Linie Japan Airlines (JAL) ogłosiły ambitne plany modernizacji swojej floty, które obejmują zamówienie 17 nowych Boeingów 737 MAX 8 oraz 11 Airbusów A321neo. Japan Airlines zamawia nowe Boeingi i Airbusy w celu zastąpienia starszych maszyn, które w tej chwili obsługują głównie trasy krajowe. Japoński przewoźnik kontynuuje w ten sposób swoją strategię odnawiania floty, koncentrując się na oszczędności paliwa, redukcji emisji CO2 i poprawie komfortu podróży pasażerów.
Japan Airlines zamawia Boeingi i Airbusy
Japan Airlines zamawia Boeingi i Airbusy, by odmłodzić swoją flotę. Przewoźnik od lat wykorzystują w swojej flocie Boeingi 737-800, które cieszą się dużą popularnością na trasach krajowych. Jednak ich średni wiek wynosi już prawie 15 lat, co skłoniło przewoźnika do poszukiwania nowocześniejszych i bardziej efektywnych modeli.
Pierwsze doniesienia o negocjacjach między JAL a Boeingiem pojawiły się w marcu 2023 roku. Wówczas linia lotnicza zdecydowała się na zakup 21 Boeingów 737 MAX 8, z planowanym wprowadzeniem do służby w 2026 roku. Teraz przewoźnik zwiększył swoje zamówienie o kolejne 17 maszyn, co łącznie daje 38 samolotów tego typu i niemal dorównuje liczbie starszych Boeingów 737-800, w tej chwili eksploatowanych przez linię.
Nowe Boeingi zastąpią starsze modele i będą wykorzystywane głównie na trasach krajowych. Dzięki nowoczesnym silnikom i lepszej aerodynamice samoloty z rodziny MAX pozwolą na znaczne oszczędności paliwa oraz redukcję emisji dwutlenku węgla, co wpisuje się w strategię ekologicznego rozwoju Japan Airlines.
Japan Airlines to buy 17 Boeing 737 MAX 8s to refresh its fleet for long-term growth.
The new Boeing order adds to a 2023 announcement that the company would buy 21 737 MAX 8s to replace Boeing 737-800 aircraft serving mainly domestic routes.
The fresh orders take the airline… pic.twitter.com/4yfartN8g1
— Breaking Aviation News & Videos (@aviationbrk) March 19, 2025
Airbus A321neo – kolejny krok w stronę nowoczesności
Japan Airlines zamawia jednak nie tylko Boeingi, ale i Airbusy. Od 2028 roku linia zacznie wprowadzać do swojej floty 11 nowych A321neo, które zastąpią wysłużone Boeingi 767. Nowe Airbusy będą operować przede wszystkim z lotniska Tokyo Haneda (HND), obsługując zarówno trasy krajowe, jak i krótkodystansowe połączenia międzynarodowe. Model A321neo to jeden z najnowocześniejszych wąskokadłubowych samolotów dostępnych na rynku, oferujący większy zasięg, lepszą efektywność paliwową i komfortowe wnętrza dla pasażerów.
Cała strategia modernizacji floty Japan Airlines zakłada wprowadzenie około 90 nowych samolotów w nadchodzących latach. Oprócz Boeingów 737 MAX 8 i Airbusów A321neo, japońska linia zamówiła także szerokokadłubowe Airbusy A350 i Boeingi 787, które mają obsługiwać dłuższe trasy międzynarodowe.
Dzięki tym inwestycjom Japan Airlines chce nie tylko poprawić swoją efektywność operacyjną, ale także zwiększyć rentowność, dostosowując flotę do rosnącego zapotrzebowania na podróże lotnicze. Przewoźnik podkreśla, iż wprowadzenie nowoczesnych samolotów pozwoli mu oferować wyższą jakość usług i bardziej komfortowe warunki podróży dla pasażerów. Dzięki tej inwestycji japoński przewoźnik umacnia swoją pozycję na rynku, stawiając na innowacyjność i ekologiczną przyszłość lotnictwa.
LOT kupi samoloty Airbusa? Oferta jest na stole