Polacy nie rezygnują z kupna samochodu – i to pomimo inflacji oraz coraz wyższych kosztów życia. Chęć nabycia pojazdu deklaruje 43 proc. badanych. Większość z nich (60 proc.) wybierze auto używane. Powód? Jego cena – najlepiej do 50 tys. złotych. Jednocześnie Polacy nie szczędzą pieniędzy na auta nowe i najchętniej poszukują takich w przedziale 100-150 tys. złotych. Według przeprowadzonego na zlecenie Volkswagen Financial Services badania „Portfele Polaków pod lupą” królową napędu pozostaje benzyna. A co z elektrykami?
Zgodnie z badaniem „Portfele Polaków pod lupą” na zlecenie Volkswagen Financial Services aż 90 proc. ankietowanych przyznaje, iż inflacja w dużym stopniu wpłynęła na ich finanse oraz odczuwa jej skutki w codziennym życiu. Jak sobie radzą w tej sytuacji? Starają się przede wszystkim szukać promocji (67 proc.), kupować taniej (54 proc.) oraz… po prostu mniej (52 proc.). Ponad 70 proc. potwierdza, iż inflacja wpłynęła także na ich decyzje związane z zakupem samochodu. Co ciekawe, nie rezygnują oni z nabycia auta w tym roku, natomiast szukają bardziej elastycznych, a zarazem bezpiecznych rozwiązań.
W 2025 roku zakup auta planuje 43 proc. Polaków (wobec 42 proc. względem poprzedniej edycji badania). Z czego niemal połowa (48 proc.) ma to w planach w pierwszym półroczu, a 45 proc. w drugiej połowie roku.
– Ogólna ocena sytuacji gospodarczej i materialnej respondentów w najnowszej edycji naszego cyklicznego badania „Portfele Polaków pod lupą” wskazuje na znaczące obawy związane z inflacją i rosnącymi kosztami życia. Mimo to zainteresowanie zakupem samochodu pozostaje stabilne, co świadczy o wysokim priorytecie, jaki Polacy nadają mobilności w codziennym życiu. Jednocześnie są oni bardziej ostrożni w swoich decyzjach – ocenia Dariusz Brodnicki, Dyrektor Departamentu Marketingu i Brand Managementu w Volkswagen Financial Services.
Nowe czy używane – jakie auta kupujemy
Spośród osób planujących zakup samochodu w 2025 roku, 40 proc. zdecyduje się na auto z salonu, a 60 proc. z drugiej ręki (w poprzedniej edycji badania było to odpowiednio: 36 proc. do 64 proc.). Jak wygląda wybór między nowym samochodem w wersji podstawowej, a używanym, ale w wyższym standardzie wyposażenia? Przeważa opcja nr 2 – wskazała na nią ponad połowa badanych (56 proc.).
Prawie połowa (47 proc.) wybierze pojazd maksymalnie 5-letni. kilka mniej, bo 43 proc., zdecyduje się na auto w wieku 6-10 lat. Wybór pojazdu z drugiej ręki jest motywowany przede wszystkim korzystną ceną (55 proc.). Natomiast nowe pojazdy są wybierane ze względu na niezawodność (71 proc.) i bezpieczeństwo (49 proc.). To pokazuje, iż Polacy coraz bardziej świadomie i racjonalnie podchodzą do zakupu aut.
Tani, drogi? Na co stać Polaków
Nowy samochód to wydatek najczęściej w granicach 100-150 tys. zł (43 proc. badanych). Niemal co czwarty badany (22 proc.) deklaruje, iż przeznaczy więcej: od 150 do 200 tys. zł. Jedynie co dziesiąty z nas (11 proc.) skusi się na pojazd powyżej 200 tys. zł.
Jak wyglądają widełki cenowe dla aut używanych? Najwięcej, bo 35 proc. badanych, jest skłonna wydać na pojazd z drugiej ręki od 25 do 50 tys. zł. Podobnie (34 proc.) sytuacja prezentuje się w przypadku samochodów o wartości od 10 do 25 tys. zł. Co czwarty z respondentów (18 proc.) zdecyduje się na auto w przedziale 50-100 tys. zł. Najmniejszym zainteresowaniem cieszyć się będą pojazdy używane do 10 tys. zł (9 proc.), jak i te kosztujące powyżej 100 tys. zł (5 proc.).
Auto z drugiej ręki, jeżeli nie ma zweryfikowanej historii, może stanowić niespodziankę dla kupującego. Jak zatem respondenci weryfikują stan techniczny pojazdu przed jego zakupem? Ponad połowa (55 proc.) zdecyduje się na przegląd w niezależnym warsztacie (spadek o 6 p.p.). Z kolei 2 na 5 Polaków (40 proc.) wybierze ASO – wzrost aż o 11 p.p. Prawie 1/3 badanych (29 proc.) sprawdzi stan techniczny samochodu poprzez urząd, firmę lub portal oferujący takie usługi, a 26 proc. samodzielnie.
– Z tegorocznego badania „Portfele Polaków pod lupą” wynika, co również potwierdzają analizy rynkowe, iż samochody segmentu premium rosną szybciej niż auta z segmentu popularnego. Natomiast do zakupu samochodu podchodzimy przez cały czas bardzo pragmatycznie, szukając solidnych rozwiązań, szczególnie w kontekście rosnących kosztów. W Volkswagen Financial Services zapewniamy nie tylko atrakcyjne finansowanie zawierające cały pakiet niezbędnych klientowi usług związanych z mobilnością. Produkty te dostępne są w sieci dealerskiej Grupy Volkswagen. Natomiast pewne, sprawdzone auta używane marek Grupy Volkswagen, weryfikowane pod względem technicznym z rzetelną historią, w tym serwisową w ASO, jak również z gwarantowanym przebiegiem nasi klienci mogą zakupić i sfinansować w salonie aut używanych VW FS STORE w Warszawie – zaznacza Michał Dyc, Dyrektor Departamentu Sprzedaży w Volkswagen Financial Services.
Czy przekonaliśmy się do elektryków?
Większość planujących zakup samochodu (56 proc.) preferuje taki z silnikiem benzynowym (wzrost o 5 p.p.). Auta elektryczne cieszą się mniejszym zainteresowaniem: tylko 4 proc. badanych wskazało je jako opcję do rozważenia w nadchodzących miesiącach. Główne bariery według respondentów to: wysoka cena (68 proc.), ograniczona liczba punktów ładowania (54 proc.) oraz zbyt mały zasięg (51 proc.).
Ponad połowa (51 proc.) badanych przyznaje, iż do zakupu auta elektrycznego – zaraz po niższych cenach, na które wskazało 66 proc. – przekonałaby ich lepsza infrastruktura. Z kolei dla 25 proc. ważnym czynnikiem w podjęciu decyzji byłaby możliwość wypożyczenia i przetestowania takiego pojazdu.
– Jako Volkswagen Financial Services staramy się wspierać naszych klientów w otwarciu się na elektromobilność. Naszym celem jest zapewnienie korzystnego finansowania aut elektrycznych, by były bardziej dostępne dla klientów. Pomóc w tym może także kontynuacja rządowego programu „Mój elektryk”, w którym osoby fizyczne oraz jednoosobowe działalności gospodarcze od lutego mogą zawnioskować o choćby 40 000 zł dofinansowania do nowego pojazdu elektrycznego. Środki w wysokości aż 1,6 mld zł będą pochodzić z Krajowego Planu Odbudowy, a więc będą to środki unijne – tłumaczy Krzysztof Leszczyński, ekspert ds. elektromobilności w Volkswagen Financial Services.
Finansowanie zakupu – króluje kredyt, leasing czy gotówka?
Nie będzie zaskoczeniem fakt, iż najczęściej za samochód Polacy płacą gotówką – i to zarówno za auta z drugiej ręki, jak i nowe, choć za te drugie rzadziej. Zgodnie z badaniem „Portfele Polaków pod lupą” aż 76 proc. respondentów planuje zakup samochodu używanego z własnych środków (bez zaciągania kredytu). Stanowi to spadek o 4 p.p. w stosunku do danych publikowanych w ubiegłym roku. Na drugim miejscu jest kredyt klasyczny (11 proc.), a na trzecim kredyt samochodowy z niskimi ratami i opcją zwrotu na koniec umowy (5 proc.).
Jeśli Polacy decydują się wziąć auto używane na kredyt, nie zamierzają głęboko sięgać do kieszeni. Najwięcej z nich (40 proc.) chciałoby płacić miesięczną ratę do 1000 zł. Co trzeci badany (29 proc.) – do 500 zł, a co piąty (20 proc.) – do 1500 zł miesięcznie. Co ciekawe, aż 49 proc. finansujących zakup auta używanego uważa, iż wybierają daną metodę (gotówkę, kredyt), ponieważ ich zdaniem najbardziej im się opłaca. Z kolei 36 proc… jest po prostu przyzwyczajonych do takiego rozwiązania.
Jeśli spojrzeć na preferencje finansowe dotyczące aut nowych – analogicznie jak przy pojazdach używanych – najwięcej Polaków (54 proc.) sięga po gotówkę (wzrost o 6 p.p.). Ponadto zainteresowaniem cieszy się kredyt klasyczny samochodowy (24 proc.), jak również kredyt samochodowy z niskimi ratami i opcją zwrotu auta (17 proc.).
Wyniki badania „Portfele Polaków pod lupą” na zlecenie VW FS pokazują też inną ciekawą tendencję – oczekiwania wobec dodatkowych usług przy finansowaniu samochodu. Okazuje się, iż w 2025 roku aż 71 proc. badanych oczekuje przeglądów technicznych (wzrost o 6 p.p. r/r), podobnie jak ubezpieczenia (wzrost o 7 p.p. r/r). Dużym zainteresowaniem cieszyłyby się usługi serwisowe – wskazało na nie 67 proc. respondentów. Warto zauważyć, iż usługi takie jak serwis opon, obejmujący ich wymianę i przechowywanie, jak również przedłużenie gwarancji fabrycznej, także znajdują się wśród preferencji konsumentów, z wynikiem odpowiednio 33 i 41 proc.
Główne źródła informacji o ofercie? Internet i… znajomi
Z badania „Portfele Polaków pod lupą” na zlecenie Volkswagen Financial Services wynika, iż klienci indywidualni najczęściej szukają informacji o ofertach samochodowych w internetowych portalach ogłoszeniowych (69 proc.). Połowa respondentów zasięgnie języka u rodziny i znajomych albo porozmawia z mechanikiem (54 proc.). kilka mniej (39 proc.) szuka takich informacji bezpośrednio na stronach internetowych marek i producentów samochodów.
W stosunku do ubiegłych lat widoczny jest znaczący wzrost osób korzystających z witryn firm finansujących samochody, takich jak www.vwfs.pl (31 proc. – skok z 22 proc.). Może to być sygnał mówiący o tym, iż klienci zaczynają zmieniać swoje myślenie i nie patrzą już tylko na cenę ofertową samochodu, ale na to, ile wyniosłaby ich miesięczna rata z tytułu finansowania.
***
Cykliczne badanie „Portfele Polaków pod lupą” zrealizowała firma ARC Rynek i Opinia na zlecenie Volkswagen Financial Services pod koniec grudnia 2024 roku na reprezentatywnej grupie 1 100 dorosłych Polaków posiadających prawo jazdy.
Źródło: Volkswagen Financial Services.