Warszawa, 28.11.2025 (ISBnews) – W sklepach dyskontowych robi zakupy 98% Polaków; 44% z nich robi to częściej niż wcześniej, zaś 68% planuje kupować więcej produktów z dyskontów w najbliższej przyszłości, wynika raportu Havas Commerce.
Według raportu “Kultura Dyskontowa” zrealizowanego przez CSA – jednostkę badawczą Havas Media Network, jednocześnie 87% Polaków uważa, iż produkty z dyskontów dorównują jakością tym z tradycyjnych sklepów.
“Polska jest światowym liderem w zakupach dyskontowych – 98% Polaków odwiedza je, a 74% robi tam regularne zakupy. Dla 87% jakość oferowanych produktów nie odbiega od tradycyjnego handlu, a jakiekolwiek poczucie wstydu praktycznie nie istnieje. Co jednak wyróżnia Polaków, to sposób korzystania z dyskontów: zamiast rezygnować z polskich marek na rzecz marek własnych, często po prostu korzystają z możliwości kupna znanych marek, ale w niższej cenie. Dyskonty pozwalają na utrzymanie lojalności względem ulubionych marek przy jednoczesnej lepszej kontroli budżetu” – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.
W raporcie podano też, iż 45% Polaków deklaruje spadek siły nabywczej – nieco powyżej średniej globalnej – co w ich opinii wynika głównie z inflacji (78%) oraz stagnacji płac (50%). Tylko 38% uważa, iż żyje “na przyzwoitym poziomie” (52% globalnie), a zaledwie 25% jest w stanie oszczędzać; możliwości inwestycyjne sięgają jedynie 5% (trzykrotnie mniej niż średnia światowa). Ograniczenia wydatków dotyczą nie tylko dóbr luksusowych czy rozrywkowych, ale także podstawowych, jak żywność – co wskazuje, iż presja cenowa ma charakter strukturalny, a nie krótkoterminowy.
Co trzeci konsument uznaje najniższą cenę za główne kryterium decyzji zakupowych, jednak aż 77% definiuje “dobrą cenę” jako taką, która jest adekwatna do jakości produktu. Aż 61% jest gotowych zapłacić więcej za produkty związane ze zdrowiem, higieną czy pielęgnacją skóry – więcej niż przeciętni badani na świecie, co potwierdza regułę: oszczędzamy mądrze, nie za wszelką cenę, wskazano także.
Badanie zostało zrealizowane techniką CAWI (Computer Assisted Web Interview) w dniach 10-16 lipca 2025 roku. Próba objęła 502 respondentów reprezentujących dorosłych Polaków.
(ISBnews)

4 godzin temu








