Jak noworoczne postanowienia wpływają na zakupy online [RAPORT]

5 godzin temu

Od e-booków, po sprzęt sportowy. Styczeń to czas, gdy noworoczne postanowienia zamieniają się w konkretne decyzje zakupowe. Shoper sprawdził, co i dlaczego najczęściej trafiało do internetowych koszyków w styczniu 2025 roku.

Początek roku sprzyja wprowadzaniu nowych nawyków, takich jak regularne czytanie, zdobywanie wiedzy czy doskonalenie umiejętności, co znajduje odzwierciedlenie w decyzjach zakupowych Polaków. W styczniu znacząco wzrosło zainteresowanie e-bookami (książkami elektronicznymi) – zwłaszcza publikacjami o sztucznej inteligencji, zdrowym odżywianiu i gotowaniu. Wybrane księgarnie internetowe na platformie Shoper zanotowały wzrost sprzedaży e-booków choćby o 379 proc. w porównaniu do listopada w 2024 roku – miesiąca tradycyjnie uznawanego za szczyt sezonu zakupowego. Cała branża e-booków również odnotowała znaczący wzrost – aż o 101 proc. w porównaniu do stycznia ubiegłego roku.

– Niektóre sklepy zwiększają sprzedaż konkretnych produktów poprzez organizację tak zwanych dropów, czyli limitowanej, czasowej lub ilościowej premierze produktów. Jest to popularny sposób na sprzedaż między innymi książek elektronicznych. Niektóre sklepy z e-bookami na Shoper, organizując tzw. dropy, osiągnęły w styczniu obroty rzędu choćby kilkuset tysięcy złotych- w ciągu tylko kilku dni. – komentuje Sandra Olszewska, Head of Customer Experience w Shoperze. – Taka forma sprzedaży może prowadzić do rekordowych wyników, choćby w mniejszych sklepach internetowych – dodaje.

Na fali noworocznych postanowień rośnie również zainteresowanie kursami do nauki języków obcych – ich sprzedaż wzrosła o 12 proc. w porównaniu do stycznia 2024 roku. Popularność zyskały także narzędzia wspierające organizację czasu, takie jak planery, kalendarze i notesy do journalingu. Wybrane sklepy oferujące kalendarze książkowe odnotowały wzrost sprzedaży na poziomie 74 proc. względem poprzedniego roku, co pokazuje, iż coraz więcej osób chce świadomie planować swoją codzienność i skuteczniej realizować wyznaczone cele.

Stawiamy na zdrowy styl życia

Szczególną popularnością w styczniu cieszył się także zimowy sprzęt sportowy. Wybrane sklepy z tego rodzaju asortymentem odnotowały wzrost sprzedaży na poziomie choćby 355 proc., a same narty sprzedawały się o 139 proc. lepiej niż w styczniu ubiegłego roku. Można to przypisać zarówno noworocznym promocjom, jak i trwającemu sezonowi ferii zimowych. Rosnąca popularność akcesoriów związanych z zimowymi sportami sugeruje, iż wielu z nas już w styczniu aktywnie realizowało noworoczne postanowienia związane ze zdrowym stylem życia.

Nie słabnie także zainteresowanie suplementami diety, co potwierdzają mikroraporty od Shopera. W porównaniu do analogicznego okresu rok temu, sprzedaż suplementów wzrosła o 52 proc., co pokazuje, iż troska o zdrowie przez cały czas pozostaje priorytetem, a Polacy coraz częściej sięgają po dodatkowe wsparcie dla organizmu.

– Styczeń to czas noworocznych decyzji, a dane zakupowe pokazują, iż dla wielu Polaków jest to nie tylko chwilowy impuls, ale rzeczywista zmiana stylu życia. Wzrost sprzedaży w kluczowych kategoriach związanych ze zdrowiem, edukacją i aktywnością fizyczną może wskazywać, iż Polacy coraz poważniej podchodzą do noworocznych postanowień. – podsumowuje Magda Rękas, Data Analyst w Shoperze.

Szybciej zaczynamy sezon na dwa koła

W wybranych sklepach z akcesoriami motocyklowymi sprzedaż w styczniu 2025 roku wzrosła choćby o 310 proc. względem stycznia 2024, a cała branża motoryzacyjna odnotowała wzrost sprzedaży rzędu 28 proc.. Warunki pogodowe coraz silniej kształtują decyzje zakupowe Polaków – łagodna zima sprawia, iż przygotowania do sezonu motocyklowego zaczynają się znacznie wcześniej ((według danych raportu Copernicus Climate Change Service, styczeń 2025 roku był najcieplejszym styczniem w historii pomiarów).

Nie tylko motocykle przyciągały uwagę kupujących – sezon rowerowy także zaczynamy wcześniej. Już na początku roku znacznie wzrosło zainteresowanie częściami i akcesoriami, takimi jak dętki, łańcuchy czy pedały. W wybranych sklepach dynamika sprzedaży akcesoriów rowerowych osiągnęła 173 proc., a same rowery sprzedawały się o 139 proc. lepiej niż w styczniu poprzedniego roku.

Idź do oryginalnego materiału