GXO Logistics ogłosił premierę GXO IQ – pierwszej inteligentnej platformy opartej na sztucznej inteligencji, stworzonej przez ekspertów logistycznych specjalnie dla tej branży. GXO IQ wesprze firmy w poruszaniu się po złożonych współczesnych globalnych łańcuchach dostaw, wdrażając wiodące w branży możliwości AI, zapewniające bardziej produktywne i dynamiczne operacje logistyczne.
– Dzisiejszy dzień to kamień milowy dla GXO i przełomowy moment dla całej branży, kiedy uruchamiamy GXO IQ, pierwszą w historii platformę operacyjną opartą na AI, stworzoną specjalnie dla logistyki – powiedział Nizar Trigui, dyrektor ds. technologii w GXO. – Nowoczesny magazyn to jedno z najbardziej dynamicznych i złożonych środowisk. Codziennie podejmowane są tam tysiące mikrodecyzji. Wraz ze wzrostem przepustowości, eksperci potrzebują systemu, który myśli razem z nimi, przewiduje, zarządza i inteligentnie koordynuje operacje. Właśnie dlatego powstało GXO IQ, będące systemem operacyjnym logistyki przyszłości – dodaje.
Autorskie algorytmy
Platforma GXO IQ, oparta na ponad 20 latach danych operacyjnych, wykorzystuje zestaw autorskich algorytmów AI, które inteligentnie koordynują miliony złożonych, wieloetapowych działań w zakresie dystrybucji i przemieszczania zapasów, kompletacji i pakowania zamówień, wysyłki oraz zarządzania personelem. Została zaprojektowana przez ekspertów logistycznych i opiera się na najlepszych technologiach, w tym Google Cloud Vertex AI i Snowflake Cortex AI. Wykorzystuje również Apigee, czyli narzędzie do zarządzania API od Google Cloud, oferujące klientom bezpieczny i płynny dostęp do kluczowych danych magazynowych.
GXO IQ składa się z czterech warstw, tworzących inteligentną platformę operacyjną:
- Warstwa danych (Data Fabric Layer): wykorzystuje doświadczenie GXO z 20 lat wdrażania rozwiązań łańcucha dostaw, dane od tysięcy operatorów oraz jezioro danych zawierające miliardy transakcji. Codziennie przetwarzanych i organizowanych jest ponad 200 milionów sygnałów, które zasilają algorytmy AI.
- Warstwa orkiestracji AI (AI Orchestration Layer): algorytmy AI działają w tle, przewidując zmiany popytu, ryzyka związane z zapasami, inicjując ruchy zapasów i optymalizując procesy kompletacji, pakowania i wysyłki w czasie rzeczywistym.
- Warstwa wykonawcza (End-to-End Execution Layer): zawiera pełen zestaw funkcji zarządzania logistyką, z integracją z rynkami i usługami dodatkowymi, takimi jak zarządzanie zamówieniami, magazynowanie, zwroty i transport w ramach jednego, spójnego rozwiązania, które można dostosować do potrzeb każdego klienta.
- Warstwa doświadczenia (Experience Layer): interfejs oparty na rolach użytkowników z natywnym, interaktywnym agentem AI o nazwie GIL, który zapewnia widok całościowy – od statusu realizacji zamówień w czasie rzeczywistym po zarządzanie wyjątkami i alerty ryzyka zapasów. GIL dostarcza interaktywnych analiz, odpowiada na pytania i przekształca złożoność w konkretne rekomendacje.
Analizy predykcyjne
– Nasza platforma Vertex AI pomaga GXO IQ dostarczać predykcyjne analizy, które umożliwiają firmom przewidywanie zakłóceń i budowanie bardziej odpornych, wydajnych łańcuchów dostaw – powiedziała Paula Natoli, globalna dyrektorka ds. łańcucha dostaw i logistyki w Google Cloud. – Postrzegamy AI jako centralny układ nerwowy nowoczesnego łańcucha dostaw, ktory przekształca go z liniowego ciągu operacji w inteligentny, połączony ekosystem. GXO IQ to doskonały przykład takiej transformacji.
– Nowoczesne operacje potrzebują technologii, która nie tylko zwiększa efektywność, ale także przewiduje, zarządza i inteligentnie koordynuje działania. Ewolucja od automatyzacji do orkiestracji to kolejny skok. I właśnie go dokonaliśmy – dodał Trigui.
GXO IQ, które już wspiera usługę GXO Direct dla klientów w USA, będzie szeroko dostępne komercyjnie w drugiej połowie 2025 roku.