IGHP: Marzec słabszy dla hoteli. Prognozy na Wielkanoc i majówkę bardziej optymistyczne

4 dni temu

Marzec 2025 roku przyniósł niższe wyniki frekwencyjne dla hoteli w Polsce w porównaniu do lutego oraz analogicznego okresu ubiegłego roku – wynika z ankiety przeprowadzonej przez Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego (IGHP). Głównymi czynnikami wpływającymi na spadki były zakończone ferie zimowe oraz przesunięcie okresu świąt wielkanocnych na kwiecień.

Wyniki marcowe – frekwencja w dół, zwłaszcza w obiektach wypoczynkowych

  • 16% hoteli odnotowało frekwencję poniżej 30% (spadek o 3 pp. w porównaniu do lutego).

  • 43% obiektów osiągnęło frekwencję powyżej 50% (spadek o 13 pp.).

  • W hotelach biznesowych:

    • 60% miało obłożenie powyżej 50%.

    • 10% nie przekroczyło 30% frekwencji.

  • W obiektach wypoczynkowych:

    • Tylko 21% osiągnęło obłożenie powyżej 50% (spadek o 44 pp.).

    • 23% zanotowało frekwencję poniżej 30%.

    • 57% obiektów znalazło się w przedziale 30–50%.

Porównanie do marca 2024

  • 45% hoteli zanotowało spadek frekwencji względem marca 2024.

  • 13% utrzymało frekwencję na tym samym poziomie.

  • 43% odnotowało wzrost obłożenia, z czego 19% w zakresie do 5 pp.

W hotelach biznesowych:

  • 45% wskazało na spadek frekwencji (23% do 5 pp., 19% o 6–10 pp.).

  • 44% poprawiło obłożenie, głównie w zakresie do 5 pp.

W obiektach wypoczynkowych:

  • 48% zanotowało spadek (25% o więcej niż 10 pp.).

  • 36% odnotowało wzrost, w tym 16% do 5 pp.

Ceny: niewielki wzrost rok do roku

  • 50% hoteli podniosło ceny w porównaniu do marca 2024 (42% do 10 pp.).

  • 50% utrzymało ceny lub je obniżyło (16% bez zmian, 21% spadek do 10%).

Rezerwacje na kwiecień 2025

  • 33% hoteli ma aktualnie obłożenie poniżej 30%.

  • 31% osiąga frekwencję powyżej 50%.

  • 36% mieści się w przedziale 30–50%.

  • W hotelach biznesowych: 32% z frekwencją <30%, 26% >50%.

  • W hotelach wypoczynkowych: 30% z frekwencją <30%, 27% >50%.

Wielkanoc (18–21 kwietnia)

  • 47% hoteli ma obłożenie powyżej 50%, w tym 24% przekroczyło 70%.

  • 20% nie przekracza obłożenia 30%, a 23% nie prowadzi sprzedaży świątecznej.

  • W hotelach wypoczynkowych:

    • 82% ma frekwencję powyżej 50%, z czego 50% powyżej 70%.

    • Tylko 5% nie prowadzi sprzedaży.

  • W hotelach biznesowych:

    • 45% nie prowadzi sprzedaży.

    • 13% przekracza 50% obłożenia.

Majówka (30 kwietnia – 4 maja)

  • 21% hoteli deklaruje frekwencję poniżej 30%.

  • 19% nie prowadzi sprzedaży w tym okresie.

  • 40% ma obłożenie powyżej 50%.

W obiektach biznesowych:

  • 40% nie prowadzi sprzedaży.

  • 27% ma frekwencję poniżej 30%.

  • 17% przekracza 50%.

W obiektach wypoczynkowych:

  • 2% nie prowadzi sprzedaży.

  • 9% ma obłożenie poniżej 30%.

  • 66% przekracza 50%, w tym 32% notuje frekwencję powyżej 70%.

Informacje o badaniu

Ankieta IGHP została przeprowadzona w dniach 2–9 kwietnia 2025 roku. W badaniu wzięło udział 173 hotele zlokalizowane we wszystkich województwach.

  • 75% z nich znajduje się w miastach.

  • 32% to hotele sieciowe.

  • 81% to obiekty do 150 pokoi (średnia liczba pokoi: 98).

  • Profil działalności: 36% hoteli biznesowych, 25% wypoczynkowych, 39% łączących oba segmenty.

  • 84% hoteli to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa.

Idź do oryginalnego materiału