Ile dają gąsienice? Test Claas AXION 960 TERRA TRAC

2 miesięcy temu
Zdjęcie: Ile dają gąsienice? Test Claas AXION 960 TERRA TRAC


Maszyny rolnicze, w tym ciągniki, od dekad konsekwentnie rosną. Ogromna masa i gabaryty z jednej strony zapewniają siłę uciągu i wydajność, z drugiej zaś – powodują silne ugniatanie gleby. Rozwiązaniem coraz śmielej wykorzystywanym przez producentów są napędy gąsienicowe i półgąsienicowe.

Test ciągnika Claas AXION 960 TERRA TRAC: Innowacyjność i wydajność w ekstremalnych warunkach

Dzięki uprzejmości CLAAS Polska nasza redakcja miała możliwość przeprowadzenia kilkudniowych testów ciągnika Claas AXION 960 TERRA TRAC, czyli jedynego na rynku ciągnika półgąsienicowego z amortyzacją. Czterystaczterdziestopięciokonny ciągnik z paliwem, balastem, błotem i HORSCH-em TERANO o szerokości 4,3 m ważył aż 26,3 t i mimo tej ogromnej masy świetnie radził sobie w warunkach, w których – mówiąc szczerze – nie powinno się choćby pracować.

Błoto i zdegradowane gleby

Jesień ubiegłego roku w Wielkopolsce była aż zanadto szczodra w opady, powodowało to spore problemy ze zbiorem kukurydzy. Na działkach, na których przeprowadzany był test AXIONA, w wielu miejscach od jesieni utrzymywały się zastoiska wodne, a gleba była silnie zbita. Z tego względu uprawa została wykonana na głębokość 27 cm z założonymi podcinaczami po to, by glebę intensywnie spulchnić. Wydawać by się mogło, iż agregat o szerokości 4,3 m dla ponad 400-konnego ciągnika nie będzie stanowił żadnego wyzwania, jednak stawiany przez niego opór i trudne warunki nie pozwalały momentami przekroczyć prędkości 7 km/h.

Gąsienica daje poczucie pewności

Układ półgąsienicowy w ciągniku AXION zwiększa powierzchnię styku maszyny z glebą aż o 35% względem kół, zmniejsza jednostkowy nacisk na glebę o 50%, i to podczas pracy czuć! Po kilku godzinach pracy tym ciągnikiem i oswojeniu się z nim, przejeżdżając przez obniżenia terenu czy choćby zastoiska wodne, operator nie ma w głowie już tego zastanowienia i obawy „czy przejadę”. Gąsienica będzie się ślizgać po gruncie, ale ciągnik nie zapadnie się tak, jak miałoby to miejsce w przypadku układu kołowego.

Obawy wielu osób budzi to, w jaki sposób gąsienica zachowuje się na asfalcie i jak jest z komfortem i zwrotnością maszyny. Nie oszukujmy się, gąsienica nigdy nie będzie miała takiej zdolności tłumienia jak opona, jednak trzeba pamiętać, iż wózki są amortyzowane. Koło napędowe i dwa koła podporowe są również amortyzowane, więc po pierwsze kopiowanie terenu jest dobre, a po drugie komfort pracy jest na wysokim poziomie. Zwrotność natomiast jest poprawiana przez system, który sprawia, iż podczas skrętu „nadciąga” ciągnik jedną gąsienicą. Można to trochę porównać do tego, jak skręca czołg.

TERRA TRAC to system, w którym moment na gąsienicę przekazywany jest wyłącznie w sposób cierny, przez gumowe kostki na kole napędowym, a kostki od wewnątrz gąsienicy są tylko po to, by nie pozwolić na zsuwanie się gąsienicy. Wokół tego rozwiązania narosło sporo mitów, jakoby koło napędowe w trudnych warunkach miało się ślizgać po gąsienicy. Jednak, jak widać na obszernym filmie z testów AXIONA, nic takiego nie miało miejsca, jadąc choćby przez zastoiska wodne. Z kolei ogromną zaletą tego systemu jest niewielkie nagrzewanie się gąsienicy podczas przemieszczania się po drogach. Po kilkunastokilometrowej trasie gąsienica robi się ledwie letnia!

Wydajność i spalanie

Producent chwali się, iż wykorzystanie układu półgąsienicowego TERRA TRAC zmniejsza spalanie o 15%. Trudno to zweryfikować, nie mając drugiego takiego samego zestawu na polu, tylko w wersji kołowej, ale jedno widać gołym okiem, ciągnik jest oszczędny i wydajny. Podczas pracy w naprawdę trudnych warunkach, na terenie mocno pagórkowatym, mieszając bardzo intensywnie glebę na głębokość blisko 30 cm, spalił w granicach 20 l/ha, co wydaje się świetnym wynikiem.

Idź do oryginalnego materiału