Szwedzka Grupa modowa H&M zanotowała w I kwartale nowego roku finansowego (1 grudnia 2024 r. – 28 lutego 2025 r.) wzrost sprzedaży netto o 3 proc. Wyniosła ona 55 333 mln koron szwedzkich (SEK). W walutach lokalnych sprzedaż netto wzrosła o 2 procent, przy mniejszej o ok. 3 proc. liczbie sklepów w porównaniu z rokiem poprzednim.
Zysk brutto w badanym okresie wyniósł 27 169 mln SEK, czyli nieznacznie mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Odpowiada to marży brutto w wysokości 49,1 procent (51,5 proc. rok wcześniej).
Przejściowe trudności
Negatywny wpływ na rentowność miały czynniki zewnętrzne, polityka cenowa (zwiększone obniżki), a także inwestycje w ofertę skierowaną do klientów. Dodatkowo w ostatnich trzech miesiącach wzmocnił się kurs korony, co także miało wpływ na marżę brutto. Zysk operacyjny wyniósł 1203 mln SEK, podczas gdy rok temu było to 2077 mln SEK. Spadek zysku operacyjnego jest spowodowany niższą marżą brutto.
– W I kwartale sprzedaż wzrosła o 3 procent. W głównej mierze to zasługa dobrze przyjętych kolekcji damskich. Zysk operacyjny i rentowność ucierpiały z powodu niższej wartości marży brutto. To przejściowe trudności. Główne priorytety pozostają niezmienne: wzmocnienie oferty produktowej, tworzenie bardziej inspirującego doświadczenia zakupowego i budowanie siły naszej marki. Dzięki temu tworzymy warunki do długoterminowego, dochodowego i zrównoważonego wzrostu – komentuje Daniel Ervér, CEO w H&M.
Międzynarodowa sprzedaż Grupy H&M
W całym roku finansowym 2024 sprzedaż netto grupy H&M wyniosła 234 478 mln SEK (koron szwedzkich). W walutach lokalnych sprzedaż netto wzrosła o 1 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Około 30 proc. sprzedaży stanowiły sklepy internetowe.
Zysk brutto wzrósł w badanym okresie o 4 proc. do 125 299 mln SEK. Odpowiada to marży brutto w wysokości 53,4 proc. Z kolei zysk operacyjny wzrósł do 17 306 mln SEK, co odpowiada marży operacyjnej na poziomie 7,4 proc. Zysk operacyjny wzrósł o 28 proc. w porównaniu z z rokiem poprzednim, z wyłączeniem wyniku z inwestycji w spółkach stowarzyszonych i wspólnych przedsięwzięciach.
Tegoroczne nakłady inwestycyjne mają wynieść 11-12 mld SEK. Jest to zgodne z CapEx w roku 2024, który wyniósł 11,6 mld SEK. Inwestycje są głównie przeznaczane na rozwój portfela sklepów i łańcuch dostaw.
Na koniec listopada 2024 r. szwedzka Grupa posiadała 4 253 sklepów. Oznacza to, iż łączna liczba sklepów zmniejszyła się o 116 sklepów w porównaniu z tym samym okresem w poprzednim roku. W ciągu roku finansowego otwarto 88 nowych sklepów i zamknięto 204 lokale. Łącznie 258 sklepów Grupy jest prowadzonych przez partnerów franczyzowych.