Jak powinien wyglądać dobry biznesplan?

moodandread.com 2 lat temu

Biznesplan

Biznesplan to plan gospodarczy, prowadzenia interesów, bądź jakiegoś określonego przedsięwzięcia. Używa się go podczas otwierania nowego przedsiębiorstwa lub w sytuacji rozszerzenia działalności. Bezpośrednio jest on także zestawem dokumentów, w których na podstawie oceny sytuacji strategicznej firmy oraz danych historycznych zawarta jest projekcja celów firmy i sposobów ich osiągania, przy uwzględnieniu wszystkich uwarunkowań: finansów, rynku, marketingu, samej organizacji, kadr i zaplecza technologicznego. Obejmuje on działalność bieżącą oraz okres od trzech do pięciu następnych lat.

Zastosowanie:

● w pozyskiwaniu partnerów do współpracy i udziału w finansowaniu planowanego przedsięwzięcia,

● we wszechstronnej prezentacji wiarygodności kredytowej naszej firmy,

● w trakcie starań o kredyt bankowy (zwykle warunkiem udzielenia kredytu jest przedstawienie biznes planu). W przypadku kredytów hipotecznych jest to warunek konieczny,

● w prezentacji pomysłu przed szerokim gronem decydentów lub inwestorów zewnętrznych,

● w celu sprawdzenia możliwości inwestycyjnych partnera biznesowego,

● w celu uwiarygodnienia się przed obecnym lub potencjalnym partnerem biznesowym,

● w jednostkach zajmujących się controllingiem inwestycyjnym,

● w trakcie starania się o certyfikat ISO. Biznes plan zwykle stanowi jedną z podstawowych procedur ISO w komórkach organizacyjnych zajmujących się inwestycjami i controllingiem.

Biznesplany przedsiębiorstw mogą mieć różną strukturę treści w zależności od tego, w jakiej fazie cyklu życia i w jakiej sytuacji rynkowej oraz finansowej znajduje się firma. Ponadto, różnice zależą od rodzaju branży, planowanego przedsięwzięcia, celu, wielkości przedsiębiorstwa oraz adresatów. Struktura biznesplanu w ogólnym zarysie obejmuje pewne moduły, których treść może być bardziej lub mniej rozbudowana.

Typowy biznesplan powinien zawierać następujące moduły:

– krótkie wprowadzenie ze szczególnym naciskiem na podstawowe cele biznesplanu

– opis produktów bądź usług

– charakterystyka sytuacji wewnętrznej i wizerunku zewnętrznego firmy

– wyniki analiz marketingowych (badania rynku, strategii marketingowej firmy)

– plan działań produkcyjnych/usługowych i marketingowych

– prognozę efektów finansowych

– informacje na temat kadry kierowniczej, pracowników, struktury organizacyjnej

– sposoby kontroli realizacji zakładanych celów

– załączniki (dokumenty na podstawie których stworzyliśmy biznesplan)

Idź do oryginalnego materiału