Jak dobrać opony do wozu asenizacyjnego? Wnioski z testu Samson i Vredestein

6 godzin temu
Zdjęcie: Jak dobrać opony do wozu asenizacyjnego? Wnioski z testu Samson i Vredestein


Samson Agro i Apollo Tyres przeprowadziły szczegółowy test opon w duńskiej gminie Viborg. Celem badania było sprawdzenie, jak wybrane rozwiązania w zakresie ogumienia mogą zwiększyć wydajność pracy z nawozami organicznymi. W ramach testu oceniono pięć różnych rozmiarów opon marki Vredestein do wozów asenizacyjnych pod kątem zużycia paliwa, ubicia gleby oraz wydajności w polu i na drodze.

Szczegóły testu

Test przeprowadzono z wykorzystaniem ciągnika Case Puma 260 CVX i wozu asenizacyjnego Samson PG II Genesis z osią tandemową. Analizie poddano następujące modele opon:

  • Vredestein Flotation Trac 650/55 R26.5
  • Vredestein Flotation Trac 750/60 R30.5 (opona referencyjna)
  • Vredestein Flotation Optimall VF 750/60 R30.5
  • Vredestein Flotation Trac 800/60 R32
  • Vredestein Flotation Trac 800/60 R38

Wpływ średnicy opon

Zmiana opon od najmniejszej do największej przynosiła znaczące korzyści. W przypadku największych modeli zauważono:

  • Oszczędność paliwa: do 14% względem opony referencyjnej.
  • Zmniejszenie poślizgu kół: choćby o 30%.
  • Redukcję nacisku na glebę: poniżej 1 bara dzięki większej powierzchni styku, co pomaga ograniczyć ubicie gleby i chronić jej strukturę.

Opony VF a standardowe rozwiązania

Technologia VF (Very High Flexion) zapewniła dodatkowe oszczędności. Opona Vredestein Flotation Optimall VF 750/60 R30.5 zredukowała zużycie paliwa na polu o 8% w porównaniu z modelem referencyjnym o tej samej średnicy bez technologii VF.
W testach drogowych różnice były mniej zauważalne, choć Flotation Optimall VF okazała się najbardziej ekonomiczną w tej kategorii.

Korzyści regulacji ciśnienia i napędu kół

Badanie uwydatniło znaczenie dodatkowych rozwiązań, takich jak:

  • Centralny system pompowania opon (CTIS): Regulacja ciśnienia do warunków drogowych i polowych pozwalała zmniejszyć zużycie paliwa o 10% i chronić glebę.
  • Napęd kół cysterny: Redukcja głębokości śladów choćby o 16%, co dodatkowo ogranicza ubicie gleby.

Wnioski z testu

Wyniki testu podkreślają wagę doboru odpowiedniego ogumienia. Opony o dużej średnicy są najlepszym wyborem dla prac polowych i krótkich tras drogowych, natomiast mniejsze średnice sprawdzają się w transporcie drogowym.
Technologia VF, napęd kół oraz systemy regulacji ciśnienia wspólnie zwiększają wydajność i przyczyniają się do ochrony gleby, co jest najważniejsze z perspektywy zrównoważonego rozwoju i efektywności w rolnictwie.

Zaproszenie na Agromek 2024

Więcej szczegółów na temat badań i danych technicznych będzie można uzyskać podczas targów Agromek 2024, które odbędą się w Herning w dniach 26–29 listopada. Zachęcamy do odwiedzenia stoisk:

SAMSON AGROLIZE A/S (hala G | stoisko 5750)
Vredestein Tyres (hala F | stoisko 5052)

źródło: mat.prasowy

Idź do oryginalnego materiału