Najnowszy raport Ericsson ConsumerLab wskazuje, iż w 2030 roku około 80 proc. konsumentów może wykorzystywać symulacje sztucznej inteligencji do podejmowania decyzji zmieniających ich życie, takich jak zakup domów lub akcji oraz do wprowadzania zmian w stylu życia w oparciu o symulacje zdrowotne.
Raport wskazuje również, iż sztuczna inteligencja może stać się tak wpływowa w podejmowaniu decyzji, a ignorowanie pewnych spostrzeżeń dotyczących sztucznej inteligencji może być kluczem do sukcesu. Około 58 proc. respondentów uważa, iż innowatorami 2030 roku będą ci, którzy odważą się zignorować rady sztucznej inteligencji.
Od mody i rozrywki po życie zawodowe
Raport „10 gorących trendów konsumenckich 2030 – przyszłość napędzana sztuczną inteligencją” uwzględnia odpowiedzi od 6500 użytkowników early adopters w wieku 15-69 lat, z 13 największych miast na całym świecie, na temat sztucznej inteligencji w roku 2030.
Konsumeci early adopters – najwięksi pasjonaci jeżeli chodzi o wykorzystywanie nowych technologii – zostali poproszeni o ocenę 120 pomysłów na usługi cyfrowe w 15 obszarach, od mody i rozrywki po życie zawodowe i symulacje własnych zachowań.
Ankietowani dostrzegli, iż sztuczna inteligencja odegra również istotną rolę w poszerzaniu umiejętności dzieci. Wierzą również, iż sztuczna inteligencja odegra znaczącą rolę w zapewnieniu dobrego zatrudnienia.
Między ekscytacją a niepokojem
Wyniki wykazują widoczny podział wśród konsumentów na tych, którzy odczuwają radość, nadzieję i podekscytowanie sztuczną inteligencją, nazwanych w raporcie nadziejami na sztuczną inteligencję, oraz tych, którzy odczuwają strach i niepokój, nazwanych sztuczną inteligencją lękliwą. Badania pokazują, iż ponad 60 proc. choćby najbardziej zagorzałych fanów sztucznej inteligencji uważa, iż nie będą mieli pełnej kontroli nad tym, jak wpłynie ona na ich życie w 2030 roku.
Liczba ta wzrasta do ponad 70 proc. w przypadku obecnych konsumentów early adopters, którzy są bardziej sceptyczni co do przyszłej roli sztucznej inteligencji. Około 37 proc. zwolenników sztucznej inteligencji i 27 proc. osób obawiających się sztucznej inteligencji uważa, iż do 2030 r. zachowa pełną kontrolę nad tym, jak sztuczna inteligencja jest wykorzystywana w ich życiu.
Nieco ponad połowa zwolenników sztucznej inteligencji twierdzi, iż będzie starała się wykorzystywać sztuczną inteligencję tak często, jak to możliwe, w porównaniu z 26 proc. osób obawiających się sztucznej inteligencji – co wskazuje na prawdopodobieństwo podziału wzorców użytkowania.
Jednak prawie wszyscy ankietowani (95 proc) wierzy, iż przynajmniej niektóre aspekty z dziesięciu trendów raportu stanie się rzeczywistością.
– Raport wyraźnie wskazuje, iż konsumenci early adopters oczekują, iż sztuczna inteligencja będzie odgrywać znaczącą rolę w ich przyszłym codziennym życiu. Oczekiwania konsumentów są ważne i mają wpływ na możliwości ruchu sieciowego i obsługę przyszłego wykorzystania danych przez urządzenie. Kolejnym spostrzeżeniem jest obawa, w tym największych zwolenników sztucznej inteligencji, o kontrolę sztucznej inteligencji w ich życiu osobistym. To jasny wniosek, iż firmy pracujące ze sztuczną inteligencją muszą rozwiązywać problemy konsumentów podczas opracowywania rozwiązań – mówi autor raportu, Michael Björn, Head of Research Agenda, Ericsson Consumer & IndustryLab.
Najgorętsze trendy konsumenckie
Czy osobiści asystenci AI doprowadzą do końca reklamy? 80 proc. ankietowanych, uważa, iż każdy konsument będzie miał swojego osobistego asystenta cyfrowego, doradzającego podczas zakupów. Ankietowani dostrzegają pozytywny wpływ takiego rozwiązania.
Czy sztuczna inteligencja będzie w przyszłości dyktowała trendy w modzie? Według 6 na 10 ankietowanych, w latach 30. XXI wieku konsumenci będą korzystać z chirurgii plastycznej, aby uzyskać odpowiedni, standardowy wygląd wygenerowany przez sztuczną inteligencję.
Nic nie jest pozostawione przypadkowi: sztuczna inteligencja zmniejsza niepewność, przewidując możliwe scenariusze życia codziennego. 50 proc. ankietowanych uważa, iż ludzie będą symulować swoje małżeństwa pod kątem przyszłych zmian lub rozwodu.
Opieka nad dziećmi wspomagana przez sztuczną inteligencję zapewni ulgę rodzicom, ale obawy związane z utratą ludzkiej empatii są duże. 74 proc. badanych przewiduje, iż asystenci AI w rodzicielstwie zwiększą umiejętności techniczne dzieci, ale zmniejszą inteligencję emocjonalną.
Publiczna sztuczna inteligencja może rozwinąć społeczeństwo, ale prawdopodobnie korporacyjna sztuczna inteligencja rzuci jej wyzwanie. 72 proc. ankietowanych uważa, iż korporacyjna sztuczna inteligencja przechytrzy sztuczną inteligencję społeczną.
Sztuczna inteligencja może zwiększyć wydajność w pracy, ale także pozbawić ją znaczenia.
Według 67 proc. badanych uważa, iż sztuczna inteligencja będzie niezbędna do zdobycia dobrych stanowisk pracy.
Regulacje czy cyfrowy dziki zachód? Przyszłość konsumentów zależy od tego, kto kontroluje dane. 75 proc. ankietowanych uważa, iż nowe regulacje umożliwią obywatelom rezygnację z nich.
Rozwiązania AI wzajemnie powiązane ze sobą mogłyby zacząć opracowywać swój własny program. 59 proc. badanych uważa, iż przyszłe współistnienie ze sztuczną inteligencją może stać się trudne.
Czy AI będą chronić prywatność, czy zwiększać zależność cyfrową? 7 na 10 ankietowanych uważa, iż skanowanie dowodu osobistego i zapamiętywanie loginów stanie się niepotrzebne, ponieważ zajmie się tym sztuczna inteligencja.