Warszawa, 02.09.2025 (ISBnews) – InPost spodziewa się wyższych dynamik wolumenów w IV kw. niż w II kw. br., zaś w III kw. wzrost w Polsce może być choćby w okolicach 10% r/r, z kolei na rynkach zagranicznych 70% r/r, poinformowali przedstawiciele spółki. Grupa ocenia też, iż w perspektywie średnioterminowej marża EBITDA na rynkach zagranicznych może być w okolicach 25-30%.
“Przejęcie Yodel, Sending i Bloq.it pokazują, iż nie zatrzymujemy się ani na chwilę. Po raz pierwszy w historii zagranica stanowi 52% naszych przychodów, co pokazuje, iż strategia dywersyfikacji rozpoczęta w 2021 r. to był prawdziwy kamień milowy. Na dzień dzisiejszy mamy 27 500 maszyn w Polsce, co pookazuje iż w III kw. idziemy mocno do przodu, ale jest też wielkie przyspieszenie w strefie Eurozone, gdzie przybyło nam 6 tys. maszyn r/r oraz w Wielkiej Brytanii, gdzie przebiliśmy [liczbę] 11 tys. maszyn. […] Nasza ekspansja zagraniczna idzie na turbodoładowaniu” – powiedział założyciel i CEO InPostu Rafał Brzoska, podczas konferencji prasowej.
“W Polsce spowolnienie rynku e-commerce jest bardzo widoczne, ale niezależnie od tego i bardzo agresywnego otoczenia konkurencyjnego, nam udaje się poprawiać albo utrzymywać udziały w poszczególnych segmentach, co pokazuje jak ważna jest siła marki i lojalizacja klientów. […] Już po lipcu i sierpniu możemy pewne dynamiki nakreślić na III kwartał i jeżeli we wrześniu nie będziemy widzieli jakiegoś drastycznego, rynkowego tąpnięcia, to widzimy w IV kwartale zdecydowanie lepsze dynamiki niż w II kwartale; nie tylko w Polsce, ale też w strefie Eurozone i Wielkiej Brytanii” – dodał.
W II kw. 2025 roku Grupa InPost dostarczyła 324 mln przesyłek, co stanowi wzrost o 23% r/r i przewyższa tempo rozwoju rynku e-commerce na kluczowych rynkach. Największy wzrost odnotowano w Wielkiej Brytanii (+177% r/r do 65,4 mln), co jest efektem włączenia firmy Yodel do Grupy. Kolejne wzrosty zanotowano w segmencie Eurozone (+10% r/r do 77,7 mln) i w Polsce (+6% r/r do 180,9 mln), wymieniła spółka.
Pytana o rentowność na rynkach zagranicznych deputy CFO InPostu Inga Jędrzejewska powiedziała: “Nie podajemy prognoz EBIT, ale jeżeli chodzi o EBITDA, to w średnioterminowej perspektywie spodziewamy się 25-30% marżowości EBITDA na rynkach zagranicznych”.
“Z kolei jeżeli chodzi o III kwartał na poziomie grupy przewidywany wzrost wolumenowy to będzie wysokie 20-parę procent i w Polce widzimy wyraźne polepszenie. Już teraz prognozy pokazują wysoki pojedynczy wzrost bądź niski podwójny, czyli ok. 10% r/r, a na rynkach zagranicznych w sumie to będzie ok. 70%. Jednak proszę pamiętać, iż konsolidujemy Yodel. I tak jak dotychczas wzrost na każdym rynku będzie przekraczał wzrosty samego rynku” – dodała deputy CFO.
Wskazała, iż jeżeli chodzi o rentowność w Wielkiej Brytanii to – wyłączając Yodel – rentowność wynosi ok. 20-parę procent.
Brzoska zapowiedział też dalsze inwestycje w rynki zagraniczne, na których Grupa jest już obecna.
“Jeśli chodzi o ekspansję zagraniczną, to nasz plan nie ulega w tym zakresie żadnym zmianom. Każdego roku zwiększamy nakłady inwestycyjne na rynkach, na których działamy i na dziś nie planujemy innych rynków niż te, na których jesteśmy. […] Środki będą szły na rozbudowę sieci paczkomatów i rozbudowę samej sieci logistycznej i automatyzację czy budowę nowych oddziałów i tu te nakłady capexowe będą szły w górę albo będą szły razem z dynamikami rynkowymi, które prognozujemy, i naszą pozycją rynkową, tak aby utylizacja naszych urządzeń i naszej sieci zapewniała optymalny zwrot na zainwestowanym kapitale. I to jest najważniejszy punkt jeżeli chodzi o inwestycje na przyszłość” – powiedział prezes.
Pytany czy InPost będzie chciał zwiększyć udział w Blog.it, prezes powiedział: “Dla nas to inwestycja mniejszościowa i na dziś nie rozpatrujemy tego w kategoriach czy to ma być udział mniejszościowy czy większościowy czy 100%, ale wszystkie opcje są na stole. Jednak na dziś nie ma potrzeby patrzeć na to w innych kategoriach niż ta, o której informowaliśmy”.
Chief marketing & ESG officer w InPost Izabela Karolczyk-Szafrańska zapowiedziała zaś, iż InPost będzie rozwijał projekt HelpBox także na rynkach poza Polską.
InPost to platforma dostaw dla e-commerce. Założony w 1999 roku przez Rafała Brzoskę w Polsce, InPost posiada sieć Paczkomatów, a także świadczy usługi kurierskie i fullfilment dla sprzedawców e-commerce. W styczniu 2021 r. InPost zadebiutował na giełdzie Euronext Amsterdam.
(ISBnews)