Innowacje na torach: poligon FRMCS zwiększy możliwości podróży koleją

1 miesiąc temu

Podczas Międzynarodowych Targów Technologii Transportu InnoTrans w Berlinie, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały listy intencyjne dotyczące współpracy w zakresie stworzenia w Polsce poligonu FRMCS. Projekt będzie trwał dwa lata i umożliwi testowanie nowej technologii, która jest kluczowa dla przyszłości bezpiecznej i efektywnej eksploatacji kolei.

FRMCS (Future Railway Mobile Communication System) to zaawansowany standard łączności oparty na technologii 5G, który ma zastąpić w tej chwili używany system GSM-R. Jego głównym celem jest zwiększenie przepustowości na sieci kolejowej oraz optymalizacja kosztów. System został zaprojektowany z myślą o odporności, niezawodności oraz znacznie większej prędkości i pojemności transferu danych niż starszy system GSM-R. Nowy standard ma być w pełni rozwinięty do 2027 roku, a pierwsze komercyjne wdrożenia mają rozpocząć się w 2028 roku.

FRMCS staje się motorem cyfryzacji całego komponentu kolejowego w Europie. The Future Railway Mobile Communication System i jego badania na poligonie zaczynają nowy standard komunikacji – mówi Piotr Kubicki, członek Zarządu – dyrektor ds. transformacji cyfrowej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Zgodnie z postanowieniami listów intencyjnych, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. we współpracy z firmami Ericsson, NetWorks, Alstom, ISN, Politechniką Warszawską, Instytutem Kolejnictwa oraz Pomorską Koleją Metropolitalną, podejmować będą wspólnie prace w zakresie wdrożenia i testowania FRMCS już na etapie rozwoju nowego systemu bezprzewodowej łączności kolejowej. Między innymi uruchomiony zostanie poligon na infrastrukturze badawczej, którego celem będzie włączenie się polskich specjalistów w rozwój systemu FRMCS oraz opracowanie i zweryfikowanie strategii wdrażania systemu FRMCS, z uwzględnieniem ryzyk technicznych i eksploatacyjnych, w tym także tych mogących wystąpić podczas współistnienia systemów GSM-R i FRMCS w okresie migracji.

Poligon FRMCS na infrastrukturze badawczej posłuży także do budowania kompetencji pracowników oraz umożliwi polskiemu przemysłowi łatwe i w pełni wiarygodne weryfikowanie rozwiązań technicznych w zakresie ich spójności z nowymi technologiami bezprzewodowej łączności cyfrowej, zarówno jeżeli chodzi o migracje do nowego standardu łączności, jak i rozwój funkcjonalności i zabezpieczeń. Będzie to miało wpływ na bezpieczeństwo ruchu pociągów i szeroko rozumiane bezpieczeństwo transportu. W przypadku powodzenia poligonów, na przestrzeni kilku lat będzie mogła rozpocząć się migracja od GSM-R do FRMCS, bazująca na w tej chwili budowanych obiektach radiowych i łączącej je sieci światłowodowej oraz opracowywanych specyfikacjach europejskich.

Źródło: PKP PLK

Idź do oryginalnego materiału