Rosja i Iran zbudują multimodalny węzeł logistyczny dla eksportu zbóż
„NOVO Development Center” oraz irańska firma logistyczna IranianEurasia Trading and Logistics podczas drugiego międzynarodowego forum „Sprouts: Rosja i Chiny – wzajemnie korzystna współpraca”, które odbywa się w Kazaniu, podpisały umowę wspólników o utworzeniu spółki joint venture i budowa węzła zbożowego w ramach programu rozwoju infrastruktury i logistyki kompleksu rolno-przemysłowego „Zerno+” – podaje agencja TASS .
Planowane jest utworzenie węzła multimodalnego na terenie specjalnej strefy ekonomicznej Serachs, jednego z kluczowych ośrodków handlu zagranicznego w północno-wschodnim Iranie. Przez Serachs przebiega najważniejszy szlak tranzytowy kolei Kazachstan-Turkmenistan-Iran.
Planowana przepustowość hubu wyniesie ponad 5 mln ton zboża i 400 tys. kontenerów rocznie
„Hub zbożowy zostanie zbudowany w oparciu o zaawansowane rosyjskie doświadczenia w tworzeniu obiektów do szybkiego lądowego przeładunku ładunków zbożowych, rozwiązując problem różnotorowej kolei w obu krajach. Obrót towarowy będzie realizowany w ramach innowacyjnego modelu logistycznego „Ziarno+”, którego celem jest ograniczenie pustych przebiegów do zera poprzez załadunek kontenerów w obu kierunkach” – informuje służba prasowa Grupy Spółek Novo Development Center.
Chińczycy dostarczą technologie i sprzęt do budowy hubu
Również podczas forum Centrum Rozwoju NOVO zawarło umowę o strategicznej współpracy z chińską korporacją państwową Jiangsu Zhengchang Grain Machinery, dużym producentem zintegrowanych rozwiązań w zakresie przetwarzania i przechowywania zbóż. Zgodnie z warunkami umowy chińscy partnerzy dostarczą kompletny sprzęt i części zamienne do budowy obiektów hubowych, a także zapewnią usługi technologiczne.
Rosja będzie zwiększać obroty z zaprzyjaźnionymi krajami
Wdrożenie modelu logistycznego „Zboże+” z wykorzystaniem „lądowej floty zbożowej”, hubów „Ziarno+” i centrów dystrybucji hurtowej umożliwi zwiększenie obrotów handlowych z zaprzyjaźnionymi krajami dzięki stabilnym dostawom towarów z rosyjskiego kompleksu rolno-przemysłowego i państw EAEU oraz kontrimport produktów rolno-przemysłowych.
Wcześniej okazało się, iż od 2022 roku natężenie ruchu na międzynarodowym korytarzu transportowym Północ-Południe wzrosło niemal 10-krotnie. Teraz jest to najkrótsza droga do państw Zatoki Perskiej.
Źródło: TASS