JCB odsłania nowości przed Agritechniką: całkowicie nowy Fastrac 6000 (do 340 KM, do 66 km/h, CTIS, Twin Steer) oraz ładowarki Loadall 546-70 i 555-70 z automatyką wysięgnika IntelliAssist i systemem ważenia IntelliWeigh. Sprawdź, co zmieniono w napędzie, hydraulice i prowadzeniu satelitarnym.
Premiera przed Agritechniką: co pokazano?
– Całkowicie nowa seria 6000 pozostaje wierna innowacyjnej i przełomowej koncepcji JCB, która definiuje wszystkie modele Fastrac, oferując wyjątkowe połączenie produktywności, efektywności, wszechstronności i komfortu pracy operatora – powiedział dyrektor zarządzający JCB Agriculture, John Smith.
Nowa seria Fastrac obejmuje dwa modele z kołami o równej wysokości w rozmiarze 38″ lub 34″ i opony o szerokości 600–710 mm. W standardzie oferują wybór między skrętem na jednej osi (2WS) lub dwóch (4WS) oraz prędkość maksymalną do 66 km/h, tam gdzie pozwalają na to lokalne przepisy.
Maksymalna moc wynosi 212 kW (288 KM) w modelu 6260 oraz 250 kW (340 KM) w modelu 6300. Nowe modele uzupełniają aktualną gamę, w której znajduje się Fastrac 4000 o prędkości maksymalnej 60 km/h i mocy do 175 kW (238 KM) oraz Fastrac 8000 osiągający do 260 kW (354 KM) i 70 km/h.
CTIS na pokładzie: szybka zmiana ciśnienia opon
Choć do większości swoich maszyn JCB instaluje silniki własnej produkcji, to w tym zakresie mocy firma zdecydowała zastosować jednostkę FPT NEF67 o pojemności 6,7-litra, który wybrano ze względu na najlepsze dopasowanie zarówno pod względem wymiarów, jak i parametrów pracy, do nowego Fastraca. Silnik został dostrojony tak, aby osiągał moc maksymalną przy 1850 obr./min i dysponował krzywą momentu obrotowego rosnącą w miarę spadku obrotów pod obciążeniem, osiągając szczyt przy 1400 obr./min odpowiednio 1275 Nm w modelu Fastrac 6260 i 1400 Nm w Fastrac 6300.
Firma podkreśla, iż co najmniej 95% maksymalnego momentu jest dostępne w szerokim zakresie 600 obr./min (1200–1800 obr./min), co zapewnia dużą rezerwę siły przy orce, uprawie trudniejszej gleby lub podjeżdżaniu pod wzniesienia w transporcie drogowym.

Prędkość i przekładnia: do 66 km/h, ZF Eccom 3.1
Hydraulika i osprzęt: do 410 l/min, TUZ/WOM i pokład ładunkowy
Nowe ciągniki JCB Fastrac serii 6000 zostały wyposażone w wydajny układ hydrauliki o zmiennym wydatku i co ważne oddzielny obieg oleju hydraulicznego, niezależny od układu przekładni, co eliminuje ryzyko wzajemnego zanieczyszczenia.
Standardowy wydatek pompy wynosi 205 l/min, a w modelu Fastrac 6300 opcjonalnie dostępna jest konfiguracja z dwiema pompami o łącznym wydatku 410 l/min, co pozwala na obsługę najbardziej wymagających maszyn, np. dużych siewników pneumatycznych.
Nowy blok zaworowy hydrauliki został wyposażony w szybkozłącza obsługiwane dźwignią (push-out, pull-in), a dodatkowo dostępny jest obwód Power Beyond, który dostarcza olej do maszyn na żądanie.
Z tyłu znajduje się trzypunktowy układ zawieszenia o udźwigu 11 000 kg, przymocowany bezpośrednio do tylnej osi, co pozwala zachować pełny skok zawieszenia pod obciążeniem, oraz czterobiegowy WOM, który umożliwia współpracę ze wszystkimi typami maszyn.
Opcjonalny przedni TUZ o udźwigu 5000 kg uzupełniono o przedni WOM 1000 obr./min z nową funkcją wałka z sześcioma lub 21 frezami, który można gwałtownie odwrócić po zdjęciu pierścienia osadczego – zwiększa to wszechstronność ciągnika i pozwala na pracę z szerszą gamą osprzętu przedniego napędzanego mechanicznie. Dodatkowo, unikalny pokład ładunkowy z tyłu Fastraca 6000 o nośności 5000 kg stanowi trzecie miejsce montażu osprzętu, np. opryskiwacza lub zbiornika cieczy nawozowej do zasilania sadzarki do ziemniaków.
Co daje centralne pompowanie opon?
Inżynierowie JCB opracowali w pełni zintegrowany centralny system pompowania opon (CTIS) jako układ jednotorowy, którego przewody przechodzą przez przednią i tylną oś, a następnie – poprzez uszczelnienia obrotowe – do felg. Dwa kompresory 315 cmł zapewniają przepływ powietrza do 600 l/min, co pozwala napompować cztery opony 650/60 R38 z ciśnienia np. 1 bar (14,5 psi) do 2 bar (29 psi) – odpowiedniego do jazdy po drodze – w nieco ponad 4 minuty, a w terenie spuścić powietrze do ciśnienia polowego w mniej niż minutę.
Zaletą systemu, który jest sterowany z poziomu ekranu dotykowego iCON w ciągniku, jest wygoda szybkiego przełączania pomiędzy optymalnym ciśnieniem do pracy w polu i do jazdy drogowej, co w obu przypadkach pozytywnie wpływa na zużycie paliwa.
O komfort w kabinie dba hydropneumatyczne zawieszenie, które pozwala uzyskać maksymalną trakcję przy minimalnym obciążeniu balastem poprzez przesunięcie masy zawieszonej maszyny, takiej jak pług czy agregat uprawowy, bliżej optymalnego rozkładu masy Fastraca 50:50 w stanie bez obciążenia oraz poprzez utrzymanie opon ciągnika w stałym kontakcie z podłożem, szczególnie na nierównym terenie.
Warto podkreślić zastosowanie zewnętrznych hamulców tarczowych na każdym kole, które zapewniają skuteczność hamowania dzięki pneumatycznemu wspomaganiu, naturalne chłodzenie powietrzem oraz łatwy dostęp do kontroli, serwisowania i konserwacji. W nowej serii Fastrac 6000 wprowadzono dwie istotne innowacje:
- wskaźnik zużycia klocków hamulcowych, który zapobiega sytuacji, w której zużyte klocki mogłyby uszkodzić tarcze.
- elektroniczny układ ABS, który maksymalizuje skuteczność hamowania i zapobiega niekontrolowanemu poślizgowi na drogach utwardzonych i nawierzchniach luźnych, a system 2WD Traction Control zapobiega buksowaniu kół tylnych podczas skrętu z drogi na nierówną lub luźną nawierzchnię, np. przy wjeździe na pole.
Twin Steer i dwa odbiorniki GPS: precyzja prowadzenia
Unikalny system Twin Steer w ciągnikach Fastrac jest dostępny w ramach systemu JCB GPS, który wykorzystuje dwa odbiorniki NovAtel. System ten indywidualnie steruje obiema osiami, dzięki czemu ciągnik może poruszać się tzw. „psim chodzie” i bezpośrednio wracać na linię prowadzenia na stromym stoku, jeżeli konieczna jest korekta toru jazdy w celu utrzymania maszyny roboczej w wyznaczonym pasie pracy. W przeciwieństwie do ciągnika ze skrętem tylko przednich kół, który musi najpierw skręcić w stronę linii prowadzenia (powodując chwilowe odsunięcie maszyny roboczej od toru pracy), a następnie wrócić, system Twin Steer natychmiast utrzymuje ją na kursie.
Firma zaznacza, iż rozwiązanie JCB Twin Steer sprawdziło się w utrzymaniu dokładnych odstępów i precyzyjnego prowadzenia rzędów podczas siewu warzyw i upraw sałatowych w zagony, a także w eliminowaniu uszkodzeń roślin i zagonów – zwłaszcza przy wielokrotnych przejazdach – i to bez dodatkowych kosztów, masy oraz komplikacji wynikających z zastosowania bocznego przesuwu maszyny roboczej.
Nowe ładowarki JCB Loadall 546-70 i 555-70
Dwa nowe modele ładowarek JCB o wysokosci unoszenia 7 m, charakteryzują się również zwiększonym udźwigiem oraz siłą wyrywającą, co przekłada się na jeszcze wyższą produktywność.
Loadall 546-70 – udźwig 4,6 tony, maksymalna wysokość podnoszenia 7 m, dostępna jest w wersjach Agri Super, Agri Xtra i Agri Pro w ramach których do wyboru są silniki: 97 kW (130 KM), 112 kW (150 KM) i 129 kW (173 KM).
Z kolei większa ładowarka Loadall 555-70 ma udźwig 5,5 tony, maksymalną wysokość podnoszenia 7 m, ale dostępna jest jedynie w wersjach Agri Xtra i Agri Pro z silnikami 112 kW (150 KM) i 129 kW (173 KM).
– Model Loadall 546-70 jest w stanie podnieść do 4,6 tony, co stanowi wzrost o 8,7% lub 400 kg w porównaniu z obecnym modelem 542-70, a także zapewnia większą siłę wyrywającą łyżki/wideł, przy zachowaniu niezmienionych wymiarów zewnętrznych maszyny, co pozwala na łatwe i pewne manewrowanie wewnątrz i w pobliżu budynków – powiedział John Smith.
Wersje i osiągi: Agri Super, Xtra, Pro (do 50 km/h)
Wszystkie modele będą wyposażone w układ Smart Hydraulics z pompą load-sensing o wydatku 160 l/min oraz w przekładnię DualTech VT o prędkości maksymalnej 40 km/h. Ta unikalna przekładnia łączy zalety hydrostatu i powershiftu, zapewniając automatyczne, płynne przełączanie między nimi w zależności od prędkości jazdy. Wersje Agri Pro nowych ładowarek będą wyposażone w przekładnię DualTech VT o prędkości maksymalnej 50 km/h. Dodatkowo, układ napędowy Agri Pro przełącza się automatycznie z napędu na dwa koła (na drodze, dla maksymalnego przyspieszenia i siły uciągu) na napęd na cztery koła podczas hamowania, aby zapewnić maksymalny kontakt opon z podłożem i najkrótszą drogę hamowania.
IntelliAssist: automatyka wysięgnika i pamięć pozycji
Wraz z nową wersją ładowarek premierę w trakcie konferencji prasowej JCB miał system IntelliAssist – opcjonalny zestaw zautomatyzowanych funkcji wysięgnika i osprzętu oraz innych funkcji wspomagających operatora – które upraszczają i zmniejszają obciążenie pracą operatora. Nowe funkcje automatyzacji obejmują:
- ograniczniki wysokości i zasięgu wysięgnika
- automatyczne wysuwanie i wsuwanie wysięgnika
- pamięć kąta ustawienia osprzętu
- powrót do pozycji wysokiej (załadunek) i powrót do pozycji niskiej (kopanie)
W ramach funkcji wspomagających operatora dostępne są również dwie nowe funkcje regulacji przepływu oleju hydraulicznego. Pierwsza z nich to Regulacja prędkości hydrauliki, która umożliwia zmniejszenie przepływu oleju do siłowników podnoszenia/opuszczania wysięgnika oraz wysypywania/przechylania osprzętu, przy jednoczesnym utrzymaniu pełnego przepływu do dodatkowych obwodów hydraulicznych na końcu wysięgnika.Dzięki temu reakcja układu hydraulicznego na ruchy operatora jest łagodniejsza, gdy jest to pożądane, bez ograniczania dopływu oleju do silników hydraulicznych – np. w rozdrabniaczu bel, łyżce ślimakowej czy zamiatarce hydraulicznej.
Druga funkcja, Odwrócenie kierunku przepływu w przednim obwodzie hydraulicznym, po prostu odwraca kierunek przepływu w trzecim obwodzie hydraulicznym, co pozwala operatorowi uniknąć konieczności przepinania przewodów, jeżeli są one podłączone w odwrotny sposób do danego osprzętu, np. chwytaka do bel, zgarniającej łyżki push-off czy osprzętu z silnikiem hydraulicznym – lub jeżeli operator preferuje inny kierunek działania przełącznika rolkowego sterującego przepływem.
IntelliWeigh + LiveLink: ważenie w ruchu i raporty gospodarstwa
Nowy system IntelliWeigh jest w pełni zintegrowany z IntelliAssist i wyświetlaczem informacji w ładowarkach Loadall, aby pomóc rolnikom precyzyjnie dawkować paszę i inne materiały, efektywnie napełniać wozy paszowe oraz utrzymywać masę załadunku przyczep i ciężarówek w granicach dopuszczalnych dla transportu drogowego.
Dzięki integracji z systemem telematycznym JCB LiveLink i zapisem danych z maszyny, IntelliWeigh może wspierać prowadzenie dokładnej dokumentacji gospodarstwa oraz umożliwiać analizę efektywności załadunku i przeładunku.
Warto zaznaczyć, iż zamiast stosować tensometry, system IntelliWeigh wykorzystuje ciśnienie oleju hydraulicznego oraz pozycję wysięgnika do precyzyjnego obliczania masy ładunku – niezależnie od tego, czy używana jest łyżka, chwytak do kiszonki, kolce do bel, widły paletowe, wysięgnik z hakiem czy inny osprzęt podnoszący/ładujący.
Cyfrowa jednostka sterująca pozwala nazwać i zapisać do pięciu ustawień kalibracyjnych, a także rejestruje wagę każdego ładunku i liczbę cykli w danej sesji, aby podać łączną przerobioną masę. System obsługuje zarówno ważenie statyczne, jak i dynamiczne (w ruchu), a dodatkowo wyposażony jest w funkcję pauzy, która pozwala przerwać cykl załadunku, aby wykonać inne zadanie, i następnie go wznowić.
Integracja z JCB LiveLink, chmurowym systemem monitorowania i rejestrowania danych maszyny, umożliwia użytkownikom przeglądanie raportów z sesji załadunkowych online oraz eksportowanie ich do arkusza Excel w celu analizy i prowadzenia dokumentacji gospodarstwa. Dane obejmują masę całkowitą, liczbę łyżek i liczbę załadunków, a także efektywność załadunku wyrażoną w litrach paliwa na tonę i na cykl załadunku oraz produktywność w tonach i cyklach na godzinę.
Te informacje uzupełniają dane już dostępne w systemie JCB LiveLink, takie jak liczba godzin pracy i postoju, zużycie paliwa, całkowita ilość zużytego paliwa itp. System jest oferowany jako opcja montowana fabrycznie w nowych ładowarkach Loadall, dzięki czemu nie ma kompromisów instalacyjnych ani przestojów po dostawie maszyny.
Źródło: topagrar.pl

3 tygodni temu

















