność finansową na przyszłość.

Czy Żabka rozwija się cyfrowo?

Cyfryzacja to najważniejszy kierunek rozwoju Żabki. Wzrost sprzedaży w kanałach cyfrowych (DCO) o 32 proc. to jeden z najistotniejszych wskaźników sukcesu, który zbliża Spółkę do osiągnięcia ambitnych celów określonych w IPO – pięciokrotnego wzrostu przychodów z kanałów cyfrowych do 2028 roku. W tym zakresie szczególnie wyróżnia się transformacja aplikacji Żappka, która stała się centralnym punktem cyfrowej oferty sieci.

Aplikacja została rozbudowana o nowe funkcje e-commerce, m-commerce oraz program lojalnościowy, który umożliwia jeszcze lepsze dopasowanie ofert do indywidualnych potrzeb użytkowników. – „W obszarze Digital Consumer Offering (DCO) Żabka postawiła sobie za cel 5-krotny wzrost sprzedaży do klienta końcowego do 2028 roku.”– Ujawnił Tomasz Blicharski – Group Chief Strategy& Development Officer.

Czy Żabka dba o zrównoważony rozwój?

Grupa Żabka stale umacnia swoją pozycję lidera w obszarze zrównoważonego rozwoju, co potwierdza najnowszy raport roczny za 2024 rok. Korporacja po raz pierwszy przedstawiła skonsolidowany raport ESG (skr. od angielskich słów Environmental (Środowisko), Social (Społeczeństwo) oraz Governance (Ład korporacyjny), przygotowany zgodnie z wymogami dyrektywy CSRD (skrót od angielskich słów: Corporate Sustainability Reporting Directive, po polsku Dyrektywa w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju), i europejskimi standardami ESRS ESRS(skr. od angielskiego terminuEuropean Sustainability Reporting Standards, po polsku standardy raportowania zrównoważonego Rozwoju. Dobrowolne wdrożenie nowych regulacji podkreśla dążenie Spółki do transparentności i odpowiedzialności wobec interesariuszy, w tym inwestorów.

Wyniki mówią same za siebie – redukcja emisji GHG (skrót od angielskiego terminu greenhouse gas, po polsku: gaz cieplarniany, gaz szklarniowy – gazowy składnik atmosfery biorący udział w efekcie cieplarnianym) w operacjach własnych o 31,2 proc., ograniczenie plastiku pierwotnego w opakowaniach do 33,5 proc., a także rosnące zaangażowanie pracowników, plasujące Spółkę w globalnym top 25 proc. organizacji. Wartość sprzedaży produktów marek własnych, wspierających zrównoważony styl życia osiągnęła 1.800.000.000 zł, co pokazuje, iż strategia odpowiedzialnego biznesu przynosi konkretne efekty zarówno dla środowiska, jak i dla wyników finansowych sieci Żabka.

Czy Żabka redefiniuje sektor convenience?

Z imponującymi wynikami finansowymi, dynamiczną ekspansją oraz innowacjami cyfrowymi, Żabka redefiniuje sektor convenience w Polsce oraz wyznacza nowe standardy na rynkach międzynarodowych. Rok 2024 pokazał, iż model biznesowy korporacji skutecznie odpowiada na zmieniające się potrzeby konsumentów, a konsekwentna realizacja strategii rozwoju pozwala patrzeć w przyszłość z optymizmem.

„W 2024 roku Żbaka z powodzeniem zrealizowała dwa najważniejsze etapy rozwoju: wejście na rynek rumuński oraz debiut giełdowy.” – Przypomina Tomasz Suchański – CEO Grupy Żabka. – „Spółka zrealizowała także swoje najważniejsze cele niefinansowe w obszarze ESG. W 2025 roku priorytetem pozostaje dalszy wzrost wartości dla akcjonariuszy, poprzez umacnianie pozycji rynkowej Grupy. Żabka planuje konsekwentnie rozwijać sieć sprzedaży, wzmacniać swoją obecność w kanałach cyfrowych oraz optymalizować ofertę ekosystemu convenience, by w pełni wykorzystać potencjał wzrostowy Grupy Żabka”. – Zapowiada Tomasz Suchański – CEO Grupy Żabka.

Co to jest Żabka?

Grupa Żabka powstała na początku 2021 roku. Składa się z trzech podstawowych jednostek biznesowych: Żabka Polska, Żabka Future i Żabka International, które są wspierane przez Przywództwo Strategiczne, definiujące strategię i rozwój Grupy, strategię personalną i finansową oraz odpowiadające za synergię procesów w ramach Grupy.

Co to jest Żabka Polska?

Żabka Polska koncentruje się na działalności detalicznej i odpowiada głównie za operacyjne i handlowe aspekty działalności Grupy, w tym zarządzanie i rozwój nowoczesnej sieci placówek stacjonarnych typu modern convenience oraz ogólnopolskiej sieci logistycznej Grupy.

Co to jest Żabka Future?

Żabka Future odpowiada za przyśpieszenie tworzenia cyfrowego ekosystemu convenience z synergiami pomiędzy jego częściami oraz zapewnienie optymalnej technologii do wielokierunkowego rozwoju Grupy.

Co to jest Żabka International?

Żabka International odpowiada za realizację ekspansji zagranicznej Grupy.

Jakie inne podmioty są w Grupie Żabka?

W skład Grupy Żabka wchodzą także firma Maczfit, lider rynku cateringu dietetycznego w Polsce oraz Dietly.pl, wiodąca platforma e-commerce w tym segmencie.

Jakie są cele Grupy Żabka?

Celem Grupy Żabka jest tworzenie i łączenie wygodnych i odpowiedzialnych rozwiązań w obszarze modern convenience, które ułatwiają klientom codzienne życie. Działania w obszarze odpowiedzialności Grupa Żabka rozwija w sposób strategiczny, integrując czynniki środowiskowe, społeczne i z obszaru ładu korporacyjnego (z ang. ESG) ze strategią biznesową. W ramach strategii odpowiedzialności Grupa Żabka podjęła się zobowiązań m.in. w zakresie dobrego żywienia, usług ułatwiających zrównoważone życie, rozwoju przedsiębiorczości, wzmacniającej kultury organizacyjnej, ładu korporacyjnego oraz cyrkularności i dekarbonizacji.

Dziękujemy za przeczytanie tekstu do końca. Polecamy lekturę innych publikacji zamieszczonych na stronie internetowej www.agencja-informacyjna.com

AI, gospodarka /KAM/ 2.04.2025 fot. mat. prasowe

Idź do oryginalnego materiału