28 października br. w Łodzi rozpoczęła się konferencja pt. „Rozwój Kolei Dużych Prędkości w Polsce” – High Speed Railway Poland 2024 (HSRP2024). Wydarzenie zorganizowane przez Zarząd Krajowy Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji, stanowi odpowiedź na potrzebę wymiany informacji w środowisku osób zainteresowanych KDP, specjalistów branży kolejowej, naukowców, samorządowców, polityków, producentów taboru i elementów infrastruktury oraz wykonawców robót budowlanych.
Podczas trzech dni obrad, w licznych panelach i prezentacjach, prelegenci podzielą się z uczestnikami swoją wiedzą i doświadczeniem w zakresie planowania strategicznego, infrastruktury kolejowej oraz towarzyszącej, zasilania, taboru oraz kwestii organizacyjno-prawnych i finansowania programu CPK.
Konferencję uroczyście zainaugurował dr inż. Wawrzyniec Wychowański – Sekretarz Generalny SITK, który przywitał uczestników i gości specjalnych m.in.: Dariusza Klimczaka – Ministra Infrastruktury, Piotra Malepszaka – Podsekretarza Stanu w MI, Dariusza Jońskiego – posła Parlamentu Europejskiego, Wicemarszałka Województwa Łódzkiego, Hannę Zdanowską – Prezydent m. Łodzi, Kamila Wilde – Wiceprezesa UTK, Alana Beroud – Przewodniczącego UIC (Międzynarodowy Związek Kolei – International Union of Railways) i Prezesa Zarządu PKP S.A., Filipa Czernickiego i Piotra Rachwalskiego Członków Zarządu oraz Zbigniewa Szafrańskiego – przewodniczącego Rady Nadzorczej spółki CPK, Piotra Wyborskiego i Macieja Kaczorka z Zarządu PKP PLK, Andrzeja Massela i Marka Pawlika z Instytutu Kolejnictwa, gości zagranicznych oraz kolegów i koleżanki z SITK.
Konferencję otworzył dr inż. Jacek Paś – Prezes Zarządu Krajowego SITK, który podziękował współorganizatorom, partnerom i sponsorom Konferencji za zaangażowanie w tworzenie tego wydarzenia. Podkreślił rolę dzielenia się wiedzą i wymiany doświadczeń w temacie tworzenia systemu KDP w Polsce. Kontynuując, mówił o wyzwaniach związanych ze sprostaniem oczekiwaniom społecznym – potrzebie rynku dla uruchomienia wysokowydajnego systemu transportowego.
Bardzo istotnym aspektem budowy KDP jest uczestnictwo w tym projekcie polskiego potencjału produkcyjnego, wykonawczego i naukowego – powiedział Tomasz Szuba, Wiceprzewodniczący ds. infrastruktury Krajowego Komitetu Kolei Dużych Prędkości SITK RP.
Prof. dr hab. inż. Janusz Dyduch – Honorowy Prezes SITK, przybliżył historię idei budowy kolei dużych prędkości w Polsce oraz sylwetki osób zaangażowanych w ten proces.
Minister infrastruktury, Dariusz Klimczak w swoim przemówieniu zauważył, iż do tej pory zbyt długo dyskutowano o budowie KDP w Polsce, a teraz trzeba zacząć budować – musi nastąpić przyspieszenie. Wspomniał, iż do tej pory największym czynnikiem hamulcowym był brak finansowania oraz niewłaściwe planowanie przestrzenne. Zwrócił uwagę na konieczność maksymalnego wykorzystania środków unijnych na realizację KDP.
Wyraził nadzieję, iż podczas realizacji systemu KDP w Polsce, uczestnicy rynku będą spotykać się na placach budów, a nie na salach sądowych. Proces realizacji musi być efektywny i realizowany po partnersku. Minister uznał, iż KDP nie może być projektem wewnętrznym, wyłącznie krajowym, tylko powinien wpisywać się w korytarze transportowe Europy. Podziękował Europosłowi Dariuszowi Jońskiemu za jego pracę w Komisji Infrastruktury Parlamentu UE na rzecz rozwoju kolei. Podsumowując stwierdził, iż nowoczesny transport musi być dostosowany do rosnących potrzeb i oczekiwań podróżnych. Minister Klimczak poinformował o trwających pracach legislacyjnych nad licznymi aktami prawnymi, które mają wspomagać m.in. rozwój transportu kolejowego. Zapowiedział również nowe, bezpośrednie połączenie kolejowe relacji Gdynia – Praga oraz o woli zintensyfikowania połączeń kolejowych z Niemcami.
Dr Alan Beroud – Przewodniczący UIC w swoim wystąpieniu podkreślił konieczność współpracy różnych interesariuszy dla efektywnej realizacji projektu KDP i europejskim wymiarze tego przedsięwzięcia.
Dariusz Joński – Poseł Parlamentu Europejskiego przedstawił perspektywę Łodzi w projekcie realizacji pierwszej linii KDP i roli budowanego tunelu kolejowego pod miastem. Z kolei o roli Łodzi i jej miejscu na kluczowych szlakach handlowych wspomniał w swoim wystąpieniu Witold Stępień – Wicemarszałek Województwa Łódzkiego.
Hanna Zdanowska – Prezydent Łodzi, przedstawiła walory miasta i zauważyła, iż dla Łodzi kolej to przyszłość. KDP to nie tylko wydajne połączenie transportowe, ale też tworzenie nowych możliwości pracy i spędzania wolnego czasu dla mieszkańców Łodzi i jej gości. Wybór Łodzi na miejsce konferencji potwierdza, jak ważnym elementem budowy systemu KDP w Polsce jest Łódź. Prezydent Zdanowska wspomniała również o swoich doświadczeniach w podróżowaniu szybkimi kolejami w Europie i na świecie, potwierdzając atrakcyjność tego systemu transportu dla pasażera – KDP kreuje nowe możliwości poprzez skracanie dystansów, zwiększając dostępność nowych obszarów.
Polski przemysł jest gotowy na podjęcie wyzwania dotyczącego produkcji elementów do budowy infrastruktury dla kolei dużych prędkości. Do rozpoczęcia dedykowanych prac projektowych konieczne jest jednak określenie warunków brzegowych umożliwiających ukierunkowanie prowadzonych zakresów robót. Określenie tych warunków jest szczególnie istotne przy tak kluczowym elemencie jakim jest rozjazd kolejowy – musimy określić wytyczne dotyczące materiałów składowych rozjazdu, ale również systemu sterowania i przestawiania czy ogrzewania. – powiedziała dr inż. Dorota Błaszkiewicz-Juszczęć, Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe Bieżanów, Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki.
Dr Filip Czernicki – Prezes CPK rozpoczął swoje wystąpienie od deklaracji: „CPK – budujemy i przyspieszamy”. Prezes przyznał, iż do tej pory brakowało dialogu ze środowiskiem (mieszkańcy, biznes, samorządy) – to oni powinni być najbliższym partnerami. Dialog ma służyć zaprojektowaniu i budowie lepszej infrastruktury oraz zadowoleniu społecznemu. Spółka CPK odeszła od wizjonerstwa na rzecz analiz inżynierskich i rzetelnych kalkulacji. KDP ma spiąć Polskę siecią szybkich połączeń między najważniejszymi aglomeracjami. Prezes Czernicki zaprosił do rozmów i współpracy, deklarując wolę dialogu.
Dr inż. Maciej Kaczorek – Członek Zarządu PKP PLK ds. Strategii przypomniał o etapach progresji prędkościowej na liniach kolejowych w Polsce. Przypomniał o budowie CMK oraz osiąganiu kolejnych prędkości maksymalnych: 140, 160, 200 a teraz ponad 200 km/h. Zwrócił uwagę na dążenie do skracania czasu podróży przy zachowaniu wysokiej częstotliwości pociągów i wysokiego komfortu podróżowania, co łącznie zapewni podróżnym nową, oczekiwaną jakość. Wysoka przepustowość jest kluczowa dla rozwoju kolei w Polsce.
Prof. Andrzej Massel – Dyrektor Instytutu Kolejnictwa mówił o roli Instytutu w tworzeniu szybkich kolei w naszym kraju. Koncepcje planistyczne, studia wykonalności, badania materiałów, taboru, urządzeń i systemów, opracowywanie i aktualizacja standardów technicznych – to wkład Instytutu w przygotowanie zaplecza do realizacji KDP w Polsce.
W kolejnych wystąpieniach przedstawiciele partnerów technologicznych: Voestalpine, Hitachi Rail, PESA Bydgoszcz, Tines Rail S.A. i Kombud przedstawili zaangażowanie swoich firm w proces realizacji KDP w Polsce.