Jak anulować płatność kartą przez internet?

zgarnijpremie.pl 1 miesiąc temu

Na pewno niejednokrotnie zdarzały nam się sytuacje, w których zastanawialiśmy się, jak anulować płatność kartą przez internet? Usługa, która to umożliwia nazywa się chargeback i jest tak na prawdę formą reklamacji.

Spis treści
  1. Co to jest chargeback (obciążenie zwrotne) i jak działa?
  2. Kiedy można skorzystać z usług chargeback przy użyciu karty płatniczej?
  3. Czy da się anulować transakcję kartą przez internet i jak odzyskać pieniądze?
  4. Jak skorzystać z usługi chargeback krok po kroku?
  5. Użycie karty płatniczej i płatność kartą w internecie i stacjonarnie w skrócie

Co to jest chargeback (obciążenie zwrotne) i jak działa?

Chargeback to usługa, która pozwala odzyskać pieniądze, czyli obciążenie zwrotne na rachunek karty, za transakcję internetową przy użyciu karty płatniczej. Usługa ta chroni konsumentów wykonujących płatności kartą przed nieuczciwymi sprzedawcami i błędami systemu bankowego. Możemy skorzystać z funkcji chargeback, jeżeli czujemy, iż zostaliśmy oszukani przez nieuczciwego sprzedawcę, czy wprowadzeni w błąd poprzez niezgodną z rzeczywistością treścią oferty. Złożenie reklamacji również jest zasadne, jeżeli do utraty środków lub doszło w wyniku błędu w systemie bankowym (np. podwójne obciążenie konta).

Zgłoszenie reklamacji dzięki chargeback należy skierować do banku, który wydał nam kartę płatniczą. W kolejnym korku zaangażowany jest wydawca karty (najczęściej organizacja VISA lub Mastercard). Sama procedura w ramach chargeback trwa zwykle około 45-60 dni.

Kiedy można skorzystać z usług chargeback przy użyciu karty płatniczej?

Usługa chargeback jest ważna dla ochrony kupujących. Z usługi chargeback możemy skorzystać, jeżeli nie jesteśmy zadowoleni z transakcji, ale mamy jednocześnie podstawy do tego, aby złożyć reklamację. Usługa chargeback umożliwia zwrot pieniędzy na kartę kredytową lub kartę płatniczą wydaną do konta bankowego.

Procedura chargeback umożliwia zwrot środków na nasze konto, które wcześniej przekazaliśmy sprzedawcy w drodze internetowej transakcji kartą w sklepie internetowym. Lista sytuacji, w których możemy skorzystać z usługi chargeback jest stosunkowo długa i obejmuje m.in.:

  • towar niezgodny z opisem sprzedawcy,
  • towar uszkodzony,
  • brak towaru (usługa nie została wykonana, np. odwołany koncert)
  • podwójne księgowanie (karta została obciążona więcej niż raz)

W sytuacjach, w których czujemy się oszukani przy transakcji kartą możemy zażądać zwrotu towaru oraz środków.

Czy da się anulować transakcję kartą przez internet i jak odzyskać pieniądze?

Technicznie nie ma możliwości anulowania płatności kartą w internecie jako takiego. jeżeli stwierdzimy, iż popełniliśmy błąd podejmując decyzję zakupową to zawsze możemy skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy. Dotyczy to wszystkich transakcji internetowych, czyli umów zawieranych na odległość. Powołując się na to prawo mamy 14 dni na zgłoszenie rezygnacji z zakupu liczonych od daty odebrania zakupu. Chęć odstąpienia możemy zgłosić mailowo, ale najskuteczniejszym sposobem będzie wypełnienie stosownego formularza, który powinien udostępnić każdy sprzedawca.

Jak skorzystać z usługi chargeback krok po kroku?

Jak anulować płatność kartą przez internet? Mając na uwadze, iż samodzielne anulowanie transakcji kartą kredytową nie jest możliwe, możemy anulować płatność kartą przez internet wykorzystując usługę chargeback. W tym celu musimy skontaktować się z naszym bankiem i złożyć stosowny wniosek podając powód żądania zwrotu. Najlepiej postępować według standardowej procedury:

  1. Skontaktujmy się z bankiem lub instytucją finansową, która wydała kartę, którą dokonano spornego zakupu. Należy zgłosić problem i poinformować o zamiarze złożenia reklamacji chargeback.
  2. Należy zebrać wszelkie dowody dotyczące transakcji, takie jak potwierdzenia zakupu, historia korespondencji ze sprzedawcą, zdjęcia wadliwego produktu itp. Materiały te należy dołączyć do formularza reklamacyjnego.
  3. Przygotujmy dokładny opis powodu wniesienia reklamacji uzasadniający nasze żądania zwrotu środków.
  4. Złożenie reklamacji odbywa się poprzez wyplenienie formularza reklamacyjnego dostarczonego przez wystawcę karty. Może to być formularz online lub papierowy. Wniosek powinien zawierać nasze dane osobowe, numer karty i datę transakcji oraz powód wniesienia reklamacji.
  5. Kolejnym krokiem jest rozpatrzenie reklamacji przez bank. Bank analizuje reklamację i zbiera dodatkowe informacje, jeżeli to konieczne. Proces ten może trwać od kilku tygodni do kilku miesięcy, w zależności od daty transakcji, złożoności sprawy i procedur banku.
  6. Kontakt banku z wystawcą karty i siecią płatniczą. jeżeli bank uzna reklamację za zasadną, kontaktuje się z siecią płatniczą oraz z bankiem sprzedawcy. W tym celu kontaktuje się z organizacją płatniczą, która wydała kartę. Większość transakcji kartą w naszym kraju odbywa się za pośrednictwem Visa lub Mastercard. Sieć płatnicza ocenia sytuację i może poprosić sprzedawcę o odpowiedź i dowody, które potwierdzą lub obalą nasze roszczenie.
  7. Decyzja i zwrot środków w przypadku pozytywnego rozstrzygnięcia. jeżeli reklamacja zostanie uznana, środki z konta sprzedawcy zostaną zwrócone na nasze konto, często bez żadnej dodatkowej decyzji. W przypadku odrzucenia reklamacji, zostaniemy o tym poinformowani z uzasadnieniem takiej decyzji. Możemy oczywiście odwołać się od decyzji, jeżeli pojawią się dodatkowe dowody lub uznamy, iż sprawa nie została prawidłowo rozpatrzona.

UWAGA: Warto regularnie monitorować postęp reklamacji, aby upewnić się, iż wszystkie informacje zostały dostarczone i procedura przebiega sprawnie.

Przykład skorzystania z zabezpieczenia płatności chargeback

Decydując się na zakup koszuli w sklepie internetowym prowadzonym przez firmę zarejestrowaną przez Sąd Rejonowy w Warszawie, której kapitał zakładowy wynosi 100 000 zł dokonujemy płatności kartą debetową.

Po odebraniu przesyłki okazało się, iż koszula jest uszkodzona (widoczna plama), ale sprzedawca nie poczuwa się do odpowiedzialności za dostarczenie wadliwego towaru. W takiej sytuacji kontaktujemy się z naszym bankiem i zgłaszamy chęć skorzystania z chargeback poprzez bankowość elektroniczną lub pisemnie w dowolnym oddziale banku. Dostarczamy wszystkie dokumenty dotyczące przebiegu transakcji. Na wniosku podajemy przyczynę zgłoszenia roszczeń. zwykle wymagane jest podanie wszystkich okoliczności sporu.

Konsument ma prawo oczekiwać od banku, który obsługuje jego kartę podjęcia próby mediacji pomiędzy kupującym, a sprzedającym. W przypadku pozytywnego rozstrzygnięcia reklamacji możemy spodziewać się zwrotu całości środków. jeżeli decyzja będzie negatywna to otrzymamy stosowne uzasadnienie. Przy zwrocie środków bank często nie uprzedza nas o pozytywnym rozstrzygnięciu.

Użycie karty płatniczej i płatność kartą w internecie i stacjonarnie w skrócie

Procedura chargeback to jedna z głównych zalet korzystania z karty płatniczej przy wykonywaniu transakcji.

  • Użycie karty, czyli płatność nią są objęte usługą chargeback.
  • Aby zapłacić kartą za zakupy w internecie potrzebujemy numeru karty, daty wygaśnięcia, oraz numeru zabezpieczającego CVV lub CVC.
  • Lista transakcji, które są objęte usługą chargeback, obejmuje m.in. transakcje kartą Visa i Mastercard.
  • Możliwość skorzystania z chargeback dotyczy transakcji internetowych oraz w sklepach stacjonarnych i chroni konsumentów i ich finanse.
  • W przypadku płatności stacjonarnych możemy wnioskować o obciążenie zwrotne również w tych samych przypadkach, które wiążą się z utratą pieniędzy wyniku wadliwego produktu, lub błędnego zaksięgowania transakcji.PAMIĘTAJ: Możesz skorzystać z funkcji chargeback, jeżeli chcesz otrzymać zwrot na kartę środków, które wcześniej przelałeś jako płatność za dokonane zakupy.

Chcesz być na bieżąco z promocjami bankowymi? Dołącz do -> naszej grupy na Facebooku <-, a wtedy żadna fajna oferta Ci nie ucieknie!

Nie przegap
2 sierpnia 2024 Konta osobiste
Promocja eKonta do usług mBank z premią do 750 zł
Zostało 10 dni
2 sierpnia 2024 Promocje finansowe
Do 410 zł premii za eKonto Możliwości mBanku
Zostało 41 dni
1 sierpnia 2024 Konta osobiste
Premia za Konto Bez Granic Banku PKO BP do 500 zł
Zostało 39 dni
1 sierpnia 2024 Konta osobiste
Premia za Konto za Zero Banku PKO BP do 500 zł
Zostało 39 dni
Czytaj więcej
6 lutego 2024 Lokaty i konta oszczędnościowe – poradniki
Najkorzystniejsze lokaty i konta oszczędnościowe w lutym 2024
7 lipca 2023 Lokaty i konta oszczędnościowe – poradniki
Lokata czy konto oszczędnościowe? Podejmij świadomą decyzję
16 lipca 2021 Konta osobiste – poradniki
Dzielenie rachunków, a prośba o przelew – jak wyglądają te usługi w praktyce?
28 lutego 2024 Lokaty i konta oszczędnościowe – poradniki
Podatek od lokat – ile wynosi i kto go płaci?
Idź do oryginalnego materiału