Rynek nieruchomości premium w Polsce, który w ostatnich latach przeszedł prawdziwą metamorfozę, rozwija się coraz dynamiczniej.
Z raportu KPMG wynika, iż wartość ogólna wzrosła polskiego rynku dóbr luksusowych wzrosła w 2022 roku o prawie 19 proc., osiągając pułap 37 mld zł. W tym samym okresie rynek nieruchomości premium wzrósł o 9 proc., osiągając 2,8 mld zł.
Rynek wart 4 miliardy złotych?
Transakcje dotyczące apartamentów premium stanowią w tej chwili około 1 proc. wszystkich operacji na rynku nieruchomości mieszkaniowych w największych miastach kraju. Segment ten obejmuje designerskie apartamentowce z penthouse’ami w prestiżowych lokalizacjach, zrewitalizowane kamienice z widokiem na znane zabytki, wille przy plażach, dworki z przyległymi parkami, nowoczesne rezydencje znajdujące się bezpośrednio nad jeziorem czy butikowe lofty z basenami i spa.
Szacuje się, iż w 2024 roku polski rynek nieruchomości premium przekroczy wartość 4 mld zł. Potencjał tkwi bowiem w rosnących dochodach Polaków. Jak podkreśla Adam Białas, autor analizy opublikowanej w serwisie Onet.pl, gracze na rynku premium to najczęściej osoby najzamożniejsze, płacące gotówką, takie jak biznesmeni, właściciele i prezesi międzynarodowych firm, a także artyści, sportowcy, aktorzy, celebryci, prawnicy, lekarze i politycy.
Jak się okazuje, z roku na rok coraz więcej Polaków może sobie pozwolić na zakup luksusowych nieruchomości. W 2021 r. liczba bogatych osób w Polsce w 2021 roku wzrosła o 7,4 proc., a ich łączny dochód wyniósł 130 mld zł. Grupa bardzo bogatych zwiększyła się o 4,8%, osiągając 94 mld zł. Najwięcej bardzo bogatych Polaków mieszka w województwach mazowieckim, wielkopolskim i śląskim.
„Nieruchomości premium plus”
Warto podkreślić, iż oczekiwania sporej grupy osób wymuszają na deweloperach budowę coraz bardziej funkcjonalnych i wysokiej jakości osiedli i domów. Dziś obiekty choćby kilka lat temu uznawane za luksusowe, są teraz klasyfikowane jako standardowe, gdyż nie spełniają obecnych oczekiwań.
Również sposób kupowania nieruchomości premium ulega zmianie. Dostępność na popularnych platformach internetowych jest ograniczona, co ma podkreślać ich ekskluzywność. Brak podawania cen online to globalny trend, który dodaje ekskluzywnego charakteru. Istnieje także segment „off market”, w którym oferty są dostępne tylko dla wybranych klientów, poza publicznymi platformami, co podkreśla prywatność i ekskluzywność oferty.