Jakie będą dopłaty do sprzedanego rzepaku i gryki?

1 tydzień temu

W ubiegłym tygodniu w końcu opublikowano długo oczekiwany projekt rozporządzenia w sprawie rekompensaty dla producentów zbóż. Zawiera on stawki i zasady przyznawania dopłaty do sprzedanego zboża. Konkretnie do pszenicy, żyta, jęczmienia, pszenżyta lub mieszanek zbożowych. A jakie będą dopłaty do sprzedanego rzepaku i gryki?

W Rządowym Centrum Legislacyjnym zamieszczono projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Określono w nim stawki dopłat do sprzedanego ziarna pszenicy, żyta, jęczmienia, pszenżyta i mieszanek zbożowych. A jaką wysokość będą miały dopłaty do sprzedanego rzepaku i gryki? Sprawdzamy.

Rozporządzenie dotyczące rekompensaty dla producentów zbóż do poprawki

Projekt rozporządzenia dotyczącego rekompensaty dla producentów zbóż bezpośrednio po publikacji skierowano na Stały Komitet Rady Ministrów. Przy czym pominięto etap konsultacji społecznych. Tymczasem rolnicy mają kilka zastrzeżeń do tego projektu. Dlatego Krajowa Rada Izb Rolniczych przekazała do MRiRW uwagi dotyczące rekompensat dla producentów zbóż. Zarząd izb rolniczych zwrócił się do ministra rolnictwa i rozwoju wsi Czesława Siekierskiego o uwzględnienie opinii samorządu rolniczego i skierowanie autopoprawki do Rządowego Centrum Legislacji. O jakie konkretnie poprawki wnosi KRIR? Zobaczmy.

Dopłaty do zboża sprzedanego w 2023 r.

Zgodnie z projektem rozporządzenia, dopłaty do sprzedanego zboża będą przysługiwały producentom rolnym, którym zagraża utrata płynności finansowej w związku z ograniczeniami na rynku rolnym spowodowanymi agresją Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy. Uściślając tym, którzy sprzedali lub sprzedadzą w najbliższym czasie pszenicę, żyto, jęczmień, pszenżyto lub mieszanki zbożowe uprawnionym podmiotom. Aby jednak spełnić kryteria uzyskania dopłaty, zboże musi być sprzedane w określonym czasie i określonym podmiotom. Uprawnionymi odbiorcami są podmioty prowadzące działalność w zakresie obrotu, skupu lub przetwórstwa zbóż, jak również te skupujące zboża w związku z prowadzoną produkcją zwierzęcą.

Z kolei o ile chodzi o termin sprzedaży ziarna, rozporządzenie określa go w przedziale czasowym od 1 stycznia do 31 maja 2024 r. We wniosku przekazanym do resortu rolnictwa, KRIR wnosi o uwzględnienie również wcześniejszego okresu. Mianowicie od sierpnia 2023 r. Chodzi bowiem o to, aby nie pozbawiać pomocy tych rolników, którzy sprzedali swoje zboże bezpośrednio po żniwach. Wówczas bowiem ceny zboża nie różniły się znacząco od tych aktualnych. Producenci którzy sprzedali zboże jesienią ub.r. również więc ponieśli straty i nie powinni być wykluczeni z pomocy.

Dopłaty do sprzedanego rzepaku i gryki

Stawki dopłat do sprzedanego zboża określone w projekcie rozporządzenia wynoszą, w przypadku:

  • pszenicy — 1080–1620 zł/ha;
  • żyta, jęczmienia, pszenżyta lub mieszanek zbożowych — 740–1110 zł/ha.

Przy czym niższe kwoty obowiązują tych producentów, którzy sprzedali ziarno od 1 stycznia do 10 marca br. Z kolei wyższe odnoszą się do zboża sprzedanego od 11 marca do 31 maja br. Projekt przewiduje rekompensaty wyłącznie dla producentów pszenicy, żyta, jęczmienia, pszenżyta i mieszanek zbożowych. Zaś w rozporządzeniu nie ma mowy o innych uprawach.

Stąd też KRIR wnioskuje o objęciem dopłatami również rzepaku i gryki. Bowiem rolnicy, którzy w minionym roku uprawiali rzepak i grykę również ponieśli straty w związku z sytuacją na rynku spowodowaną wojną na Ukrainie. A ściśle mówiąc, musieli sprzedawać swoje plony po zaniżonych cenach. Dlatego więc należy ich objąć pomocą i uwzględnić w projekcie rozporządzenia także dopłaty do sprzedanego rzepaku i gryki. Ponadto, zdaniem KRIR, w rekompensatach należy ująć również dopłaty do dużej sztuki zwierząt (DJP).

Źródło: KRIR

Idź do oryginalnego materiału