Jak nie wpaść w pułapkę „SDGwashingu”? Pięć kluczowych zasad

2 tygodni temu

Nadużywanie bądź nieodpowiednie wykorzystanie Celów Zrównoważonego Rozwoju w strategiach ESG firm prowadzi do „SDGwashingu”. Jest jednak pięć zasad, których stosowanie pomoże uniknąć „zielonego mydlenia oczu”.

Zacznijmy od początku. Cele Zrównoważonego Rozwoju (Sustainable Development Goals – SDGs), to plan działania na rzecz przemian i przeobrażeń świata, w którym potrzeby obecnego pokolenia mogą być zaspokojone w sposób zrównoważony z szacunkiem dla środowiska oraz z uwzględnieniem potrzeb przyszłych pokoleń.

Na szczycie w Nowym Jorku w 2015 roku przywódcy państw członkowskich ONZ podpisali dokument „Przekształcania naszego świata: Agenda na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju – 2030”. Dokument zawiera 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju i związanych z nimi 169 działań, które mają być osiągane przez wszystkie strony – rządy państw, organizacje międzynarodowe, organizacje pozarządowe, sektor nauki, biznesu, a także obywateli. Skupiają się one wokół 5 obszarów: ludzie, planeta, dobrobyt, pokój, partnerstwo (ang. 5xP: people, planet, prosperity, peace, partnership).

Cele Zrównoważonego Rozwoju – od czasu ich ustanowienia – stały się kluczowym punktem odniesienia dla firm dążących do osiągnięcia harmonii między społeczeństwem, środowiskiem naturalnym i gospodarką.

Dla przedsiębiorstw na całym świecie SDGs są integralną częścią strategii ESG – kryteriów, które określają zrównoważony, społecznie odpowiedzialny sposób prowadzenia działalności. Odpowiednie wdrożenie SDGs nie tylko może przyczynić się do osiągnięcia globalnych celów społecznych i środowiskowych, ale także może przynieść korzyści biznesowe, takie jak wzrost innowacyjności, zwiększenie wartości marki i zwiększenie zaangażowania interesariuszy.

SDGs w kontekście firm

Według raportu KPMG – „How to report on the SDGs: What good looks like and why it matters” – około 40% największych światowych firm odnosi się do Celów Zrównoważonego Rozwoju w swoich raportach, strategiach.

Kluczowym elementem jest zrozumienie, w jaki sposób działalność firmy może przyczynić się do realizacji konkretnych Celów Zrównoważonego Rozwoju. Na przykład firma produkująca energię odnawialną może koncentrować się na celu nr 7, dotyczącym zapewnienia dostępu do czystej i dostępnej energii dla wszystkich. Natomiast firma z sektora spożywczego może skupić się na SDGs nr 2, mającym na celu wyeliminowanie głodu, osiągając to poprzez zrównoważoną produkcję żywności.

Wykorzystanie SDGs w strategiach ESG

Integracja SDGs w strategie ESG przynosi liczne korzyści, istnieje jednak ryzyko nadmiernego „zielonego myślenia” i wystąpienia „SDGwashingu”. „SDGwashing” jest ewolucją terminu „greenwashing” – używanego do opisywania firm, które przedstawiają się jako przyjazne dla środowiska, podczas gdy w rzeczywistości wcale tak nie jest.

W tym kontekście warto zwrócić uwagę na badanie przeprowadzone przez Terrachoice. Amerykańska agencja consultingowa wzięła pod lupę ponad 1000 produktów oferowanych klientom przez hipermarkety w USA i promowanych – jako zgodne z zasadami ochrony środowiska. Ile z nich było całkowicie wolnych od „greenwashingu”? Tylko jeden.

Wróćmy jednak do „SDGwashingu”. Pojęcie odnosi się do firm, które wykorzystują Cele Zrównoważonego Rozwoju jako „dekorację” do strategii lub raportu, aby wykazać swój pozytywny wpływ na środowisko i społeczeństwo, a w rzeczywistości nie realizują żadnych zadań, które są zawarte w SDGs. Ich nadużywanie oraz nieodpowiednie wykorzystanie może prowadzić do utraty wiarygodności i reputacji. Z drugiej strony, jeżeli organizacja jest uczciwa w kwestii swojego wpływu i poważnie podchodzi do zmiany działalności, aby przyczynić się do realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju to może na tym wiele zyskać.

Oto pięć kluczowych zasad, które powinniście zastosować, aby nie wpaść w pułapkę „SDGwashingu”:

Zasada 1: Określ priorytety

Więcej nie zawsze znaczy lepiej. Wybierz konkretne SDGsy, które są najbardziej istotne dla działalności twojej firmy, interesariuszy. Takie na które ma ona największy rzeczywisty i potencjalny wpływ – zarówno pozytywny, jak i negatywny.

Zasada 2: Posiadaj uzasadnienie biznesowe

Posiadanie jasno zdefiniowanego uzasadnienia biznesowego jest kluczowe. Działania wokół SDGs będą dużo bardziej skuteczne, jeżeli twoja firma wykaże, iż rozumie możliwości biznesowe związane z Celami Zrównoważonego Rozwoju. Przykład – opracowanie nowych produktów i usług, które pomogą rozwiązać globalne problemy, jednocześnie generując przychody i zyski dla firmy.

Zasada 3: Postaw na przejrzystość

Wyjaśnij metodę lub proces zastosowany przez twoją firmę w celu wybrania najistotniejszych Celów Zrównoważonego Rozwoju. Umożliwi to wszystkim interesariuszom wgląd w to, jak kompleksowo i wiarygodnie firma oceniła SDGsy i na jakiej podstawie wybrała te, w odniesieniu do których będzie podejmować określone działania.

Zasada 4: Zachowaj równowagę

Nie bój się pokazywać zarówno pozytywnego, jak i negatywnego wpływu firmy na Cele Zrównoważonego Rozwoju. Otwartość prowadzi do zaufania – jeżeli firma nie wykaże, iż w pełni rozumie swój wpływ, to wychodzące z niej komunikaty mogą być uznane za niewiarygodne.

Zasada 5: Bądź SMART

Podobnie jak w przypadku KPI, celów biznesowych – wybrane przez twoją firmę SDG-sy powinny być SMART, tzn. skonkretyzowane, mierzalne, osiągalne, istotne i określone w czasie. Wdrażając SMART firma może łatwo mierzyć, monitorować oraz komunikować swój wkład w realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju w przekonujący, atrakcyjny i skuteczny sposób.

Artur Jaryczewski, ekspert ESG, KGHM Polska Miedź

Idź do oryginalnego materiału