Jak radzić sobie z upadłościami w logistyce i transporcie drogowym? Przypadek Polski, Niemiec i państw Beneluksu

ochrona24.info 2 miesięcy temu

Wzrost w Upadłość i problemy finansowe w dziedzinie Logistyka i Transport Drogowy Było to widoczne na przestrzeni lat. Sytuacja ta uległa pogorszeniu presja ekonomiczna, Konieczność dotrzymania kroku zmianom regulacyjnym i postępowi technologicznemu. Uzyskaj dobry przegląd bieżącej sytuacji i nakreśl wizję Możliwe przyszłe trendy w branży, Należy wziąć pod uwagę najważniejsze bankructwa, dynamikę Rynek regionalny i strategie Firmy wykorzystują to, aby zmniejszyć ryzyko bankructwa. Najważniejsze: co robić rozważać Firmy w tym turbulentnym otoczeniu?

Upadłości: najważniejsze statystyki i trendy

W ostatnich latach nastąpił znaczny wzrost liczby upadłości przedsiębiorstw żeglugowych, w tym godne uwagi przypadki, takie jak Yellow Corp i Convoy w 2023 r., co uwydatnia słabe punkty branży. Przypadki te podkreślają również potrzebę innowacji jako przyszłościowej praktyki biznesowej.

Należy zaznaczyć, iż rosnąca niewypłacalność w branży logistyki i transportu drogowego to problem wieloaspektowy, który może być spowodowany presją ekonomiczną, rosnącymi kosztami operacyjnymi, fragmentacją rynku, zakłóceniami geopolitycznymi i innymi kwestiami.

Wpływ tej presji jest głęboki: do 2023 r. w samych Stanach Zjednoczonych prawie 88 000 firm transportowych i 8 000 spedytorów zakończy działalność. Tendencja ta znajduje odzwierciedlenie w Europie, gdzie z roku na rok rośnie liczba bankructw w Niemczech. Godny uwagi miesięcznik w 2020 i 2023 roku.

Fuzje i przejęcia jako odpowiedź strategiczna

W odpowiedzi na problemy finansowe fuzje i przejęcia (M&A) stały się realnymi strategiami przetrwania i rozwoju firm na całym świecie. Przykłady takie jak Przejęcie Pollur przez Seva Logistics Wykazują się one szczególnie wytrwałością, konsolidacją obecności na rynku i wysiłkami na rzecz wykorzystania synergii.

Prawidłowo wykonane fuzje i przejęcia to sprawdzona strategia, która pozwala firmom borykającym się z trudnościami łączyć zasoby i ograniczać straty, ale także ułatwia dostęp do zaawansowanych technologii i szerszych baz klientów.

Fuzje i przejęcia mogą jednak potencjalnie zwiększyć efektywność operacyjną i zasięg rynku, ale niosą ze sobą również ryzyko. Proces ten może być złożony i wymagać dużej ilości zasobów, wymagając starannej analizy due diligence i strategicznego dostosowania, aby skutecznie zrealizować przewidywane synergie. Fuzje i przejęcia są ważnym narzędziem umożliwiającym przekształcanie krajobrazu konkurencyjnego i radzenie sobie z wyzwaniami finansowymi.

Perspektywa regionalna: Polska, Niemcy i kraje Beneluksu

Polska: Napięcia gospodarcze i wyzwania strukturalne

W Polsce branża transportowa stoi w tej chwili przed poważnymi wyzwaniami. Tylko w pierwszym kwartale 2024 r. upadłość ogłosiło 120 firm, 1400 firm realizuje politykę restrukturyzacyjną, taką jak redukcja floty czy redukcja pracowników, a wielu innym grozi upadłość.

Do kluczowych wyzwań należą zmiany regulacyjne wprowadzone Pakietem Mobilności, które spowodowały wzrost kosztów operacyjnych bez odpowiedniego podwyższenia opłat transportowych. Przykładem działań Pakietu Mobilności jest obowiązkowa wymiana tachografów do końca roku. Według jednego z przedsiębiorców ta modernizacja będzie kosztować około 1000 euro za ciężarówkę.

Kolejnym kluczowym wyzwaniem jest niepewność wokół kwestii dekarbonizacji transportu w Europie. W przypadku MŚP nie wszystkie firmy zajmujące się drogowym transportem towarowym dysponują wiedzą i zasobami, aby przestrzegać przepisów UE i dostosować się do raportów emisji CSRD w zakresie 3), zapewniając klientom wartość dodaną w oparciu o zrównoważone rozwiązania transportowe.

Obecne spowolnienie wynika ze spadku zamówień i braku nowych inwestycji oraz 1,7% spadku tonażu transportu drogowego w 2024 r. w porównaniu do roku poprzedniego, który wyniósł łącznie 67,6 mln ton. Szczególnie trudny był marzec 2024 r., w którym odnotowano spadek o 3,8% do 22,1 mln ton.

Wracając do przypadku Polski, polskie firmy są silnie obecne w Europie Zachodniej, stanowiąc około 20-30% europejskiego rynku drogowego transportu towarowego. Dlatego wszelkie zakłócenia w tym regionie mogą mieć wpływ na długotrwałe partnerstwa polskich operatorów transportowych i logistycznych z ich klientami.

W obliczu tej niebezpiecznej sytuacji Polski Komitet Ochrony Przewoźników i Przedsiębiorców (KOPiPT) stara się przenieść debatę do Parlamentu Europejskiego. Organizacja podejmuje szereg kroków mających na celu ograniczenie ryzyka niewypłacalności krajowej branży transportowej.

Nasuwa się jednak kolejne pytanie: czy jakakolwiek interwencja rządu nie wyrządza więcej szkody niż pożytku ustalonej dynamice rynku, uniemożliwiając przewoźnikom budowanie odporności.

Niemcy i kraje Beneluksu: nadzieja w obliczu przeciwności losu

Pomimo podobnych do Polski tendencji w zakresie statystyk upadłości w sektorze logistyki, Niemcy i kraje Beneluksu wykazały względną odporność, włączając w to istotne środki na poziomie krajowym wspierające sektor logistyczny.

Głównymi przyczynami bankructw firm w Niemczech i krajach Beneluksu są wysokie koszty energii, problemy w łańcuchach dostaw i wysoka inflacja. Według Globalne Euronews Liczba upadłości wzrosła w latach 2021, 2022 i 2023, a w roku 2023 nastąpił znaczący miesięczny wzrost.

Najwięcej upadłości (8,7 na 10 tys. firm w 2023 r.) miało miejsce w sektorze transportu i magazynowania. W 2024 r. liczba ta będzie jeszcze rosła, osiągając na początku roku poziom 29,6 przypadków na 10 tys. zakładów.

Rządy w regionie starały się wzmocnić zdolność państw do radzenia sobie z wahaniami gospodarczymi i niepewnością regulacyjną poprzez znaczne inwestycje w infrastrukturę, zróżnicowaną gospodarkę i strategiczne przewagi geograficzne. Niemcy podjęły wspólne wysiłki na rzecz zmniejszenia zatorów komunikacyjnych i wzmocnienia infrastruktury, dokonując znacznych inwestycji w drogi, koleje i drogi wodne.

Wpływ na klientów i biznes

W miarę bankructwa firm logistycznych zmniejsza się podaż dostępnych usług transportowych. Przy mniejszej liczbie przewoźników na rynku popyt na ich usługi przewyższa podaż, co prowadzi do wzrostu kosztów transportu. Tymczasem przewoźnicy zajmujący się przetrwaniem mogą pobierać opłatę za swoje usługi.

W rzeczywistości rozsądniejszą opcją może być płacenie dodatkowej opłaty za spójne i niezawodne usługi, zamiast wybierać prostsze rozwiązanie i wybierać tańszego, ale mniej wydajnego i niezawodnego usługodawcę. W tej drugiej sytuacji Klient może zapłacić podwójną cenę za zagubiony, uszkodzony lub opóźniony towar.

Naturalnie, przy mniejszej liczbie działających firm logistycznych, firmy mają mniej możliwości transportu swoich towarów. Może to być szczególnie trudne w przypadku firm wymagających indywidualnych usług. Ponadto firmy mogą napotkać ograniczenia geograficzne i trudności ze znalezieniem przewoźników działających w określonych regionach. Może to prowadzić do potencjalnych opóźnień i zwiększonej złożoności logistycznej.

Chociaż dostawcy usług logistycznych minimalizują część ryzyka, kooperacja z silnym dostawcą usług oferuje znaczne korzyści w zakresie rentowności, niezawodności, usprawnionych operacji, niestandardowych rozwiązań oraz dostępu do zaawansowanych technologii i innowacji, takich jak widoczność w czasie rzeczywistym (RTV). ) lub transport statyczny.

Takie podejście może uprościć zarządzanie logistyką, poprawić jakość usług i zapewnić stabilne i elastyczne rozwiązanie logistyczne, zwłaszcza jeżeli usługodawcą jest firma oparta na aktywach, zdolna do zagwarantowania wydajności przez cały rok, ostatecznie wspierając w ten sposób ciągłość i rozwój biznesu.

Wpływ na niezawodność i dynamikę rynku

Wpływ bankructw w branży logistycznej wykracza poza straty finansowe i wpływa na zaufanie inwestorów, nastroje rynkowe i niezawodność łańcucha dostaw. Dla akcjonariuszy obecna sytuacja wskazuje na niskie zyski, wysokie zadłużenie i zakłócenie ciągłości operacyjnej. Dla klientów może to być czas, aby bardzo dokładnie przemyśleć wybór dostawcy usług logistycznych.

W takim środowisku zaufanie staje się ważniejsze. Firmy muszą nawiązać nowe relacje z dostawcami usług logistycznych i/lub renegocjować istniejące umowy, aby odzwierciedlić zmieniającą się dynamikę rynku. Usługodawca, z którym klient decyduje się na współpracę, powinien być czymś więcej niż przewoźnikiem: powinien być partnerem. Partnera, który bierze aktywną rolę we współtworzeniu i współpracy, a którego zainteresowania skupiają się na wzajemnym rozwoju i sukcesie.

Zasadniczo niedawne bankructwa w sektorze logistyki i transportu uwydatniają obecne wyzwania i podkreślają potrzebę proaktywnych strategii w celu zabezpieczenia ciągłości operacyjnej. Stabilne i niezawodne firmy logistyczne, posiadające udokumentowane doświadczenie w branży, posiadają wystarczające doświadczenie i wiedzę, aby usiąść z klientem i znaleźć rozwiązania, szczególnie w trudnych sytuacjach rynkowych.

Prognozy na przyszłość

Patrząc w przyszłość, branża logistyki i transportu stoi przed okresem zmian zdefiniowanych przez innowacje technologiczne, ewolucję przepisów i zmiany w zachowaniach konsumentów. Globalny rynek logistyczny wykazuje ogromny potencjał znacznego wzrostu, wspierany przez rosnące zapotrzebowanie w handlu elektronicznym oraz postęp w technologiach cyfrowych, takich jak sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe i blockchain.

Poruszanie się po tych wzburzonych wodach wymaga zrównoważonego podejścia, które integruje postęp technologiczny, sojusze strategiczne i strategie proaktywnego zarządzania ryzykiem. Środki w zakresie odporności i adaptacji będą jeszcze ważniejsze dla utrzymania wzrostu i stabilności w przyszłości. Dlatego strategiczne sojusze z liderami na rynkach obciążonych dużymi aktywami mogą odegrać kluczową rolę w zabezpieczaniu łańcuchów dostaw i tworzeniu możliwości długoterminowej współpracy i odporności.

Idź do oryginalnego materiału