System Odyseusz - jak działa?
System Odyseusz to bezpłatna usługa stworzona przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych z myślą o osobach, które planują wyjazd za granicę: na wakacje, w podróż służbową, do pracy lub na stałe. Jej głównym celem jest zwiększenie bezpieczeństwa obywateli Polski przebywających poza granicami kraju.
Dzięki rejestracji w systemie Odyseusz MSZ:
● obywatele otrzymują powiadomienia SMS lub e-mail z ostrzeżeniami dotyczącymi sytuacji w kraju, do którego się wybierają. Mogą to być np. informacje o klęskach żywiołowych, napiętej sytuacji politycznej, zamieszkach, zagrożeniach terrorystycznych czy epidemiach;Reklama
● konsulat lub ambasada może skontaktować się z obywatelem Polski w razie sytuacji nadzwyczajnej, takiej jak nagła ewakuacja, konieczność udzielenia pomocy lub przekazania oficjalnych zaleceń;
● obywatele mają dostęp do przydatnych danych konsularnych, w tym do lokalnych numerów alarmowych, adresów ambasad i konsulatów, zasad wjazdu, aktualnych ostrzeżeń czy informacji o zmianach przepisów.
W razie potrzeby placówka dyplomatyczno-konsularna może również skontaktować się z osobą zarejestrowaną w systemie Odyseusz i jeżeli sytuacja tego wymaga, udzielić odpowiedniej pomocy.
Kiedy warto zarejestrować się w systemie Odyseusz?
Rejestracja w systemie Odyseusz daje przede wszystkim większe poczucie bezpieczeństwa za granicą, na wypadek, gdyby doszło do nieprzewidzianych wydarzeń. Zgłoszenie podróży w systemie warto rozważyć, szczególnie gdy:
● wybieramy się do kraju o niestabilnej sytuacji politycznej lub z wysokim ryzykiem klęsk żywiołowych,
● planujemy dłuższy wyjazd, np. do pracy sezonowej,
● podróżujemy z dziećmi, osobami starszymi lub przewlekle chorymi,
● bierzemy udział w wydarzeniu masowym, tj. mecz, koncert, pielgrzymka.
Jak się zarejestrować w systemie Odyseusz?
Zgłoszenie pobytu za granicą w systemie Odyseusz jest całkowicie dobrowolne, bezpłatne i można go dokonać drogą internetową, przez stronę https://odyseusz.msz.gov.pl/, wypełniając odpowiedni formularz. W formularzu podaje się m.in.:
● dane osobowe (imię i nazwisko, PESEL),
● adres zamieszkania,
● numer telefonu i adres e-mail,
● dane kontaktowe do osoby w Polsce (na wypadek sytuacji awaryjnej),
● dane osób towarzyszących w podróży, o ile nie rejestrują się osobno,
● plan podróży - kraj docelowy, miejscowość, dokładny adres, daty przyjazdu i wyjazdu.
Osoby, które zgłaszają krótki pobyt za granicą, nie muszą zakładać konta w systemie. o ile jednak wyjazdy za granicę są częstsze lub pobyt ma trwać co najmniej 6 miesięcy, lepszą opcją będzie założenie profilu. Wówczas nie ma konieczności podawania wszystkich danych za każdym razem - wystarczy wtedy wyłącznie zaktualizować termin i cel podróży.
Co więcej, dla bezpieczeństwa obywateli dane osobowe są automatycznie usuwane z systemu Odyseusz po 14 dniach od zakończenia podróży lub maksymalnie po 12 miesiącach od ostatniego logowania.
WB