Import aut używanych spadł o 6,8% r/r w sierpniu

1 tydzień temu

Liczba rejestracji używanych samochodów osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 tony sprowadzonych do Polski w sierpniu br. wyniosła 73 398 sztuk, co oznacza spadek o 6,8% r/r, podał IBRM Samar. Jednym z powodów spadku importu są coraz bardziej przystępne cenowo samochody nowe, szczególnie chińskie.

„Wynik sierpniowy jest najniższym od grudnia 2024 roku (71 537 szt.), a ostatnio tak duży spadek r/r odnotowaliśmy w marcu 2023 roku (-7,7%). Za trzeci z kolei spadkowy miesiąc w imporcie odpowiadają auta osobowe, bo auta dostawcze od 26-ciu miesięcy odnotowują systematyczny wzrost. Jednym z powodów spadku importu z pewnością są coraz bardziej przystępne cenowo samochody nowe (niższe ceny, wyższe rabaty), szczególnie chińskie, które dla wielu klientów podważają sens inwestowania w samochody używane w wieku do 4 lat” – czytamy w komunikacie.

„Łącznie w ciągu ośmiu miesięcy 2025 roku sprowadzono do Polski 644 464 używane auta o dmc do 3,5 tony, co oznacza spadek w ciągu roku o 0,4%. Zdecydowaną większość importowanych w tym roku pojazdów – dokładnie 581 598 sztuk – stanowią samochody osobowe, których zarejestrowano o 1,5% mniej niż przed rokiem. Jak już wspomniano, na uwagę zasługuje import samochodów użytkowych – 62 866 sztuk to o 10,4% więcej niż rok wcześniej” – podano.

Wiek importowanych aut ustabilizował się i wynosi w tej chwili 12,3 roku. Decydujący wpływ na taki – wciąż jednak zaawansowany – wiek mają samochody osobowe z silnikami benzynowymi (dokładnie 12,69 roku). Ciekawostką jest wyraźnie rosnący popyt na używane samochody elektryczne (+34,1%), wskazano również.

W rankingach popularności marek od lat kilka się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych – Renault. W przypadku modeli osobowych dwa mają wciąż bardzo zbliżone wyniki – Opel Astra i Volkswagen Golf (różnica wynosi 106 sztuk). W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszym modelem jest bezkonkurencyjny Renault Master, wymieniono.

Poniżej prezentujemy ranking Samar TOP20 krajów, z których w 2025 roku najczęściej importowane są samochody do Polski (w nawiasie zmiana r/r):

  1. Niemcy – 335 255 szt. (-0,2%)
  2. Francja – 67 455 szt. (+0,4%)
  3. Stany Zjednoczone – 49 917 szt. (+9,9%)
  4. Belgia – 43 174 szt. (-9,7%)
  5. Holandia – 32 746 szt. (+2,3%)
  6. Włochy – 24 667 szt. (+17,3%)
  7. Dania – 18 611 szt. (+8,2%)
  8. Austria – 15 096 szt. (-1,3%)
  9. Szwajcaria – 13 865 szt. (-5,8%)
  10. Szwecja – 12 919 szt. (-23,0%)
  11. Kanada – 5 317 szt. (+13,4%)
  12. Czechy – 4 144 szt. (+3,2%)
  13. Norwegia – 3 074 szt. (-20,8%)
  14. Wielka Brytania – 2 938 szt. (-1,8%)
  15. Luksemburg – 2 589 szt. (+1,3%)
  16. Finlandia – 2 411 szt. (+2,8%)
  17. Litwa – 1 746 szt. (+31,7%)
  18. Hiszpania – 1 522 szt. (-5,4%)
  19. Japonia – 1 294 szt. (-3,5%)
  20. Słowacja – 905 szt. (3,7%)

Niezmiennie najważniejszym źródłem używanych pojazdów sprowadzanych do Polski pozostają Niemcy z udziałem w imporcie na poziomie 52,0%. Uwagę zwraca utrzymujący się, rosnący popyt na samochody z Ameryki Północnej, zarówno ze Stanów Zjednoczonych (+9,9%), jak i z Kanady (+13,4%), choć tempo wzrostu ciągle spada. Stany Zjednoczone umocniły swoją pozycję w TOP3. Na koniec 2024 roku to miejsce zajmowała jeszcze Belgia. Rekordowe tempo wzrostu w gronie TOP20 państw odnotowała Litwa (+31,7%), choć sam wolumen jest bardzo niski – 1 746 sztuk. Drastyczne spadki wykazały natomiast kraje skandynawskie: Norwegia (-20,8%) i Szwecja (-23,0%), wskazał Samar.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału