Import aut używanych spadł o 1% r/r do 86,29 tys. sztuk w lipcu

1 tydzień temu

Liczba rejestracji używanych samochodów osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 tony sprowadzonych do Polski w lipcu br. wyniosła 86 290 sztuk, co oznacza spadek o 1% r/r, podał IBRM Samar.

„Łącznie w ciągu siedmiu miesięcy 2025 roku sprowadzono do Polski 571 066 używanych aut o DMC do 3,5 tony, co oznacza wzrost w ciągu roku o 0,5%. Zdecydowaną większość importowanych w tym roku pojazdów – dokładnie 514 846 sztuk – stanowią samochody osobowe, których zarejestrowano o 0,6% mniej niż przed rokiem. Na uwagę zasługuje import samochodów użytkowych – 56 220 sztuk to o 11,7% więcej niż rok wcześniej” – czytamy w komunikacie.

Wiek importowanych aut ustabilizował się i wynosi w tej chwili 12,25 roku. Decydujący wpływ na taki – wciąż jednak zaawansowany – wiek mają samochody osobowe z silnikami benzynowymi (dokładnie 12,64 roku). Ciekawostką jest wyraźnie rosnący popyt na używane samochody elektryczne (+35%).

W rankingach popularności marek od lat kilka się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych – Renault. W przypadku modeli osobowych dwa mają wciąż bardzo zbliżone wyniki – Opel Astra i Volkswagen Golf (różnica wynosi zaledwie 8 sztuk). W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszym modelem jest Renault Master, wymieniono.

Poniżej prezentujemy ranking TOP20 krajów, z których w 2025 roku najczęściej importowane są samochody do Polski (w nawiasie zmiana r/r):

1. Niemcy – 296 352 szt. (0,6%)

2. Francja – 60 032 szt. (1,2%)

3. Stany Zjednoczone – 43 627 szt. (10,1%)

4. Belgia – 38 561 szt. (-8,5%)

5. Holandia – 29 109 szt. (3%)

6. Włochy – 22 486 szt. (20,6%)

7. Dania – 16 695 szt. (10%)

8. Austria – 13 251 szt. (-1,9%)

9. Szwajcaria – 12 364 szt. (-5,2%)

10. Szwecja – 11 609 szt. (-22,3%)

11. Kanada – 4 614 szt. (13,8%)

12. Czechy – 3 671 szt. (3,4%)

13. Norwegia – 2 716 szt. (-21,8%)

14. Wielka Brytania – 2 486 szt. (-2,6%)

15. Luksemburg – 2 271 szt. (1,9%)

16. Finlandia – 2 166 szt. (5,8%)

17. Litwa – 1 554 szt. (33,9%)

18. Hiszpania – 1 334 szt. (-7,9%)

19. Japonia – 1 121 szt. (-3,5%)

20. Słowacja – 809 szt. (4,3%).

Niezmiennie najważniejszym źródłem używanych pojazdów sprowadzanych do Polski pozostają Niemcy z udziałem w imporcie na poziomie 52%. Uwagę zwraca utrzymujący się, rosnący popyt na samochody z Ameryki Północnej, zarówno ze Stanów Zjednoczonych (+10,1%), jak i z Kanady (+13,8%). Co więcej, Stany Zjednoczone umocniły swoją pozycję w TOP3. Na koniec 2024 roku to miejsce zajmowała jeszcze Belgia. Rekordowe tempo wzrostu w gronie TOP20 państw odnotowała Litwa (+33,9%), choć sam wolumen jest bardzo niski – 1 554 sztuki. Drastyczne spadki wykazały natomiast kraje skandynawskie: Norwegia (-21,8%) i Szwecja (-22,3%), wskazał Samar.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału