Parlament Iranu zatwierdził w niedzielę zamknięcie Cieśniny Ormuz, leżącej na szlaku wiodącym z Zatoki Perskiej do Morza Arabskiego - poinformowała agencja Reutera. Ostateczną decyzję w tej sprawie podejmie Najwyższa Rada Bezpieczeństwa Narodowego Iranu.
Zamknięcie Cieśniny Ormuz. "Ostateczna decyzja, gdy będzie to konieczne"
Esmail Kosari, członek Korpusu Strażników Rewolucji Islamskiej i poseł, powiedział w niedzielę, iż zamknięcie cieśniny znajduje się w planach władz kraju, a "decyzja ostateczna w tej kwestii zostanie podjęta, gdy będzie to konieczne".
Irańska agencja Mehr, powołując się na Behnama Saidiego z komisji bezpieczeństwa w irańskim parlamencie, podała w czwartek, iż Teheran w związku z ostatnimi atakami Izraela rozważa zamknięcie cieśniny. Reuters przypomniał, iż w przeszłości Iran wysuwał groźby zamknięcia Cieśniny Ormuz, ale dotąd nigdy ich nie zrealizował.Reklama
Cytowana przez agencję duńska firma Maersk, zajmująca się transportem kontenerowym, potwierdziła w niedzielę, iż jej statki przez cały czas płyną przez Cieśninę Ormuz. "Będziemy stale monitorować ryzyko w regionie i w razie potrzeby będziemy gotowi podjąć działania operacyjne" - oświadczył Maersk.
Cieśnina Ormuz ma być zamknięta. Co z transportami ropy?
Według danych firmy analitycznej Clarksons Research, na które wcześniej w tym tygodniu powołał się dziennik "Financial Times", rosnące ryzyko związane z trwającymi od 13 czerwca atakami irańsko-izraelskimi spowodowało, iż cena czarteru dużych tankowców przez Ormuz wzrosła ponad dwukrotnie. Dzienny koszt wyczarterowania statku przewożącego 2 mln baryłek ropy np. z Zatoki Perskiej do Chin wzrósł z ok. 20 tys. dol. na dwa dni przed atakiem Izraela na Iran do ponad 47,6 tys. dol. w środę.
Wcześniej w sprawie ewentualnej blokady Cieśniny Ormuz głos zabrał wiceprezydent USA J.D. Vance. Ocenił, iż taki ruch byłby "samobójczy" dla Teheranu. - Ich cała gospodarka przebiega przez Cieśninę Ormuz. jeżeli chcą zniszczyć własną gospodarkę i spowodować zakłócenia na świecie, myślę, iż to byłaby ich decyzja. Ale dlaczego mieliby to zrobić? Nie sądzę, żeby to miało jakikolwiek sens - wskazał.
Cieśnina Ormuz leży na szlaku wiodącym z Zatoki Perskiej do Morza Arabskiego. To jedyna trasa, którą z Zatoki mogą przepływać transporty ropy naftowej. Przez cieśninę transportowanych jest dziennie 18 mln baryłek ropy, czyli około 20 proc. dziennego światowego zapotrzebowania na ten surowiec.
Ropa Brent natychmiast
77,26
-1,59
-2,02%
akt.: 20.06.2025, 22:58
Max
77,62
Min
75,57
Stopa zwrotu - 1T
3,76%
Stopa zwrotu - 1M
17,72%
Stopa zwrotu - 3M
6,90%
Stopa zwrotu - 6M
5,84%
Stopa zwrotu - 1R
-9,87%
Stopa zwrotu - 2R
2,33%
Zobacz również:
OLEJ KANADA
ROPA CRUDE
SOK POMARAŃCZOWY
Wyszukaj inne
Aby wyszukać rozpocznij wpisywanie nazwy waloru