Agencja Informacyjna: Po wielu latach nieobecności, jeden z najbardziej popularnych symboli warszawskiego Żoliborza znów rozświetla plac Wilsona. Neon „Małgosia”, który przez lata zdobił sklep, w przyziemiu kamienicy przy ul. Teodora Toeplitza 2, wrócił na swoje pierwotne miejsce, dzięki zaangażowaniu zespołu Żabki, franczyzobiorcy Krzysztofa Liegmanna – prowadzącego dziś w tym lokalu sklep pod zielonym szyldem, artysty Marka Maciejczyka, Andrzeja Rzepnikowskiego ze studia Neon Styl oraz pracowników Archiwum Ośrodka Karta i przedstawicieli Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej – Żoliborz Centralny.
Spis treści
Na jakiej kamienicy znów świeci legendarny neon „Małgosia”?
Historyczny neon „Małgosia” ponownie rozświetlający kamienicę przy ul. Teodora Toeplitza 2 w Warszawie. Uruchomienie iluminacji to hołd dla lokalnej historii i jednocześnie dowód na to, iż współczesny handel może z szacunkiem łączyć teraźniejszość z przeszłością.
Kamienica, przy ul. Teodora Toeplitza 2, w Warszawie, na elewacjiktórej zawisł legendarny neon „Małgosia, to okazały budynek, z okresu międzywojennego, wybudowany przez Warszawską Spółdzielnię Mieszkaniową. Jej architektura, nawiązująca do stylu art deco, wyróżnia się osiowością układu, wyrazistą bryłą, attykami oraz gzymsami. Projekt ten, będący kontynuacją idei Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej, stanowił krok w stronę bardziej funkcjonalnego i oszczędnego podejścia do formy, rezygnując z ozdobników na rzecz czystości wyrazu architektonicznego.
Co mieściło się w przyziemiu kamienicy przy ul. Teodora Toeplitza 2?
Od początku istnienia kamienicy przy ul. Teodora Toeplitza 2, w Warszawie, w przyziemiu, mieściły się dwa lokale usługowe – apteka oraz sklep spożywczy. To właśnie w tym miejscu przez lata funkcjonował sklep „Małgosia” Warszawskiej Spółdzielni Spożywców Społem, w latach 30. XX w. znany jako „Gospoda Spółdzielcza” – jedno z miejsc realizujących idee spółdzielczości, które były fundamentem działalności Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej. Sklep spożywczy działał stale do końca lat 2000, stając się integralną częścią codzienności mieszkańców warszwskiego Żoliborza.
Na ile lat zniknął sklep spożywczy przy ul Teodora Toeplitza 2, w Warszawie?
Teraz, po blisko 20 latach przerwy, lokal przy ul. Toeplitza 2 w Warszawie, znów tętni życiem i mieszkańcy mogą tu robić codzienne zakupy. Jednak to nie tylko kolejny punkt handlowy, bowiem dzięki staraniom Żabki, oraz franczyzobiorcy Krzysztofa Liegmanna, miejsce odzyskało swój dawny klimat.
Co postanowił Krzysztof Liegmann – franczyzobiorca Żabki?
„Kiedy tylko dowiedziałem się, iż mogę prowadzić sklep właśnie w tym miejscu, od razu wiedziałem, iż musimy przywrócić neon.” – Wspomina mówi Krzysztof Liegmann – franczyzobiorca Żabki z warszawskiego Żoliborza. – „Małgosia” to coś więcej niż szyld – to symbol miejsca, które wielu osobom kojarzy się z dzieciństwem, codziennymi zakupami, spacerami z dziadkami.” – Twierdzi Krzysztof Liegmann – franczyzobiorca Żabki z warszawskiego Żoliborza.
Czy Żabka wsparła pomysł franczyzobiorcy?
Spółka Żabka postanowiła wesprzeć pomysł franczyzobiorcy Krzysztofa Liegmanna przywrócenia historycznego neonu „Małgosia”, który dla wielu mieszkańców stanowi istotny element lokalnej tożsamości. Odtworzenie go było trudne – oryginał nie przetrwał, dlatego przez długi czas gromadzono dokumentację fotograficzną i techniczną. W projektowaniu neonu wsparł spółkę Żabka uznany artysta Marek Maciejczyk, który zaprojektował go, odtwarzając detale historyczne, na podstawie archiwalnych zdjęć i relacji mieszkańców. Koszty realizacji tego projektu pokryła Żabka Polska.
Dlaczego Przemysław Kijewski twierdzi, iż sieć Żabka chce być jak najbliżej swoich klientów?
„Otwierając ponad 1.000 sklepów rocznie, sieć Żabka chce być jak najbliżej swoich klientów dosłownie i w przenośni, dlatego placówki Spółki można znaleźć niemal w każdym zakątku Polski.” – Twierdzi Przemysław Kijewski – COO Żabka Polska. – „Zdarza się także, iż sieć Żabka uruchamia sklepy w niestandardowych lokalizacjach, które mają wartość historyczną i są szczególnie bliskie mieszkańcom danej miejscowości. Takie lokalizacje to dla Spółkki zawsze duże wyzwanie, ale też zobowiązanie – zarówno wobec lokalnej społeczności, jak i dziedzictwa architektonicznego danego obiektu. Dlatego stara się działać z szacunkiem i odpowiedzialnością.” – Wyjaśnia Przemysław Kijewski – COO Żabka Polska.
Czy Andrzej Rzepnikowski wykonał replikę neonu „Małgosia”?
„Cieszę się, iż takie inicjatywy jak reaktywacja neonu „Żabka” powracają i iż klasyczne neony znów mają swoje miejsce w miejskim krajobrazie.” – Wyznaje Andrzej Rzepnikowski, wykonawca repliki neonu „Małgosia” z Neon Styl. – „Neon „Małgosia” to wierna replika neonu „Małgosia”, oparta na archiwalnej dokumentacji. Został on wykonany manualnie – każdy szklany element neonu został uformowany w ogniu i wypełniony gazem szlachetnym, tak jak robiono to kiedyś. To prawdziwa sztuka, która zyskuje nowe życie.” – Uważa – Wyznaje Andrzej Rzepnikowski, wykonawca repliki neonu „Małgosia” z Neon Styl.
Czy Żabka otwiera sklepy w obiektach historycznych?
Żabka coraz częściej otwiera sklepy w obiektach o szczególnym znaczeniu historycznym lub kulturowym. Często wiąże się to ze zmienioną na potrzeby danej lokalizacji stylistyką szyldu i witryn. w tej chwili działa blisko 800 sklepów Żabka z niestandardowym, monochromatycznym logo. Spółka przywiązuje dużą wagę do tego, by jej sklepy naturalnie wpisywały się w lokalny krajobraz i odpowiadały na potrzeby społeczności. Każda taka inwestycja poprzedzana jest szczegółową analizą przestrzenną i kulturową, by obecność sklepu Żabka była spójna, subtelna i zgodna z charakterem miejsca.
Co to jest Grupa Żabka?
Grupa Żabka to kompleksowy ekosystem convenience, którego misją jest tworzenie wartości poprzez upraszczanie codziennego życia klientów. Grupa obsługuje rosnącą liczbę konsumentów szukających wygodnych rozwiązań, promując przy tym odpowiedzialne podejście wobec klientów, franczyzobiorców, dostawców oraz szeroko pojętego środowiska, w tym dbałość o zrównoważone korzystanie z produktów i opakowań.
Co to jest sklep typu modern convenience?
Modern convenience to anglojęzyczny termin odnoszący do pojęcia „współczesnej wygody”, w węższym znaczeniu używa się go w odniesieniu do modelu małych sklepów, zwykle położony w dzielnicach mieszkaniowych miast albo w innych dogodnych i często odwiedzanych punktach przez klientów. W Polsce twórczo koncepcję sklepów modern convenience twórczo rozwija sieć sklepów Żabka. W tego typu placówkach oferuje się przede wszystkim towary pierwszej potrzeby, a więc żywność i napoje, wiele jest gotowych do natychmiastowego spożycia, a zatem są to przede wszystkim gotowe, konfekcjonowane produkty spożywcze i napoje (mrożonki, konserwy, paczkowane wędliny i sery, lody) itp., środki czystości osobistej i gospodarczej, gazety, alkohole, papierosy, zapałki, baterie itd. Czasami są też np. losy na loterie. W sklepach sieci Żabka są to choćby startery do telefonów komórkowych i ich zasilenia, możliwość nadania i odebrania paczki, ubezpieczenia czy choćby naprawa obuwia. Żabka posiada też szeroką ofertę posiłków na ciepło takich jak hot dogi, pizza, panini, frytki i wiele innych. Furrorę stanowi sprzedaż wysokiej jakości gorącej kawy.
Co składa się na na Grupę Żabka?
Ekosystem Grupy Żabka obejmuje, wiodącą w Polsce, sieć sprzedaży detalicznej w formacie convenience liczącą ponad 11.000 sklepów działających na zasadzie franczyzy. Uzupełnia ją sieć bezobsługowych sklepów autonomicznych (bez obsługi sklepu) pod szyldem Żabka Nano, umożliwiających robienie zakupów przez całą dobę w dowolny dzień tygodnia. Do Spółki należy marka Maczfit, powstała z myślą o osobach szukających zdrowej i jednocześnie wygodnej diety, dostarcza restauracyjnej jakości gotowe posiłki prosto do domu klienta, a platforma Dietly to wiodąca porównywarka dostawców cateringu dietetycznego. Działalność w zakresie internetowych zakupów spożywczych Grupa realizuje za pośrednictwem marek Jush! i Delio. Grupa dysponuje również zaawansowaną, stale rozwijaną, ofertą cyfrową.
Jak rozwija się Grupa Żabka?
W 2024 r. Grupa Żabka rozpoczęła działalność na rynku rumuńskim poprzez przejęcie spółki DRIM, lidera dystrybucji FMCG. Uruchomiła również w Rumunii nową sieć sklepów modern convenience pod marką Froo.Od października 2024 r. akcje Grupy Żabka notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Dziękujemy za przeczytanie tekstu do końca. Polecamy inne wiadomości zamieszczone na stronie internetowej www.agencja-informacyjna.com. Życzymy ciekawej lektury. Agencja Informacyjna
AI, lokalnie /art/ 25 lipca 2025 fot. Hubert Kuc