InnoTrans: Medcom zaprezentuje najnowszą energoelektronikę w technologii SiC

1 miesiąc temu

Dzisiaj rozpoczyna się 14. edycja tragów InnoTrans – największego na świecie wydarzenia poświęconego transportowi publicznemu, które potrwa do 27 września br. Medcom zaprezentuje w Berlinie najnowsze, energooszczędne rozwiązania dla wszystkich typów pojazdów szynowych oraz autobusów elektrycznych i wodorowych. Wszystkie oparte są na technologii węglika krzemu (SiC).

Od ponad 30 lat Medcom rozwija technologie optymalizujące zużycie energii, wdrażając innowacyjne rozwiązania bazujące na węgliku krzemu. W 2018 roku spółka uruchomiła seryjną produkcję systemów napędowych SiC. Wykorzystując technologię węglika krzemu firma dostarczyła kilka tysięcy przekształtników, które znalazły zastosowanie w energooszczędnych autobusach elektrycznych i wodorowych, trolejbusach, tramwajach, metrze, wagonach pasażerskich czy lokomotywach. Ich wykorzystanie zapewnia wysoką sprawność oraz niższe zużycie energii.

Medcom ma prawdopodobnie najdłuższe doświadczenie z technologią węglika krzemu wśród światowych producentów energoelektroniki, a pojazdy z naszymi urządzeniami poruszają się w tej chwili po drogach i torach w ponad czterdziestu krajach na sześciu kontynentach. w tej chwili generują one połowę naszej sprzedaży, a w ciągu najbliższych kilku lat planujemy zwiększyć ten udział do 70-80 proc. — mówi Joanna Nichthauser, dyrektor komunikacji marketingowej Medcomu […] Nasze urządzenia SiC już od kilku lat wykorzystywane są we wszystkich typach pojazdów transportu publicznego i w każdym przypadku zapewniają wyższą efektywność energetyczną oraz niższe koszty eksploatacji. Dodatkowo, dzięki temu, iż są mniejsze i lżejsze od tradycyjnych komponentów, dają konstruktorom zdecydowanie większą elastyczność w projektowaniu pojazdów — dodaje.

Co Medcom zaprezentuje w Berlinie?

Energooszczędne rozwiązania Medcomu każdego roku trafiają do ponad tysiąca pojazdów transportu publicznego na całym świecie. Część z nich zostanie zaprezentowana w dniach 24-27 września br. podczas berlińskich targów InnoTrans. Na stoisku (stoisko 255, hala 17) zaprezentowane zostaną zasilacze buforowe, przetwornice ogniw paliwowych oraz tramwajowy system napędowy.

Zasilacze do pojazdów szynowych bazujące na technologii węglika krzemu są wykorzystywane w spalinowych i elektrycznych zespołach trakcyjnych, lokomotywach, metrze i tramwajach. Na stoisku Medcom zostanie zaprezentowany zasilacz dla platformy wagonów pasażerskich zaprojektowany dla Siemens Mobility US, który jest częścią urządzenia EEB (Electric Equipment Box) zasilającego wagony pasażerskie oraz ładującego baterie zasilania awaryjnego. Wagony wyposażone w to rozwiązanie są w tej chwili użytkowane w Ameryce Północnej (Kanada, USA).

Przetwornice ogniw paliwowych w technologii SiC wykorzystywane są w elektrycznych zespołach trakcyjnych czy wodorowych autobusach Solaris Urbino. Solaris Urbino 18 hydrogen z systemem napędowym Medcom został uznany autobusem 2025 roku przez międzynarodowe jury Bus of the Year. To pierwszy autobus napędzany wodorem (H2), który otrzymał to wyróżnienie.

System napędowy i odzysku energii do tramwajów w technologii SiC został zastosowany m.in. w tramwajach Hyundai Rotem dla Warszawy, co pozwoliło osiągnąć wysokie wskaźniki w zakresie energooszczędności. Szczegółowa analiza danych uzyskanych z eksploatacji pojazdów w warunkach rzeczywistych na przestrzeni 12 miesięcy wykazała, iż tramwaje z zaimplementowanymi rozwiązaniami Medcom zużywają prawie 40% mniej energii niż pojazdy wykorzystywane do tej pory przez Tramwaje Warszawskie.

Przetwornice pomocnicze w technologii SiC są wykorzystane m.in. w pociągach metra oraz wagonach pasażerskich dla kolei dużych prędkości. To pierwsze przykłady zastosowania technologii węglika krzemu w KDP w Europie, a także całkowicie nową konstrukcją Medcomu, która wyznacza nowy standard w zakresie sprawności czy rozmiarów przetwornic wielosystemowych. Na zewnętrznych terenach ekspozycyjnych zostaną zaprezentowane pojazdy wyposażone w energoelektronikę Medcom. NEWAG – GRIFFIN E4MS to najnowsza polska wielosystemowa lokomotywa elektryczna, która w trakcie jazd próbnych osiągnęła prędkość 240 km/h, została wyposażona w technologię Medkom. FPS H. Cegielski – wagon typu Z1B zaprezentowany na Innotrans wagon typu Z1B to pierwszy efekt prac realizowanych przez FPS H. Cegielski dla PKP Intercity. Został on wyposażony w wielosystemową przetwornicę wagonową oraz rejestrator zdarzeń od Medcomu.

Zapraszamy do odwiedzenia naszego stoiska na targach Innotrans. To doskonała okazja, by zapoznać się z naszymi najnowszymi, energooszczędnymi rozwiązaniami dla transportu publicznego oraz porozmawiać z naszymi inżynierami. Chętnie opowiemy Państwu o naszych najnowszych rozwiązaniach oraz wdrożeniach – zaprasza Joanna Nichthauser.

Autor: Poznańczyk

Idź do oryginalnego materiału