Indie będą miały własny pociąg wodorowy! Najmocniejszy na świecie!

20 godzin temu

Indie wkraczają na nowy poziom ekologicznego transportu, bowiem jeszcze w tym miesiącu na tory wyjedzie pierwszy w kraju pociąg wodorowy. Nowoczesny skład, opracowany przez Integral Coach Factory (ICF) w Chennai, zostanie przydzielony do Dywizji Kolei Północnych i będzie obsługiwał trasę Jind-Sonipat.

Indie uruchomią swój pierwszy pociąg wodorowy

Po sukcesie elektryfikacji kolei, Indie stawiają kolejny krok ku zielonej rewolucji, uruchamiając swój pierwszy pociąg wodorowy. Ministerstwo Kolei przeznaczyło 28 miliardów rupii (około 1,26 miliarda złotych) na rozwój 35 pociągów zasilanych ogniwami paliwowymi na wodór. To rozwiązanie ma znacząco obniżyć emisję dwutlenku węgla, czyniąc kolej jeszcze bardziej przyjazną dla środowiska.

Indyjski pociąg wodorowy będzie wyjątkowy na skalę światową – podczas gdy większość podobnych jednostek osiąga moc od 500 do 600 koni mechanicznych (KM), ten skład zaoferuje aż 1200 KM. To sprawia, iż stanie się najmocniejszym pociągiem wodorowym na świecie.

Zgodnie z zapowiedziami U Subba Rao, dyrektora generalnego ICF, pierwszy skład zostanie ukończony jeszcze w tym miesiącu, a jego premiera planowana jest na 25 marca. To wielki moment dla indyjskiej kolei i ogromny krok w stronę przyszłości opartej na odnawialnych źródłach energii.

India’s First Indigenous Hydrogen Train.

(Data courtesy: GkBooks) pic.twitter.com/rzsZ0rNMZK

— GK for UPSC & TGPSC (@BORN4WIN) February 25, 2025

Pierwsza trasa wodorowego pociągu

Pierwszy pociąg wodorowy będzie kursować na 89-kilometrowej trasie między Jind a Sonipat. Jest to odcinek należący do Dywizji Kolei Północnych, który idealnie nadaje się do testowania nowej technologii. W przyszłości koleje indyjskie planują rozszerzenie tego typu transportu na inne regiony kraju.

Dzięki wprowadzeniu pociągów napędzanych wodorem, Indie dołączają do światowej czołówki państw inwestujących w zeroemisyjne technologie transportowe. Nowoczesne składy nie tylko zmniejszą ślad węglowy, ale także przyczynią się do rozwoju nowoczesnej i efektywnej infrastruktury kolejowej.

India’s First Hydrogen Train trials to take place this month on jind- sonipat route in Haryana.

1-Maximum speed of 110 km/h
2-Capacity of 2,638 passengers
3-Power: 3200HP
4-Max Speed: 110Kmph pic.twitter.com/dnjFPLFopL

— Indian Infra Report (@Indianinfoguide) December 5, 2024

Czy wodór się sprawdzi?

Choć pociągi wodorowe brzmią jak przyszłość ekologicznej kolei, wciąż pozostaje wiele pytań dotyczących ich opłacalności i realnej efektywności. W teorii wodór jako paliwo jest idealnym rozwiązaniem – nie emituje CO₂, jest odnawialny i pozwala uniezależnić się od ropy naftowej. Jednak produkcja wodoru w Indiach przez cały czas opiera się głównie na paliwach kopalnych, co oznacza, iż ekologiczne korzyści mogą być mniejsze, niż się wydaje. Dopóki nie powstaną instalacje do produkcji „zielonego wodoru”, który wykorzystuje energię odnawialną, nowa technologia nie będzie tak czysta, jak mogłoby się wydawać.

Ministerstwo Kolei przeznaczyło na program wodorowych pociągów miliardy rupii. Jednak to dopiero początek wydatków. Pociągi to jedno, ale trzeba jeszcze zbudować całą infrastrukturę – stacje tankowania wodoru, systemy magazynowania i dostaw. A to oznacza kolejne miliardy, których rząd może nie mieć w budżecie. Dodatkowo koszt eksploatacji pociągów wodorowych jest przez cały czas wyższy niż w przypadku składów elektrycznych. W Europie i Japonii, gdzie już testowano takie rozwiązania, okazało się, iż utrzymanie wodoru na konkurencyjnym poziomie cenowym jest bardzo trudne.

Indie zainwestowały już miliardy rupii w elektryfikację swoich torów. Ponad 80% ruchu kolejowego w kraju odbywa się dzięki lokomotywom elektrycznym, które są znacznie tańsze w eksploatacji niż wodór. Niektórzy eksperci sugerują, iż zamiast inwestować w niepewną i drogą technologię wodorową, lepiej byłoby rozszerzyć sieć elektrycznych pociągów i inwestować w odnawialne źródła energii do ich zasilania.

Shell żegna się z wodorem? Zamykają wszystkie stacje w regionie

Znajdziesz nas w Google News

Idź do oryginalnego materiału