Historyczny potrójny skład wagonów N wrócił na trasę w Krakowie

8 godzin temu

Po niemal 40 latach na trasie krakowskiej linii nr 8 ponownie pojawił się potrójny skład wagonów typu N. Stało się to możliwe dzięki zakończonemu remontowi wagonu doczepnego ND o numerze 512, który został uroczyście zaprezentowany 12 marca na terenie zajezdni tramwajowej Podgórze.

Powrót legendarnych tramwajów

Pierwsze wagony typu N i ND wprowadzono do użytku w Krakowie w 1949 roku. Początkowo wagony doczepne były produkowane w Sanoku, a od 1950 roku ich jedynym dostawcą była wytwórnia w Chorzowie. Przez kolejne lata pojazdy przechodziły modernizacje, dostosowujące je do rosnących potrzeb pasażerów. Zmiany obejmowały m.in. ujednolicenie konstrukcji, montaż podwójnych drzwi oraz modernizację układu jezdnego.

Podczas remontu wagonu ND nr 512 pracownicy MPK Kraków przywrócili mu wygląd zgodny z ostatnimi latami eksploatacji tego typu pojazdów. Charakterystycznym elementem wyróżniającym ten tramwaj jest umieszczona na dachu skrzynia reklamowa. W przeszłości takie elementy zdobiły krakowskie tramwaje, promując loterie czy zachęcając do oszczędzania w bankach. Dziś to rozwiązanie będzie wykorzystane do przypomnienia o 150-leciu krakowskiej komunikacji miejskiej.

Wyjątkowy skład na Krakowskiej Linii Muzealnej

Dzięki odnowieniu wagonu ND nr 512 możliwe stało się utworzenie unikalnego potrójnego składu historycznych tramwajów. Jak przypomina Mariusz Szałkowski, wiceprezes MPK w Krakowie, przez blisko 30 lat takie zestawy stanowiły podstawowy środek transportu szynowego w mieście. W tym roku, w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej, mieszkańcy oraz turyści będą mieli okazję podróżować odrestaurowanym składem.

Powrót na trasę linii nr 8

Pierwszy przejazd historycznego składu odbył się 12 marca na trasie linii nr 8 z Borku Fałęckiego do Bronowic Małych. Wybór tej trasy nie był przypadkowy – to właśnie na tej linii potrójne wagony N zakończyły regularną eksploatację w czerwcu 1988 roku. Ostatnie kursy tych tramwajów zastąpiono wówczas podwójnymi składami wagonów 105N.

Linia nr 8 należy do najstarszych w Krakowie – została uruchomiona 28 października 1934 roku, a jej trasa niemal nie zmieniła się przez dziesięciolecia. Przez lata była pionierem wielu innowacji w krakowskim transporcie – to właśnie tutaj rozpoczęto eksploatację wagonów typu N, które przez pewien czas nazywano wręcz „ósemkami”.

Powrót do historii krakowskiej komunikacji

Przejazd zabytkowego składu stał się okazją do przypomnienia przełomowych momentów w historii krakowskiego transportu miejskiego. Jednym z nich było uruchomienie tramwaju elektrycznego w Krakowie 16 marca 1901 roku, co zbiegło się z premierą „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego.

Dzięki odrestaurowanemu potrójnemu składowi mieszkańcy i turyści mogą nie tylko zobaczyć, ale również doświadczyć podróży tramwajem sprzed dziesięcioleci. To wyjątkowy hołd dla tradycji komunikacji miejskiej w Krakowie i doskonała atrakcja w jubileuszowym roku.

Fot. MPK Kraków

Zobacz również:

Kraków inwestuje w nowoczesne tramwaje – MPK wybrało ofertę PESA Bydgoszcz
PKP PLK: testy nawierzchni bezpodsypkowej w Krakowie
Idź do oryginalnego materiału