Od 17 czerwca w katowickim kompleksie .KTW dostępna jest nowa przestrzeń stworzona z myślą o firmach – showroom IKEA prezentujący linię biznesową. To unikatowe miejsce, w którym najemcy i klienci mogą na żywo przetestować rozwiązania z oferty IKEA dla Firm, zaprojektowane z myślą o nowoczesnych modelach pracy i zmieniających się potrzebach organizacji.
Jak wynika z danych JLL, w tej chwili spędzamy w biurze średnio 60 proc. czasu, jaki poświęcaliśmy na pracę stacjonarną przed pandemią. Oznacza to, iż biura muszą dziś funkcjonować i być projektowane zupełnie inaczej niż wcześniej.
Inspirująca przestrzeń
Showroom, zlokalizowany na 2. piętrze budynku .KTW I, zajmuje powierzchnię 300 mkw. i został zaaranżowany jak w pełni funkcjonujące biuro. Znajduje się w nim 26 indywidualnych stanowisk pracy, strefa relaksu i przestrzeń do pracy zespołowej. W przyszłości przestrzeń showroomu będzie mogła być także używana rotacyjnie, jako strefa do spotkań, prezentacji i eventów z elastycznym układem mebli.
– Naszym celem było stworzenie miejsca, które nie tylko prezentuje ofertę IKEA dla Firm, ale również pokazuje, jak realnie może wyglądać elastyczne, funkcjonalne i przyjazne biuro. To przestrzeń, która ma inspirować i odpowiadać na zmieniające się potrzeby współczesnych zespołów. Biuro, które wspiera ludzi, ich dobrostan i kulturę organizacyjną, staje się kluczowym narzędziem rozwoju firmy – mówi Damian Łuczkowski, Country IKEA for Business Manager.
Nowy model pracy, nowe funkcje
Otwarcie showroomu wpisuje się w szerszy kontekst przemian, jakie zachodzą w sposobie, w jaki pracujemy. Model hybrydowy stał się standardem – według badania Colliers „Hybrid and Beyond” z 2024 roku aż 96 proc. firm w Polsce działa w tym systemie i nie planuje powrotu do pełnej pracy stacjonarnej. Z kolei z danych JLL wynika, iż pracownicy spędzają w tej chwili w biurze średnio 60 proc. czasu, przez jaki pracowali tam przed pandemią.
– W związku z tymi zmianami różnią się też dziś oczekiwania wobec samej przestrzeni. Biuro coraz częściej postrzegane jest jako miejsce spotkań, współpracy i budowania relacji, a nie wyłącznie wykonywania codziennych zadań. Rośnie znaczenie przestrzeni wspólnych, kreatywnych stref do burzy mózgów, relaksu czy swobodnej wymiany pomysłów – uważa Damian Łuczkowski.
Jak podaje JLL, udział przestrzeni wspólnych w biurach wzrósł z 12 proc. w 2020 roku do 31 proc. obecnie, przy jednoczesnym spadku liczby indywidualnych stanowisk z 64 proc. do 40 proc.. Jednocześnie tylko 36 proc. pracodawców globalnie monitoruje, w jaki sposób pracownicy korzystają z biura. Brak tych danych utrudnia firmom optymalizację wykorzystania przestrzeni oraz dopasowanie biura do rzeczywistych potrzeb organizacji i zespołów. Właśnie dlatego tak istotne staje się testowanie i obserwacja, jak konkretne rozwiązania funkcjonują w praktyce.
Elastyczne biuro, elastyczny najem
Zmiany w podejściu do przestrzeni biurowych dotyczą jednak nie tylko projektowania – zaczynają się już na etapie najmu. w tej chwili firmy coraz częściej mogą korzystać z szeregu elastycznych rozwiązań, które pozwalają im szybciej reagować na zmieniające się potrzeby.
– Coraz popularniejsze są krótsze umowy najmu oraz biura serwisowane, czyli w pełni wyposażone przestrzenie gotowe do natychmiastowego użytkowania. Równolegle rośnie zainteresowanie modelem hot desking i biurami modułowymi, które pozwalają na szybką reorganizację przestrzeni. Showroom IKEA dla Firm w .KTW pokazuje, jak taka elastyczna przestrzeń biurowa może działać w praktyce – mowi Bartłomiej Solik, Wiceprezes Zarządu TDJ Estate.