Jeden rozkaz zamiast kilku – PLK upraszczają obsługę pociągów cargo i skracają czas przejazdów

10 godzin temu

Polskie Linie Kolejowe uprościły procedurę obsługi pociągów towarowych. Od wprowadzenia nowego rozkładu jazdy składy cargo otrzymują komplet ostrzeżeń już na stacji początkowej – w jednym dokumencie zamiast kilku pobieranych podczas postojów na trasie. Rozwiązanie skraca czas przejazdu, zwiększa elastyczność konstrukcji rozkładu jazdy i pozwala lepiej wykorzystać przepustowość sieci.

Do 14 grudnia br. składy towarowe musiały zatrzymywać się kilkukrotnie, by odebrać ostrzeżenia dla kolejnych odcinków. Każdy taki postój oznaczał 8-10 min straty. Na trasie Małaszewicze – Rzepin oszczędność sięga teraz blisko 35 min – wcześniej wymagane były 4 rozkazy, w tej chwili wystarczy jeden.

Nowe rozwiązanie zwiększa elastyczność sieci kolejowej, szczególnie na głównych osiach północ–południe oraz wschód–zachód. Brak konieczności wydawania kilku rozkazów dla pociągów oznacza skrócenie przejazdu choćby o kilkadziesiąt minut oraz dodatkowe oszczędności dla przewoźników. Eliminacja postojów i ponownych rozruchów lokomotywy to realne korzyści – powiedział Krzysztof Grünke, dyrektor Centrum Zarządzania Ruchem Kolejowym w PLK.

Po sieci zarządzanej przez Polskie Linie Kolejowe kursuje codziennie ponad 1 tys. pociągów towarowych. W tej skali choćby kilkuminutowe ulepszenia przekładają się na wymierne korzyści – zarówno dla przewoźników, pracowników PLK, jak i pozostałych uczestników łańcucha logistycznego.

Fot. Adrian Hryniuk – zdjęcie poglądowe

Zobacz również:

Kolejowa luka w łańcuchach dostaw – nowy raport wskazuje, jak przywrócić ładunki na tory
Towary na tory, czyli rewitalizacja linii kolejowej nr 319 za 60 mln zł – umowa podpisana
Idź do oryginalnego materiału