Jak zmienia się kolej na Kujawach? Podsumowanie inwestycji PKP PLK [ZDJĘCIA]

20 godzin temu

Ubiegły rok przyniósł wiele pozytywnych zmian na mapie kolejowej województwa kujawsko-pomorskiego. Odnowione przystanki, przyspieszone połączenia i rozpoczęcie kluczowych inwestycji poprawiających dostępność do kolei znacząco wpłynęły na komfort podróżowania mieszkańców regionu. Jakie konkretnie zmiany zaszły w infrastrukturze kolejowej i jakie inwestycje w kolej na Kujawach czekają nas w kolejnych latach?

Inwestycje w kolej na Kujawach

W ramach inwestycji w kolej na Kujawach w ubiegłym roku powstały nowe przystanki, które zwiększyły dostępność do kolei dla mieszkańców Grudziądza. Otwarto dwa nowoczesne punkty: Grudziądz Śródmieście na trasie do Laskowic Pomorskich i Bydgoszczy oraz Grudziądz Rządz obsługujący połączenia z Toruniem i Malborkiem.

Szereg udogodnień, takich jak bezpieczne dojścia dla pieszych czy lepsze oświetlenie wprowadziła przebudowa peronów, m.in. na przystanku Bydgoszcz Zachód. Nowoczesne rozwiązania pojawiły się także na przystanku Grudziądz Mniszek, zwiększając komfort podróży dla mieszkańców tej części miasta.

Rok nie zakończył inwestycji – w planach na najbliższe miesiące znalazło się otwarcie nowych przystanków w Trzeciewnicy i Dąbrowie Chełmińskiej, a także modernizacja przejścia podziemnego na stacji Nakło nad Notecią. Łączna wartość zakończonych i realizowanych prac wynosi 40,3 mln zł netto.

Również mieszkańcy Włocławka korzystają z unowocześnionej infrastruktury kolejowej. Na stacji Włocławek przebudowano perony, zainstalowano nowoczesne wiaty i system dynamicznej informacji pasażerskiej. Winda z wyremontowanego przejścia pod torami dodatkowo ułatwia poruszanie się osobom z ograniczoną mobilnością. Inwestycja pochłonęła ponad 33 mln zł, a efekty są widoczne gołym okiem.

PKP PLK

Podobne zmiany czekają stację Bydgoszcz Fordon oraz Rypin. Prace przygotowawcze rozpoczęły się już rok temu, a roboty modernizacyjne mają ruszyć pełną parą w tym roku. Oba projekty są wyceniane na kwotę 80 mln zł.

Szybsze połączenia na kluczowych trasach

Jednym z największych atutów zakończonych inwestycji w kolej na Kujawach jest skrócenie czasu podróży na wielu popularnych trasach. Przykładem jest modernizacja linii nr 18 łączącej Kutno i Toruń Główny. Zakończony IV etap prac przyniósł znaczące korzyści w postaci poprawy bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych we Włocławku i Toruniu oraz umożliwił szybszą jazdę pociągów. Na odcinku między Bydgoszczą a Nakłem prędkość pociągów wzrosła do 120 km/h, co skróciło czas przejazdu o 5 minut.

PKP PLK

Dzięki zakończonej rewitalizacji linii nr 207 na trasie Toruń Wschodni – Malbork, odcinek Grudziądz – Gardeja może pochwalić się prędkością pociągów sięgającą 120 km/h. Dla pasażerów oznacza to nie tylko szybsze dotarcie do celu, ale również większą punktualność i wygodę. Podróżni wygodniej wsiądą do pociągów z wyremontowanych peronów na stacjach Grudziądz Owczarki i Rogóźno Pomorskie. Dzięki pracom torowym wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy pociągi pasażerskie przyśpieszyły z 70 km/h do 120 km/h.

PKP PLK
PKP PLK

Jednym z najbardziej spektakularnych projektów ostatnich lat jest jednak remont mostu kolejowo-drogowego przez Wisłę w Grudziądzu – najdłuższego tego typu obiektu w Polsce. Konstrukcja licząca blisko 1100 metrów przeszła kompleksową modernizację, obejmującą zabezpieczenia antykorozyjne, wymianę szyn i podkładów oraz naprawę uszkodzonych elementów. Koszt remontu wyniósł 47 mln zł, a efektem jest możliwość jazdy pociągów z prędkością 80 km/h (wcześniej było to zaledwie 50 km/h).

PKP PLK

Inwestycje przyszłości

Przełomowe zmiany czekają także linię nr 201, łączącą Kujawy z Trójmiastem i portem w Gdyni. Ogłoszony przetarg na modernizację stacji Maksymilianowo, gdzie linia krzyżuje się z istotną dla przewozów cargo na trasie północ – południe kraju linią nr 131 Chorzów Batory – Tczew, otwiera drogę do kompleksowej przebudowy tej ważnej trasy. Planowane inwestycje mają wartość 1,5 mld zł, a na ten rok zaplanowano ogłoszenie kolejnych przetargów na 3 odcinki linii między Maksymilianowem a Kościerzyną.

Kolejnym krokiem w kierunku przywrócenia świetności lokalnym połączeniom jest powrót pociągów do Ciechocinka. To efekt porozumienia podpisanego z Urzędem Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Miastem Ciechocinek. Przebudowa peronów w Ciechocinku, Odolionie i Aleksandrowie Kujawskim oraz modernizacja torów i urządzeń sterujących zapewnią podróżnym komfort i bezpieczeństwo.

Nie tylko wielkie inwestycje zmieniają kolej na Kujawach. Regularne prace utrzymaniowe, choć mniej widowiskowe, również mają najważniejsze znaczenie dla bezpieczeństwa i sprawności codziennych podróży. Dzięki wymianie nawierzchni peronów na przystankach Bydgoszcz Osowa Góra, Pawłówek i Zielonczyn, pociągi na linii nr 18 jeżdżą szybciej, co przekłada się na lepszą obsługę pasażerów.

Szybsze pociągi, odnowione perony i ambitne plany inwestycyjne wpisują się w strategię zwiększania dostępności transportu kolejowego w regionie. Wszystko to sprawia, iż województwo kujawsko-pomorskie staje się wzorem dla innych części Polski, gdzie kolej odgrywa kluczową rolę w codziennym życiu mieszkańców.

PKP szykuje rekordowe inwestycje kolejowe! To te linie obejmie modernizacja

Znajdziesz nas w Google News

Idź do oryginalnego materiału