Dlaczego prezesi Fox, Universal i innych firm z hollywood stawiają na NFT i Web3 mimo niestabilnego rynku kryptowalut?
Zachwyt i milczenie
Zaledwie rok temu Matt Damon reklamował zalety kryptowaluty w reklamie Super Bowl, a firmy rozrywkowe, takie jak Warner Bros. i ViacomCBS (obecnie Paramount), wypuszczały kolekcjonerskie NFT na prawie wszystko, od Matrixa po SpongeBob SquarePants. choćby Bob Iger, dyrektor generalny Disneya, zainwestował w twórcę NFT Genies.
Hollywoodzcy ewangeliści Web3 — opartej na blockchain, zdecentralizowanej sieci, która obejmuje kryptowaluty i NFT — byli pełni optymizmu. Teraz, po spektakularnym upadku FTX, gwałtownie spadających cenach bitcoina i innych kryptowalut oraz malejącej sprzedaży NFT, ta rozmowa ucichła.
Zwolennicy Web3 — którzy twierdzą, iż technologia blockchain typu back-end pozostaje solidna i stanowi potężną siłę destrukcyjną — mogą teraz stanąć w obliczu jeszcze trudniejszej bitwy, aby przekonać zarówno konsumentów, jak i kierownictwo branży rozrywkowej, iż warto inwestować w tę technologię. Wszystko to przy próbie oddzielenia smrodu kryptoprzestępców od ich własnych wysiłków. „Ludzie będą musieli zrozumieć niuanse tego, co naprawdę stało się [z FTX], aby zrozumieć, iż blockchain nie jest zły” – mówi Justin Alanis, założyciel StoryCo.
Założyciel FTX, Sam Bankman-Fried, został oskarżony. Alanis mówi, iż branża będzie teraz „pilnować, jakie regulacje zostaną wprowadzone i jaki rodzaj kontroli zostanie ustanowiony”.
Hollywood współtworzy branżę blockchain
Alanis i jego brat JP — ten drugi pracował kiedyś w firmie Lionsgate w dziale rozwoju telewizorów — przez cały czas koncentrują się na budowaniu swojej firmy StoryCo. Platforma ta określana jest jako miejsce „gdzie społeczności mogą się spotykać, aby tworzyć, wnosić swój wkład i ostatecznie stać się współwłaścicielami historii nowej generacji franczyzy”.
Dla Melody Hildebrandt, dyrektora ds. bezpieczeństwa informacji w Fox Corp i prezes firmy Blockchain Creative Labs, ważne jest, aby uczynić przestrzeń bardziej dostępną dla laików i uciec od żargonu Web3. „To był szalony rok” — mówi Hildebrandt. „Myślę, iż rozmawiając z dyrektorami i konsumentami, udoskonaliliśmy choćby sposób, w jaki o tym mówimy”.
Hollywood chce ułatwić „krypto podróż”
„Chcieliśmy wyjść z bardziej spekulacyjnego sposobu myślenia o kryptowalutach” — dzieli się, dodając, iż ten sposób myślenia „nigdy tak naprawdę nie był sposobem, w jaki myśleliśmy o naszej działalności”. Według Hildebrandta, Fox i Blockchain Creative Labs muszą „wyjść naprzeciw swoim fanom”. Oznacza to między innymi zmianę myślenia z „odbierz ten NFT” na „odblokuj najlepsze wrażenia dla fanów”. Bracia Alanis zrobili to samo ze swoim nowym interaktywnym projektem opowiadania historii, The Disco Ball, oferując uczestnikom „StoryPass” bez nazywania go NFT.
Nadchodzący serial animowany Fox Krapopolis, autor Ricka i Morty’ego oraz współtwórcy społeczności, Dana Harmona, ma być „stworzony w całości na blockchainie”, zgodnie z siecią telewizyjną, i wydał kolekcję NFT przed premierą w 2023 roku. Ale zamiast poddawać fanów przyspieszonym kursom zakładania portfela kryptowalutowego, ludzie mogą zarejestrować się przy użyciu adresu e-mail i zapłacić za przedmioty kartą kredytową.
„Przeprowadziliśmy wiele prac badawczo-rozwojowych” w 2022 r., mówi Hildebrandt. „Pracujemy na różnych łańcuchach, różnych dostawcach portfeli, różnych infrastrukturach płatniczych. Staramy się nie narażać konsumentów na skomplikowaną krypto podróż” – dodaje.
Równie ważne w rozwoju konsumenckiej rozrywki w Web3 było edukowanie studiów filmowych i telewizyjnych oraz firm produkcyjnych w zakresie tej technologii.
NFT staje się czymś większym
„Nawet firmy, które zmieniły zasady gry w ostatniej dekadzie, takie jak Netflix, pracowały w pewnym stopniu w ramach tradycyjnego systemu medialnego” — mówi JP Alanis. Dodaje, iż hollywoodzkie agencje były skutecznymi rozmówcami w rozwoju branży.
Ostatnie dwa lata były „wylęgarnią eksperymentów ”, ponieważ branża rozrywkowa i przestrzeń blockchain „poznały się bardziej bezpośrednio niż kiedykolwiek wcześniej”, mówi Lesley Silverman, szef UTA Web3.
Hollywood intensywnie wykorzystywał NFT w 2022 roku jako cyfrowe przedmioty kolekcjonerskie do tworzenia fandomów wszystkiego, od Fox’s The Masked Singer po najnowszy projekt producenta Law & Order Dicka Wolfa. Justin Alanis wierzy, iż NFT przekształcą się w coś „dużo, dużo, dużo większego, niż kiedykolwiek sobie wyobrażaliśmy”, ponieważ oferują „niesamowity sposób na reprezentowanie wartości kulturowych poprzez sztukę, a także osadzenie w niej użyteczności”.
Hollywood przekonane do blockchain
Pomimo zawirowań wokół kryptowalut, wielu doświadczonych w technologii inwestorów pozostaje przekonanych o potencjale blockchain. Na przykład StoryCo braci Alanis właśnie zebrało 6 milionów dolarów w ramach finansowania początkowego. Ich projekt Disco Ball został opracowany przez Kyle’a Killena, oryginalnego showrunnera Halo i twórcę seriali telewizyjnych Awake and Mind Games. Na styczniowych targach CES technolodzy z Lionsgate, Universal Pictures i innych firm wyrażali optymizm co do blockchain.
„Jestem podekscytowany tym, iż technologie Web3 i blockchain przełamują cykl chaosu, który widzieliśmy w przypadku cyfrowych przedmiotów kolekcjonerskich i NFT” – powiedział Variety Greg Reed, wiceprezes Universal Pictures ds. partnerstw technologicznych.
„Myślę, iż nadszedł czas, aby starsze instytucje zdefiniowały swoją strategię na okres od 10 do 20 lat”, mówi Justin Alanis. „A jeżeli tego nie zrobią, pojawi się jeszcze więcej FOMO ( strach przed przegapieniem lub strach przed przegapieniem czegoś).