Jak generatywna sztuczna inteligencja zmieni handel i usługi? [RAPORT]

1 rok temu

Globalnie 50% przedstawicieli firm potwierdziło, iż korzysta ze sztucznej inteligencji w co najmniej jednej aplikacji biznesowej. Dla porównania w 2017 r. takiej odpowiedzi udzieliło tylko 20% przedsiębiorców [1], wynika z danych przedstawionych w raporcie Mastercard Signals: Perspektywy handlu w czasach generatywnej sztucznej inteligencji, analizującym wpływ sztucznej inteligencji na przyszłość handlu i innych obszarów biznesowych [2].

Generatywna SI zmieni oblicze biznesu?

Scenariuszy i wizji przyszłości jest wiele i nikt nie ma pewności, w którą stronę zmierzamy. Wiemy natomiast, iż wspólnym mianownikiem wszystkim zmian jest technologia, a dokładnie algorytmy generatywnej sztucznej inteligencji. Jak wskazują autorzy raportu Mastercard, w ciągu najbliższych lat generatywna SI umożliwi rozwój nowych funkcji w różnych obszarach, zarówno w biznesie, jak i obsłudze klientów indywidualnych. W przypadku konkretnych sektorów, takich jak np. ochrona zdrowia, usługi prawne i usługi finansowe, zostaną opracowane specjalne modele wykorzystujące SI, które zrewolucjonizują procesy i działalność firm. Możliwe jest to dlatego, iż w przeciwieństwie do innych technologii, okresowo zdobywających wielką popularność, generatywna SI wykorzystywana jest w dobrze zdefiniowanych obszarach i pozwala tworzyć stabilne rozwiązania, a także charakteryzuje się szybkim tempem rozwoju. Zdaniem autorów raportu będą pojawiać się nowe możliwości wykorzystania tej technologii, a co ważniejsze, generatywna sztuczna inteligencja niesie ze sobą potencjał transformacji praktycznie każdej branży.

Już w 2021 r. globalny rynek sztucznej inteligencji (SI) wart był 60 miliardów dolarów. Do 2028 r. jego wartość ma przekroczyć 420 miliardów dolarów3. Co więcej, na przestrzeni ostatniej dekady inwestycje korporacyjne w sztuczną inteligencję wzrosły 13-krotnie, osiągając poziom 190 miliardów dolarów w 2022 r. [4] Co stoi za tak dużym sukcesem SI i napędza popyt na szerokie wykorzystanie jej w biznesie?

– Możliwości sztucznej inteligencji są niemal nieskończone. To duża szansa dla firm, ale zarazem duże wyzwanie – przedsiębiorcy już teraz zastanawiają się, jak włączyć tę gwałtownie rozwijającą się technologię w swój biznes, aby zwiększyć konkurencyjność i efektywność swoich firm. W Mastercard myślimy o sztucznej inteligencji jak o elektryczności: napędza nasze społeczeństwo i stymuluje postęp. Dlatego używamy jej wszędzie, gdzie możemy. Inwestujemy zarówno w ludzi, jak i technologię, aby wspierać rozwój sztucznej inteligencji – mówi Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe.

Tu Mat, twój wirtualny asystent ds. zakupów

W jaki sposób firmy wykorzystują potencjał SI do rozwoju i wzrostu biznesu w branży handlowej? Możliwości handlu i e-commerce zdają się być nieograniczone – wachlarz dostępnych produktów oraz narzędzi ułatwiających zakupy jest ogromny. Rozwija się stale i dynamicznie, poprawiając doświadczenia zakupowe konsumentów. Jednak mnogość sklepów oraz towarów często przytłacza klientów, co sprawia, iż nie są oni w stanie znaleźć odpowiedniego produktu w określonym czasie. Wyobraźmy więc sobie scenariusz, w którym wirtualny ekspert ds. zakupów ułatwia nam to zadanie – skanuje oferty sklepów, wybiera produkty spełniające nasze potrzeby, eliminuje te ze złymi recenzjami lub ze zbyt wysoką ceną, poszukuje dla nas rozmiaru i na koniec wskazuje najbardziej opłacalne opcje, spełniające wszystkie wskazane przez nas kryteria. W ten sposób znalezienie idealnego produktu i zrobienie satysfakcjonujących zakupów może zająć kilka minut. Co więcej, sprzedawcy mogą wykorzystywać tę technologię do optymalizacji opisów produktów i platform
e-commerce oraz zaoferować swoim konsumentom hiper-spersonalizowaną witrynę sklepową. Dzięki sztucznej inteligencji zakupy w e-commerce zmienią się z czasochłonnego przeszukiwania zasobów internetu w inteligentne, przyjemne i spersonalizowane doświadczenie.

Finanse w dobie SI

Dzisiejszy ekosystem finansowy cechuje się dużą złożonością, co oznacza często konieczność kontaktu z wieloma instytucjami. Ale wykorzystanie funkcji generatywnej SI, w połączeniu z protokołami świadomej zgody na przetwarzanie danych, mogą uprościć i zoptymalizować rządzące nim procesy. Generatywna sztuczna inteligencja może płynnie integrować rachunki bankowe, portfele inwestycyjne i rachunki małych firm, a choćby wchodzić w interakcje z np. urzędami skarbowymi za pośrednictwem otwartej bankowości. Może ona również zwiększyć wiedzę finansową i zapewnić wgląd w najlepsze praktyki, służąc jako biuro zarządzania majątkiem rodzinnym, włącznie z opcjami pomocy w formułowaniu planów oszczędnościowych.

Bezpieczne i łatwe przekraczanie granic

Organizacja podróży często przypomina układanie puzzli z wielu kawałków, gdy podróżujący muszą skoordynować mnóstwo elementów w wielu strefach czasowych, z uwzględnieniem różnych walut. Automatyzacja oparta na SI może uprościć ten proces, np. wykorzystując interfejs głosowy na platformie typu Expedia: zamiast niezliczonych opcji do wyboru, podróżujący otrzymuje szczegółowe plany wyjazdu z potwierdzonym zakwaterowaniem, rezerwacją środków transportu i restauracji dopasowanych do osobistych preferencji.

SI w służbie dużych i małych przedsiębiorstw

Potencjał płynący z rozwiązań opartych na SI dostrzegają przedsiębiorstwa z różnych branż, ale także różnej wielkości. Dzięki zastosowaniu algorytmów uczenia maszynowego i przy wykorzystaniu botów, większe przedsiębiorstwa mogą np. w szybki sposób poprawić elastyczność współpracy, komunikację w zespole, przekazując informacje w czasie rzeczywistym, operatywność i optymalizację procesów oraz zaoferować pracownikom większe możliwości rozwoju. Staje się to możliwe dzięki przejęciu przez maszyny automatycznych i powtarzalnych zadań.

Mniejsze firmy natomiast mają szansę na dynamiczny rozwój cyfrowy i merytoryczny, co dla wielu z nich dotąd było nieosiągalne ze względu na koszty tego typu procesów. Wraz ze wzrostem cyfryzacji i upowszechnieniem generatywnej SI, możliwe jest wprowadzenie do jednoosobowych firm, np. cyfrowego dyrektora finansowego zapewniającego zarządzanie finansami albo cyfrowego dyrektora marketingu organizującego kampanie dla produktów i usług.

W 2021 r. na całym świecie zgłoszono ponad 140 000 patentów związanych ze sztuczną inteligencją, co stanowi 14-krotny wzrost w porównaniu z około 10 000 w 2017 r.[5]. Wyniki badań pokazują, iż aż 94% liderów biznesu wskazało sztuczną inteligencję za klucz do sukcesu w biznesie. 82% z nich przyznało również, iż sztuczna inteligencja zwiększa satysfakcję z pracy i poprawia wydajność [6].

SI w świetle prawa

Rozwój generatywnej SI stanowi również wyzwanie dla ustawodawców i organów regulacyjnych, którzy podobnie, jak wszyscy inni interesariusze powinni stosować sprawdzone praktyki oraz kierować się wspólnymi wartościami podczas korzystania z tej zaawansowanej technologii, zarządzania jej elementami i nadzorowania realizowanych procesów. Obejmuje to takie kwestie, jak zachowanie odpowiedzialności, przeciwdziałanie wykluczeniu, uczciwość, zastosowanie najlepszych dostępnych mechanizmów zabezpieczeń i ochrony prywatności, a także nacisk na innowacyjność rozwiązań oraz ich pozytywny wpływ na społeczeństwo.

[1] McKinsey, The state of AI in 2022—and a half decade in review: https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/business%20functions/quantumblack/our%20insights/the%20state%20of%20ai%20in%202022%20and%20a%20half%20decade%20in%20review/the-state-of-ai-in-2022-and-a-half-decade-in-review.pdf

[2] Mastercard, Commerce in the age of generative AI, https://view.ceros.com/mastercard-labs/signals-commerce-in-the-age-of-generative-ai-8-1/p/1

[3] Zion Market Research: https://www.bloomberg.com/press-releases/2022-06-27/-422-37-billion-global-artificial-intelligence-ai-market-size-likely-to-grow-at-39-4-cagr-during-2022-2028-industry

[4] Stanford University, Artificial Intelligence Index Report 2023, https://aiindex.stanford.edu/wp-content/uploads/2023/04/HAI_AI-Index-Report_2023.pdf

[5] Stanford University, Artificial Intelligence Index Report 2023, https://aiindex.stanford.edu/wp-content/uploads/2023/04/HAI_AI-Index-Report_2023.pdf

[6] Deloitte, https://www2.deloitte.com/us/en/pages/about-deloitte/articles/press-releases/deloitte-state-of-ai-fifth-edition-report.html

Idź do oryginalnego materiału